Ny her på BarnetMitt?
Det er gratis å melde seg inn
Velkommen! Registrer deg her
Forum

Skravlesiden

hvordan er dine 4 åringer ...
 12:03 1.09.2008
når det gjelder å kunne alfabetet, telle, snakke flytende osv. ? Vår datter som er 4 år og 2 månder kan ikke alfabetet enda, kan så som så telle til ti, vet hva en sirkel og en firkant er men ikke stort mer en det når det kommer til det "akademiske". Vi har ikke jobbet noe sœrligt med desse tinga, synes det har vœrt mer viktig å ta med ungen utendørs og oppleve naturen, leke, osv enn å sitte inne å pugge på alfabetet. Men burde jeg kanskje gjøre det? Jeg synes det er grusomt kjedeligt, selv om det er lagt opp i lek ....pusslespill, tegneblokker og sang.
KoOlina
Sv: hvordan er dine 4 åringer ...
 12:24 1.09.2008
Jeg er ikke sikker på om jeg skjønner helt?
Min 4.5 åring kan mesteparten av alfabetet, og telle til 20. Noen ganger teller hun lengre, men det har litt med dagsformen å gjøre. :)))

Men det er vel ikke så mange som pugger alfabetet og telling med ungene? Vi har svart henne når hun har spurt, og hun har nok også snappet opp et og annet fra sin 9 årige fosterbror.

Som pedagog vil jeg si at du kan legge inn telling og alfabet i skogsturen også. - hvor mange kongler? - hvilken bokstav begynner "kongle" på. - stor maurtue/liten maur.
I Norge er vi gode på å kombinere lek og læring. Det finnes mye lek i læring - og omvendt.
metaMORfose
 12:31 1.09.2008
Godt å høre at jeg ikke må legge til med pugge vaner. Vi bor i USA for tiden ...her er det visst helt andre metoder. Jeg er helt imot det. Det er snakk om en prøve barna må ta for å komme inn i Kindergarden (5år), altså forskolen. Hvis dem ikke kan alfabetet blir dem skubbet bak eitt år. Har aldri hørt maken. Tror jeg flytter hjem til Norge før mine må til med slikt press. Enig i at det er godt å kombinere lek og lœring, men orker ikke å sitte inne og pugge foran tavla slik det høres ut som dem gjør her. Jeg får ta dem med og telle kongler og synge alfabetsangen når vi går på tur, eller synge ro ro brille telle en to fisk .....
KoOlina
 12:37 1.09.2008
....problemet er bare at hu ikke interesserer seg for det i det hele tatt, virker det som. Broren som er to kan faktisk nesten mer enn fireåringen.
KoOlina
 13:28 1.09.2008
Fireåringen min er ikke interressert i tall og bokstaver enda. han teller til 20, men der stopper det. Han er ikke moden for dette enda. (Eldste derimot var skikkelig moden for det allerede da han var 3 år. Da kunne han telle til 30, skrive en del bokstaver, navnet sitt etc)

Der er forskjell på unger, men de fleste begynner vel å interressere seg skikkelig for dette når de nærmer seg fem år.
MorTiltreHerligesmå♥
 15:36 1.09.2008
Det er jo stor forskjell på ungene og hva de interesserer seg for. Datteren min er veldig interessert i disse tingene. Hun kan ikke ramse opp alfabetet (men vil gjerne lære det), men hun kan skrive navnene våre og en del andre ord, og kan lese noen ord. Hun spør hele tiden om hvordan den og den bokstaven ser ut. Telling er hun også veldig opptatt av. Hun kan telle til 100, og det har hun øvd på lenge. Også synes hun det er gøy med matte i barnehagen, og syntes det var gøy å lære forskjellen på rektangel og kvadrat, f.eks.

Så er det andre ting hun overhodet ikke er interessert i, som hun sikkert "burde" kunne. Hun kan ikke si ren R, og jeg har spurt om dette i barnehagen, men det vil de ikke gjøre noe med før tidligst etter skolestart.

Jeg synes man godt kan oppmuntre barna til å øve på å telle, lese og skrive, men hvis de er mer interessert i andre ting, skal man heller ikke presse dem. Men det er min mening, da, og jeg er ingen pedagog. Alfabetet og sånn er ting som kommer etter hvert, og jeg er veldig motstander av at barn skal måtte vente et år med førskolen fordi de ikke er på samme nivå som de andre når det gjelder visse ting. Ofte ligger de jo foran på andre områder, f.eks sosialt, musikalsk, sportslig e.l. Det skal ikke undervurderes, selv om det ofte gjøres.
Trollkatt
 20:28 1.09.2008
Så dere mener jeg burde ikke bekymre meg om dette? At det kommer av seg selv? En kan jo ikke for at en alltid bekymrer seg over sine egne. Det er sant, hun er veldig flink til å danse og kan gå lange turer. Hun elsker å fiske fra brygga og kan svømme som en fisk.
KoOlina
 20:47 1.09.2008
Jenta mi er snart 4,5 og teller til 30 og begynner å kunne alfabetet når hun synger, og synes det er gøy å finne ut forbokstaven på forskjellige ord (mye lettere å finne en vokal enn en konsonant, da=) Men hun har interesse for det, ellers tror jeg ikke hun hadde kommet så langt. Har en lapp på dodøra hvor jeg har skrevet tallene opp til 30 og hele alfabetet, så der sitter vi og synger og teller mens hun gjør seg ferdig. Jeg merker godt at det hjelper, både på rekkefølgen av bokstavene og på gjenkjennelse av dem.

Ikke at det haster for vår del. Ille å måtte prestere akademisk når man er 5, synes jeg.
dagdrømmer
Du må være innlogget eller medlem for å skrive innlegg. Klikk her for å logge inn eller bli medlem

(Fyll inn mottakers e-post adresse og klikk send. Du kommer tilbake til denne siden etterpå)

------- Annonser -------