Ny her på BarnetMitt?
Det er gratis å melde seg inn
Velkommen! Registrer deg her
Forum

Skravlesiden

Dere med store jenter
 12:49 1.09.2008

Tar dere det ille opp hvis folk kommenterer at jenta di er stor?
Mi er snart 4,5 år, men er lang og tynn. Kjøper 5-6 år i klær og str 27 i sko. Ikke mye baby igjen der, nei.
Mange spør om hun begynte på skola i høst eller skal begynne til neste år. Når jeg svarer at det er 2 år til blir de lange i maska, stirrer på ungen og utbryter "jammen ho er jo så stor!"
Eldstejenta mi var knøttlita og ei skikkelig dukke. Da var det ikke måte på dikking og snuskelusking til hun var langt oppi skolealder...søtt...
Jeg vet ikke helt hvordan jeg skal ta denne "oi-ingen" hver gang jeg forteller at jenta mi bare er 4......
I tillegg er ho veldig for seg for alderen. Prater helt rent og har et imponerende vokabular. Også kan hun veldig mye.
Jeg tenker at jeg har ei stor og flott jente som utmerker seg på alle mulige måter, men likevel "stikker" det litt når folk stirrer og bærer seg slik.
Er det andre med store jenter som har det slik?
Har forresten også slutta med vogn for et år siden bare fordi det ser så rart ut med den store ungen oppi der. Folk glor! Og vesla går og går og går, stakkars..............
Piri
Sv: Dere med store jenter
 12:58 1.09.2008
Jøss, jenta mi er motsatt fra di, og det er ikke så morro synes jeg, bekymrer meg over det (se innlegg under). Prater så visst ikke rent og har ikke et så veldig imponerende vokabular. Du skal heller vœre glad for at hu er som hu er ...smart og imponerende. Jeg var veldig lita da jeg voks opp (er det vel enda) ...alltid omtrent eitt hode eller så lavere enn alle andre i klassen min, men jeg gjorde opp for det med eit tempramang uten like.hehehe! Husker jeg alltid ønsket å vœre stor.

KoOlina
 13:04 1.09.2008
Eldste min er gut, men han var også sånn. Blei tatt for å være mange år eldre enn han var. Han var også veldig tidlig i alt og veldig for seg. Men det jevner seg ut. Nå er han 10 og jevnstor med klassekameratene, ligger fortsatt litt forann i mange ting, men ikkje sånn at det utmerker seg voldsomt. Så det jevner seg ut :)

Men når eg tenker meg om, så brukte også mi jente str 5-6 år då ho var 4,5 år og ho var heilt normalt høg (veldig tynn dog.) Nå er ho 7,5 og bruker str 8-9 år og er jamnstor med klassevenninnene. Så trur ikkje jenta di er sånn unormalt stor da.
Og man bruker vell ikkje vogn på ei som er 4,5 år uansett, vell? Mine har slutta med vogn rundt 2,5 - 3 års alderen. Kanskje med unntak av veeeeldig lange turer.

Men kommentarer som folk slenger rundt seg, de berre smiler ein av og lar det prelle av seg :)
trollmamma
 13:08 1.09.2008
ja, faktisk så bruker 4 åringen min 5-6 i størrelse også, men i amerikansk 5-6 som dog er litt mindre i størrelsen en hjemme i Norge. Hu har ikke sittet i vogn siden hu var 3.
KoOlina
 14:08 1.09.2008
Ja, jeg slutta med vogn for over ett år siden. Men det er mange som brukte trille mye lengre, vet jeg.
Selvfølgelig er jeg stolt av jenta mi! Ei stor, flott, flink og alldeles nydelig frøken, er hun.
Men det høres så negativt ut når folk lirer av seg slikt, syns jeg.
Piri
 14:40 1.09.2008
Piri, det er som om du beskriver datteren min :)

Jeg orker ikke å bry meg om kommentarene til folk, men jeg skjønner hva du mener. Jeg bare nikker og smiler og er enig i at hun er stor for alderen, også skryter jeg litt av henne, språket hennes og interessen hennes for å lære.

Begriper egentlig ikke hvorfor folk skal henge seg opp i om barn er høye eller lave eller lyse eller mørke. Men de gjør det likevel. Også skal de sammenlignes med søsken og andre barn, og jeg blir litt oppgitt av det og.
Trollkatt
 15:13 1.09.2008
jenta mi er også stor for alderen, og har alltid vært det...Var allerede 55cm ved fødselen:)
Husker at barnehagen sa engang at de mått skjerpe seg, fordi de bahandlet min 3 åring som et førskolebarn, og det kunne fort bli feil..
Hun er idag 7 år, er 133cm lang, bruker 134 i bukser og 140+ i gensere. og bruker 35-36 i sko...

Har alltid blitt stolt når folk har kommenter hvor stor og flink jenta mi er for alderen, aldri tatt det som negativt.... Tror jeg heller hadde blitt fornærmet vist noen sa det motsatte....hehe:)

Kanskje er jeg litt rar jeg da...:))
h@ppy med prins og prinsesse:)
 07:29 2.09.2008
Jeg tar det ikke ille opp, men begynner å bli lei av gnålet om hvor lang hun er....

Hun blir tatt for skolejente... Og er jo "bare" 4 år og 3 mnd.
Var på 4 års kontroll i sommer og da var hun vel 113 cm(hvis jeg ikke husker feil)
Bruker 30 i sko og strl 122/128......

Hvor lange er deres barn?

Snuppa vår har alltid vært lengre enn de andre... Helt fra fødel, da var hun 55 cm..
Uro4
 09:31 2.09.2008
Datteren min blir 5 i desember, og hun var 112 cm sist vi målte, tror jeg. Det er noen mnd siden. Hun må i hvert fall ha 116 i bukser og 122 i gensere og kjoler. Hun bruker 29 og 30 i sko. Hun var ikke spesielt stor da hun ble født, 50 cm og 3,6 kg. Men vokste veldig fort, da :) Ser jo at hun er høyere enn andre på hennes alder. Siden hun var ca halvannet/to år har folk trodd at hun har vært minst et halvt-ett år eldre enn hun var.
Trollkatt
Du må være innlogget eller medlem for å skrive innlegg. Klikk her for å logge inn eller bli medlem

(Fyll inn mottakers e-post adresse og klikk send. Du kommer tilbake til denne siden etterpå)

------- Annonser -------