Ca. 3-5 % av alle barn i Norge har AD/HD i lettere eller alvorlig grad. Her kan dere foreldre diskutere og utveksle erfaringer rundt det å ha et barn med AD/HD. Hvor får man hjelp og hva slags hjelp finnes? Send oss også gjerne tips om det er noe vi burde skrive mer om.
Noen som kan bekrefte eller avkrefte min gryende mistanke?
00:34 31.08.2008
Jeg sitter og leser litt om adhd, og føler at endel stemmer med eldste gutten min. Og så er det jo den mammafølelsen som innimellom har sagt meg at det er noe med han da, og den kommer liksom sterkere frem igjen i en del artikler jeg leser.
Men kjenner jeg er veldig usikker på om det kanskje bare er jeg som overdriver dette nå fordi jeg har lest noen artikler, kanskje noen her har noen tanker om det?
*Da han ble født hadde han ekte knute på navlesnora og måtte ut en tur før han skrek selv. Har lest nå at mangel på oksygen under fødsel kan være en medvirkende årsak, men vet jo egentlig ikke om det var det med han?
*Han har alltid vært aktiv, men ikke på en negativ måte. Stort sett blid og glad, men tåler lite motgang og kan bli helt fra seg hvis det er noe som går han imot. Raske humørsvingninger.
*Er veldig begavet, er nå 6 år gammel og veldig moden på mange områder. Kan lese og veldig flink med tall. Skrev navnet sitt første gang da han var 2 1/2 år, kunne å telle til 100 da han var 3.
*Sliter veldig med å sitte rolig på stolen og på å høre etter. Fortsetter gjerne med det han ikke har lov til lenge etter at siste advarsel er gitt og vi har blitt sinte. Må tøye grensene hver eneste gang.
*Veldig fokusert og konsentrert når han spiller dataspill eller leser blader. Alt annet han skal gjøre blir som regel halvveis og han gir opp før han er ferdig.
*Han er høylytt og masende, og ingen sperrer for hvem han snakker med eller hva han forteller. Kan gjerne stope fremmede på gata for å fortelle fullt navn og adresse. Har venner men få virkelig nære. Kan bli litt pågående. Og foretrekker ofte voksne fremfor barn.
Sikkert masse annet jeg kunne fortalt. Han er jo fremfor alt en veldig god gutt, men jeg har så alt for mange kvelder der jeg har vondt i magen fordi dagen har bestått av så alt for mye kjeft og "nå må du se på meg og høre etter for jeg prøver å si deg noe".
Sv: Noen som kan bekrefte eller avkrefte min gryende mistanke?
01:39 31.08.2008
Jeg forstår din bekymring, og er du bekymret nok, så får du han henvist til PPT eller BUP. Det er der de kan finne ut om det er så "mye" at det kvalifiserer til noen diagnose.
Du forstår det at det er mengden av problemer dette skaper for personen, som avgjør om det er ADHD eller ikke. Og en må ha problemer på mer enn et område(dvs skole og hjemme, eller hjemme og SFO, eller hjemme og Barnehage).
Min ADHD gutt har en IQ på ca 115, altså over gjennomsnittet(100). Han har alltid vært blid og smilende. Det jeg ser hos ham, er det fraværet av kontakt i blikket, når jeg vil snakke om noe med ham. Det er sånn "henger i taklampa"-blikk. Det er vanskelig å forklare helt, men dette er det beste jeg har.
Anonym
17:30 31.08.2008
Det trenger jo ikke være adhd, men det beste er jo å få det sjekket om du er mistenksom, sant?
Ikke for å skremme deg, men jeg tenker fort en form for mild autisme, i og med det er enkelte ting han klarer å holde fullt fokus på.
Men så slo det meg: Han virker jo å være veldig intelligent i og med han klarte å lese, skrive så tidlig pluss god tallforståelse - sikkert på at han ikke rett og slett kjeder vettet av seg? :) Det kan faktisk være så "enkelt" som at han trenger mer intellektuell stimuli. Samtidig som det at han er såpass smart hemmer han litt i leken med de andre?
Hilsen ei som i så fall skjønner hva han sliter med...
Anonym
19:32 31.08.2008
Takk for svar! Har ikke engang luftet dette for faren, syns på en måte at jeg må ha litt bakgrunnskunskap før jeg sier noe.
17:34 1.09.2008
tenker litt på asbeger syndrom som er en diagnose innenfor autismespekteret
disse er normalt eller over normalt begavet, foretrekker ofte voksne fremfor barn, kan ha sine interessefelter hvor de er unormalt begavet i - feks mozart, blri ofte sett på som litt "sære"
Anonym
Du må være innlogget eller medlem for å skrive innlegg.
Klikk her for å logge inn eller bli medlem