Småtroll 1-2 år
Det ER lov å disiplinere barna sine |
14:56 7.09.2008 |
|---|---|
Om du ikke disiplinerer dem, blir barna utspekulerte troll når de blir gamle nok til å skjønne at de triller deg rundt lillefingeren. Å disiplinere betyr ikke å legge hånd på barnet. Men det er vi som foreldre som er satt til oppgaven det er å oppdra barnet, og mange tror at det er mishandling å sette hardt mot hardt. Det er det nemlig ikke. Barn vil ha viljen sin. Barn vil ha det siste ordet, og barn vil bestemme selv. Ikke alltid at det er galt, men når vi er redde for å sette ned foten vår, da har det gått for langt. Har lest mange innlegg her om mødre som er fortvilet over to-treåringens kraftige trass-anfall, og ikke aner hva de skal gjøre når ungen skriker høyt og kaster ting, spreller med beina og skriker. Du _har_ lov til å si "nå er det nok!", og se barnet inn i øynene, mens du forteller det med streng stemme at dette er IKKE en ok oppførsel! Og løfter barnet og plasserer det i enten et annet rom, eller et bestemt sted hvor de kan rase fra seg. Det er ikke barnemishandling å være konsekvent og streng når det trengs. Det er ikke barnemishandling å snakke strengt til barnet når det er behøvelig. Det er ikke barnemishandling å si fra at nok er nok. Hvordan skal barna lære grenser hvis vi som er foreldre ikke setter dem? Ikke vær så tafatt i barneoppdragelsen at du lar barnet ta kontroll! |
|
| Anonym | |
Sv: Det ER lov å disiplinere barna sine |
18:23 7.09.2008 |
|---|---|
Her settes det grenser hver dag. Jeg har ingen planer om å få en unge som tvinner meg rundt lillefingeren. Det er klart at trassalderen kommer alle unger i,men har man lagt en god grunnmur blir det ikke fullt så ille som det kan bli. |
|
| Jiterbebis-tøffere enn toget | |
18:35 7.09.2008 |
|---|---|
Time-out er en god ting. Jeg ser ikke pent på de som riser, skriker og kjefter konstant. Vi må lære dem grenser, være rolige og bestemte. Og konsekvente, hele tiden! Det er det viktigste. Barneoppdragelse er ingen enkel ting, særlig siden alle barn er forskjellige. |
|
| Anonym | |
19:21 7.09.2008 |
|---|---|
Jeg mener at time-out er helt meningsløst på så små barn som 1-og 2-åringer! Det er en naturlig del av utviklingen at barna blir "trassige" og får raserianfall. Det henger gjerne sammen med at barna ikke klarer å uttrykke sine frustrasjoner gjennom språket og ikke har fullstendig evne til å forstå alt i verden rundt seg. Da er det verste man gjør å kjefte på barnet eller å sette det i time-out. Da er det bedre å si rolig og bestemt at men forstår at barnet er sint men at det ikke kan få lov til det barnet vil likevel! Mamma/pappa bestemmer! Det er viktig at vi hjelper barna å sette ord på følelsene sine. |
|
| Anonym | |
19:54 7.09.2008 |
|---|---|
Mitt syn på barneopdragelse er vidt forskjellig fra dette ihvertfall!! For det første: det du betegner som 'trass-alderen' er nok en mye mer komplisert prosess enn det du gir uttrykk for å forstå. Denne trassigheten barna gjennomgår, er en løsrivelses- og selstendighetsprosess. De er ikke alltid like rasjonelle når de ønsker å gjøre noe, men de vil jo så gjerne få det til selv! Og når mamma eller pappa kommer og avbryter eller nekter dem denne prøvinga, så blir de frustrerte. Så å bare avfeie en så fantastisk prosess som 'trassalder', det blir litt enkelt. Når man så har forstått litt mer om denne 'trassen', skal vi da reagere med å sette barna på et annet rom og la de hyle og skrike? Skal vi ikke erkjenne deres følelser, eller i det minste vri det til noe positivt, sånn at de forstår at vi spiller på lag med dem, og ikke mot dem? Selvfølgelig kan vi ikke la de få holde på fritt, spesielt når de er i fare for å skade seg selv eller andre, men prøv en avsporing fra situasjonen en liten stund, eller avled oppmerksomheten med en lek e.l. Nå er jo alle barn forskjellige, og foreldre også. Noen ganger får vi nok.Men å ty til så enkle grep som time-out og sette dem på eget rom når de er 2-3 år, er ikke en strategi jeg ville brukt i hverdagen. |
|
| Yrha | |
20:47 7.09.2008 |
|---|---|
Vi tenker ikke på det samme når vi sier time-out tydeligvis. Vi sender da ikke en 1-2 åring på rommet alene. Vi tar henne på fanget, på et kjedelig sted så hun ikke er konsentrert om noe annet som leker for eksempel, og så snakker vi rolig med henne. Ikke alt hun forstår men hun roer seg ned. Trassen er heller ikke slik mestre-trass. Det er mer sånn trass som at vi kaster mat på gulvet når vi er mette og sånn. |
|
| Anonym | |