Ca. 3-5 % av alle barn i Norge har AD/HD i lettere eller alvorlig grad. Her kan dere foreldre diskutere og utveksle erfaringer rundt det å ha et barn med AD/HD. Hvor får man hjelp og hva slags hjelp finnes? Send oss også gjerne tips om det er noe vi burde skrive mer om.
Hva er det som kan feile lillebroren min på straks 18 egentlig??
18:59 3.09.2008
Han har blitt sjekket for Adhd,men det var det visst ikke! Merkelig,han har jo klare tegn på Adhd i sterk grad!
Hva andre ting kan det være som er samme symptomene som Adhd?
Jeg kan ikke ramse opp alt som er med han men litt kan jeg jo si.Han er rastløs (var ganske vill som liten),flink å lyve (ser ut som han tror det selv også), kan også stjele,Får et fryktelig sinne vis han ikke får maten sin til FASTE tider,Moren min er rett og slett utslitt! Han gikk på vanlig skole før,men fikk ikke gå der lengre.Måtte da begynne på spesialskole.
Han er veldig følsom,ukonsentrert.Men selv om han er ukonsentrert så er han ganske flink på skolen likevel.Men han har ekstrahjelp på skolen selv om han er flink,det er pga konsentrasjonen.
og så har han alltid likt å ødelegge ting,til og med når han er på besøk hos folk.
Han er sånn person som liker å tøffe seg,og begynner å røyke for å vise seg.Og jeg er redd han kommer til å begynne med stoff.
Han kommer aldri til å bo for seg selv noen ganger sier min mor,hun har søkt han inn på et hjem,med tilsyn.For han greier seg ikke selv.De får svar så sent som i 2010.Synes så synd på både han og min mor! Ikke greit for han heller,for han vet ikke om det selv hva galt han gjør!
Sv: Hva er det som kan feile lillebroren min på straks 18 egentlig??
01:51 4.09.2008
Skulle jo tro de sjekket ham for andre ting når de først sjekket adhd? Hva var begrunnelsen for at han ikke hadde adhd?
Bipolare lidelser kan jo ofte gi noen av de samme symptomene som adhd. Det samme kan visse personlighetsforstyrrelser. Asberger kan gi noen av de samme symptomene, men dere ville nok merket det om han hadde den diagnosen, da det er en del andre klare og tydelige tegn som skiller seg fra andre diagnoser.
De kan jo ikke bare avvise at han har adhd uten å fortsette å undersøke hva som kan være "galt" med ham. Men det er ofte alt for tidlig å stille klare diagnoser på f.eks personlighetsforstyrrelser og bipolaritet når de er så unge, kanskje det er en årsak til at han står uten diagnose?
12:43 4.09.2008
Jeg har ikke peiling på hva de ellers kan ha sjekket ham for,han har ihvertfall vært innom mange forskjelige plasser,Ppt,Bup,vanlig psykolog..Jeg vet ikke hva som er grunnen til at han ikke fikk diagnosen Adhd.Rart synes jeg..Jeg nevnte Add for moren min,SELV OM han var Hyper da han var liten! De hadde ikke nevnt Add engang,sa moren min.
Hun burde jo klage og kreve en ny sjekk! Jeg har nevnt det for henne.Men vet ærlig talt ikke om hun makter det.Hun er utslitt stakkar! Han kan ha et fryktelig sinne,like før han slår da sier hun.
Men kan han være Bipolar da?? Da må han i så fall hatt det hele livet,han har jo vært sånn helt siden han var veldig liten! En liten gutt kan vel ikke være Bipolar???
Da han ble født pustet han ikke på 5 minutter.Han måtte hjelpes i gang.Og da han var liten baby sluttet han å puste flere ganger i mnd.Jeg har har nevnt hodeskader for moren min,nevnte det for noen få år siden.Men de har visst tatt flere sånne tester.
jeg vet ikke om du fikk med deg at han er straks 18 år? Han fyller 18 i oktober.
16:04 4.09.2008
Hei:)
Kjenner du igjen noe av dette?
Veldig følsom
Må ha ting på sin måte
Strukturert hverdag og vite hva som skal skje ( hvis ikke kan dagen bli veldig dårlig )
Sinne
Normalt anlagt i forhold til utvikling ( dvs flink på skolen, kanskje ekstra flink i ett fag)
Har alltid vært litt "umoden"..
Og ett spørsmål til deg hi, hvorfor tror du han er sint?