Det er jo stor forskjell på ungene og hva de interesserer seg for. Datteren min er veldig interessert i disse tingene. Hun kan ikke ramse opp alfabetet (men vil gjerne lære det), men hun kan skrive navnene våre og en del andre ord, og kan lese noen ord. Hun spør hele tiden om hvordan den og den bokstaven ser ut. Telling er hun også veldig opptatt av. Hun kan telle til 100, og det har hun øvd på lenge. Også synes hun det er gøy med matte i barnehagen, og syntes det var gøy å lære forskjellen på rektangel og kvadrat, f.eks.
Så er det andre ting hun overhodet ikke er interessert i, som hun sikkert "burde" kunne. Hun kan ikke si ren R, og jeg har spurt om dette i barnehagen, men det vil de ikke gjøre noe med før tidligst etter skolestart.
Jeg synes man godt kan oppmuntre barna til å øve på å telle, lese og skrive, men hvis de er mer interessert i andre ting, skal man heller ikke presse dem. Men det er min mening, da, og jeg er ingen pedagog. Alfabetet og sånn er ting som kommer etter hvert, og jeg er veldig motstander av at barn skal måtte vente et år med førskolen fordi de ikke er på samme nivå som de andre når det gjelder visse ting. Ofte ligger de jo foran på andre områder, f.eks sosialt, musikalsk, sportslig e.l. Det skal ikke undervurderes, selv om det ofte gjøres. |