Skravlesiden
Sliter sånn med samvær og en far me alkoholproblemer! Noen med erfaring? |
10:41 2.09.2008 |
|---|---|
Jeg har ei jenta på snart 3 år. På grunn av fars alkoholproblemer får han ikke ha samvær med jenta på natta, derfor henter jeg henne hjem til hun skal legge seg. Han har da samvær med henne på dagtid annenhver helg + onsdagene. Problemet er at jeg ved flere anledninger mener å kjenne at det lukter alkohol av far også på dagtid når jeg leverer/henter. Sist var nå på søndag, det luktet alkohol og jeg mener han viste en uakseptabel oppførsel overfor meg og jenta. Han nektet meg å hente jenta, og sa at jeg måtte stikke derifra fortest mulig før han ble forbandet, og tok dermed opp en neve sand å tenkte å kaste på meg. Av ren refleks tar jeg armene mine og beskytter ansiktet mitt, men han kastet ikke allikevel. Han begynner deretter å friste jenta mi me lek og moro, slik at hun ikke vil bli med meg. Dette føltes veldig ubehagelig, og jeg føler at han setter dattera mi opp mot meg. Om sider får jeg med meg jenta, og like etter vi er kommet hjem, ser vi at far drar på pub og sitter der resten av søndagskvelden å drikker øl. De siste gangene har også jenta nektet å dra til far, jeg har på en måte måttet lokke henne med meg, og det syns jeg blir feil. Men hvis jeg ikke leverer henne blir jo far fly forbanna. Har også prøvd at han henter henne, men heller ikke da ville hun være med. Hva gjøre nå da?? Jeg får helt vondt av å vite at jeg må sende jenta mi til en far som kanskje drikker hver gang hun er der. Jeg har pratet med helsesøster, og hun foreslo at dersom jeg er 100 % sikker på at far drikker når hun er der, bør jeg holde henne hjemme, og si til jenta mi at far har vært litt ugrei, og derfor må hun være borte fra han en stund.. Hun nevnte også at det er mitt ansvar å ikke levere jenta til en ruset far. Og dersom det skulle skje noe når hun er hos far, og det viser seg at jeg har levert henne, vil dette også gå utover meg og min dømmekraft. Syns dette høres skremmende ut, og vet rett og slett ikke om jeg tørr levere jenta mer.. Hva mener dere? Hva ville dere ha gjort? Og hva sier jeg til far? Han har jo i egne øyne ikke noe problem, så dette er litt vanskelig å snakke med han om. Han har forøvrig mistet jobben pga av alkoholen, men påstår han nå er ferdig med alkoholproblemet, Han sa også på siste mekling at han har begynt i terapi, og at jeg snarest skulle få beskjed når han er "frisk" Jeg har enda ikke fått høre fra terapeuten hans, og har heller ikke fått bekreftelse på at han faktisk møter opp der... Dette ble litt lengre enn jeg tenkte, men det var godt å få sagt det.. Håper noen kan komme med noen gode råd til en fortvilet og redd mamma.. |
|
| miren | |
Sv: Sliter sånn med samvær og en far me alkoholproblemer! Noen med erfaring? |
11:04 2.09.2008 |
|---|---|
Skaff deg juridisk bistand, og få gode råd fra noen som har vært med på slike ting fra før. Dere er jo tydelivis til mekling, og dermed har du jo støtte derfra når det kommer til alkoholproblemet hans. Kanskje må han ha samvær med datteren deres sammen med noen fra barnevernet til det kan bevises at han ikke drikker når han er sammen med henne? Sender min medfølelse og gode tanker. Skaff deg hjelp, ikke strev med dette alene. |
|
| metaMORfose | |
11:24 2.09.2008 |
|---|---|
Hvor henvender jeg meg for å få juridisk bistand? Høres skremmende ut, men kan vel være betryggende å ha ja. |
|
| miren | |
11:41 2.09.2008 |
|---|---|
Samvær med tilsyn, ja. Min samboer har alkoholproblemer, han får ikke ha dattra si på 6 år på besøk i det hele tatt. Eller vi får ikke ha henne her. Vi hadde samværsavtale som fungerte helt til samboern min en gang drakk mens jeg var på jobb lørdags formiddag. Når jeg kom hjem måtte jeg ringe hennes mor å be henne komme å hente jenta(de bor 1 times kjøring fra oss) fordi jeg hadde minstejenta liten da, 5-6 mnd, og klarte ikke alene å ta vare på 3 barn pluss samboern. Vi har ikke hatt jenta på besøk her etter dette, har bare så vidt sett henne. |
|
| Anonym | |
12:10 2.09.2008 |
|---|---|
Huff, så leit å høre. Det hele startet for oss også da far drakk seg helseløs mens jeg var på jobb. Det var tanta mi som tilfeldigvis kom på besøk og fant far søvndrukken i senga, og jenta satt i klesskapet å lekte med noen klær. Hun var da bare halvannet år gammel:( |
|
| miren | |
13:41 2.09.2008 |
|---|---|
Jeg forstår deg veldig godt da. Har du snakket ordentlig med han og spurt hvorfor han gjør det? Si at det jo bare er dattra deres det går ut over, og hun er jo uansett uskyldig oppi det hele. Foreslå at det kanskje er best om han er hos dere ved samvær. |
|
| Anonym | |
20:13 2.09.2008 |
|---|---|
Ja, har forsøkt å prate med han utallige ganger, men han forstår jo ikke problemet.. det er det som gjør det så innmari vanskelig. Han vet jo selv at han bør holde seg edru når han har jenta, men han klarer det jo ikke, og dermed lyver han om det i steden for. Det han tydeligvis ikke forstår da, er at han lurer seg selv til slutt. Men det vil jeg ikke at jenta mi skal være med på å få oppleve. |
|
| miren | |
20:15 2.09.2008 |
|---|---|
Hei miren. Jeg hadde det samme problemet som deg, bortsett fra at faren ruset seg istedenfor alkohol. Stort sett piller og hasj da. Så at barna mine endret adferd og plages av å være hos han. Det jeg gjorde, var å kontakte barnevernet. De var til en fabelaktig støtte for meg og barna. De hjalp meg hele veien, slik at jeg hadde alle lover og regler i ryggen. De kom på overraskende besøk til barnefaren når han hadde barna, for å få noe på han. Han ble jo aggresiv ovenfor dem også. Smart. De forlangte at han skulle møte til samtaler med dem og mye mer. Han møtte jo aldri opp. Hadde full støtte og hjelp av dem hele veien, så lenge jeg ville det selv. De er der for deg, husk det. Så lenge du tar kontakt med de for å beskytte barnet ditt mot en ruset far, så viser det dem at du er en ansvarsfull mor. Ta en telefon i første omgang. Lykke til. |
|
| konvall | |