Samlivsbrudd
Her kan du som lurer på et brudd er i ett eller er ferdig med ett utveksle erfaringer på godt og ondt.
Slit det med helsa!
Vennlig hilsen jordmor Siri
Slit det med helsa!
Vennlig hilsen jordmor Siri
Barneloven er fin i dag synes jeg! |
14:46 3.09.2008 |
|---|---|
Heisann, jeg er mor til en 4-åring og en 5-åring, og bor ikke sammen med barnas far. Så flott at du spør "vanlige folk" om dette. Vi er jo midt oppi det :-) Jeg er en forelder som har flyttet bort med mine barn, fordi det i mitt tilfelle var nødvendig. 1)Flytting Jeg synes det er en alvorlig inngripen i folks liv å skulle nekte de å flytte. Kanskje har ikke den forelderen med daglig omsorg for barna verken mulighet til jobb eller et sted å bo etter et samlivsbrudd. I tillegg kan omsorgsforelderen ha flyttet til et sted, som var hjemsted for samværsforelderen, og etter et samlivsbrudd ikke ha noe tilknytning til stedet annet enn barnas forelder. Jeg er enig med de over her som har skrevet at det er greit med uttalelsesrett, men å skulle kunne nekte den andre forelderen å flytte, blir for drøyt. Noen ganger kan dette, som nevnt over, bunne i både sjalusi og sinne, og i noen tilfeller er det vanskelig for den andre part å bli boende på samme sted. Så: IKKE NEKTE FLYTTING! 2) Delt bosted Loven i dag gir alle foreldre adgang til å avtale delt bosted, og de aller fleste klarer å løse dette på best mulig vis. Når foreldre kommer så langt som til rettsvesenet, er konfliktnivået så høyt, at det vanskeliggjør det samarbeidet som er HELT NØDVENDIG ved delt bosted. Har sittet og lest en del på nett om forskning på delt bosted, det er visstnok i USA og Østerrike det er gjort mest forskning, her kan domstolene dømme delt bosted. Resultatene her viste at veldig mange barn i de sakene der det var dømt delt bosted, allikevel bodde hos den ene forelderen etter noen år. Det er bare å tenke seg selv i barnets situasjon; ville du likt å ta med deg bagen og flytte mellom to hus - hver eneste uke? Og enda om du måtte bytte skole? Nei, la loven være som den er, og la de som har mulighet til å avtale delt bosted, fortsatt få muligheten til det! 3) Normen for vanlig samvær Normen for vanlig samvær kan godt utvides. Annenhver helg og en ettermiddag i uka er lite samvær med den andre forelderen synes jeg. Vi har 10 dager pr mnd, og de fleste jeg kjenner praktiserer mer enn det som loven kaller vanlig samvær. |
|
| Nike72 | |
Sv: Barneloven er fin i dag synes jeg! |
20:23 3.09.2008 |
|---|---|
1) Jeg er enig i at det blir for drøyt om far (i de fleste tilfeller) skal ha all makt over mor med hensyn til flytting. Og man risikerer da, som du over sier, at det i mange tilfeller vil være sjalusi eller hevn som er motiv for å nekte flytting, og ikke tanke på barnets beste. Og hva med de tilfeller der samværsforelder selv ikke ønsker å ha hovedomsorg? Skal ett flytteforbud gjelde da også? Så bostedsforelder blir sittende fast på et sted for mange år fremover, uten mulighet til å flytte på seg. Hva med de tilfellene der foreldrene aldri har bodd sammen, og kanskje bor noen timers reisevei fra hverandre når barnet blir født, skal flytteforbudet gjelde de også? 2) Delt bosted kan ikke fungere bra i de tilfellene der foreldrene må gå til retten for å finne en løsning, fordi det da er foreldre som ikke kan samarbeide. Mange barn vil da oppleve å bo i to vidt forskjellkige tilværelser annenhver uke, noe som kan være en stor påkjenning å måtte omstille seg hver uke, mned to sett forskjellige regler, rutiner, holdninger, verdisyn, livssyn osv. Og med tanke på oppdragelse. Hvis foreldrene da i tillegg ikke snakker sammen overhodet, vil det bli veldig forvirrende og vanskelig for barnet. Jeg har svært liten tro på at det kan fungere der foreldrene ikke kan samarbeide. For barnet handler det om mye mer enn bare samvær med foreldrene, men også venner, skole, fritid, følelser, tilknytning, trygghet, stabilitet, grenser og rammer etc. Etterhvert som barn vokser til blir foreldrene i mindre og mindre grad det viktigste for barnet. Delt bosted bør også forutsette at foreldrene bor i umiddelbar nærhet til hverandre, eller i samme skolekrets. Jeg mener at det også bør ses på stønadsordningene for enslige forsørgere, slik at den av foreldrene som ville hatt krav på stønader til enslige foreldre dersom han/hun hadde hovedomsorg, også vil få det om de praktiserer delt bosted. 3) Normen for vanlig samvær bør ikke utvides, men det kan åpnes for at det blir sånn i de tilfellene der samvær med overnatting i ukedagene kan fungere. |
|
| Anonym | |