Ca. 3-5 % av alle barn i Norge har AD/HD i lettere eller alvorlig grad. Her kan dere foreldre diskutere og utveksle erfaringer rundt det å ha et barn med AD/HD. Hvor får man hjelp og hva slags hjelp finnes? Send oss også gjerne tips om det er noe vi burde skrive mer om.
Da har jeg fått svar på henvisningen.
05:30 19.09.2008
Men vet ikke helt hvordan jeg skal tolke det.
"Henvisningen er i dag behandlet på inntaksmøte. Vi vil anbefale at xxx henvises til voksenpsykiatrien (DPS) til en utredning for å få en diagnose"
Hva betyr dette, da? Det var jo til universitetet henvisningen ble sendt, for at jeg skulle kunne komme til hos en nevropsykolog der. Så er dette en avvisning fordi det ikke er innlysende nok at jeg muligens har adhd/add, og de dermed ikke vil bruke ressurser på meg? Føler jo egentlig at det er det dette må bety. Samtidig som det da er rart at de anbefaler at jeg henvises videre for å få en diagnose?
Jaja. Jeg må jo ringe og høre med dem, og evt fastlege, hva dette betyr. Livredd for at dette betyr at jeg må vente i årevis på å komme til:(
Du er jo tydeligvis definert som interessant/aktuell i utredningssammenheng, i og med at du skal henvises. Ellers hadde du fått blankt nei. Sikkert lurt å ringe dem, om ikke annet for å minne systemet på at du fins.
Har ringt dem i dag, og forklaringen var egentlig ganske enkel:) Det blir ikke lenger sett på som like nødvendig med nevropsykologisk testing for å stille en adhd-diagnose. Derfor er det voksenpsykiatrien som blir mer aktuell, jeg bør komme til en psykiater for å få stilt diagnose. Så nå skal jeg undersøke ventetider i voksenpsykiatrien, men også private psykiatere. Undersøke hvor mange timer det vanligvis trengs for å stille en diagnose. Er det bare et par-tre timer er det jo greit å gå privat. Verre hvis det tar lenger tid, siden prisen ligger på rundt 1500 per time. Men jeg vil jo komme raskt i gang med dette.
Så da blir det spennende å se hvordan det går videre:) Konsulenten jeg snakket med mente det egentlig var kortere ventetid i voksenpsykiatrien, uten å kunne si det for sikkert. Hos universitetet ville det tatt vel et halvt år, og siden noe tid for å komme til hos psykiater.