Her kan du som lurer på et brudd er i ett eller er ferdig med ett utveksle erfaringer på godt og ondt.
Slit det med helsa!
Vennlig hilsen jordmor Siri
Flytting,en menneskerettighet? Både ja og nei.
18:29 2.09.2008
Kjære Barneminister.
Jeg er en helt vanlig far som elsker min datter over alt på jord og som idag har samvær med henne like mye som moren. Før sommeren opplevde jeg det som for meg ikke kan karakteriseres som noe annet enn en traumatisk krise,nemlig at mammaen ønsket å flytte så langt bort at jeg ikke lenger ville ha samme kontakt med barnet. Jeg greier ikke med ord beskrive den følelse av maktesløshet og fortvilelse jeg følte på vegne av meg selv og barnet som er 6 år. Moren hadde slik jeg ser det ingen vektige grunner for å ta dette skrittet,men tilfeldigvis er barnet registrert på hennes adr.i folkeregisteret, og da gir loven henne denne rettigheten.
Det er en menneskerettighet å kunne flytte hvor en vil. Ingen kan bestride det. Men det er ingen menneskerettighet å flytte et barn bort fra (i de fleste tilfeller)sin far,som barnet i de aller fleste tilfeller er svært knyttet til. Dette må vel mer kunne ses på som et brudd på barnets og den ene forelderens menneskerettigheter.
Kjære minister. La oss nå få en lov som sikrer barns naturlige kontakt med begge foreldrene.
Noen fedre bør ikke ha kontakt med sine barn,men disse barna hjelper vi med unntak i loven der flytting helt innlysende er til barnets beste(vold,seksuelle overgrep). Men en forelder,eller et barn for den saks skyld skal ikke måtte bevise eller rettferdigjøre et ønske om å være sammen med de en elsker gjennom forferdelige rettssaker.
Tenk og på alle de barn som lider fordi en forelder har benyttet sin bostedskompetanse til å minimalisere kontakten med den andre gjennom å flytte. En mor eller far ,for den del, flytter i de aller fleste tilfellene aldri av hensyn til barnets beste.
I mitt tilfelle valgte mor etter lang motstand fra meg heldigvis ikke å flytte.
Kjære Anniken. Jeg håper i likhet med landets fremste advokater i barnerett at spørsmålet om flytting nå blir lagt inn under foreldreansvaret. Mange liv og skjebner vil ved en slik lovendring se svært annerledes ut i fremtiden.
Takk for at du tok deg tid til å lese innlegget mitt.