Røykedebatten
Som gravid forventes det fra alle kanter at du skal klare å stumpe sigaretten. Men de fleste som har vært i klørne på Kong Nikotin vet at dette er lettere sagt enn gjort. Her kan dere gleder og frustrasjoner, og fortelle hverandre hvordan dere har klart dere - på godt og vondt.
Noen råd fra en eksrøyker |
18:41 30.08.2008 |
|---|---|
Hei! Jeg har sluttet to ganger, og like tøft var det begge gangene. Er nok en håpløs nikotiniker når alt kommer til alt. Men tenkte jeg skulle dele noen råd med dere. For har jeg klart det, ja så skal jammen dere klare det også. Bare for å sette ting i perspektiv: Første gangen jeg klarte å holde meg i mer enn ett døgn lå jeg konstant under dyna og grein og følte jeg ikke hadde mer å leve for. Når det tilslutt ikke var flere tårer igjen stod jeg opp. Følte meg straks bedre og gikk rett ut og tok meg en røyk!! Hahaha. Snakker om patetisk røykeslutt. Slå den. Så igjen, klarte jeg det, så kan dere klare det også. Her er mine råd, etter utallige forsøk: Glem skremselspropagandaen Drit i å lese om alt som kan skje om du ikke slutter. Det får deg bare til å frykte at du ikke skal klare det. Gjør en beslutning Ja selvfølgelig. Men at du må ville det 110% er bare tøys. Hvem har vel lyst til å slutte? Si isteden til deg selv at du ikke har noe valg, og at du må gjøre det enten du vil eller ikke, fordi det er det eneste som kan gi deg ro i sjela. Bestig et fjell Og så. Når du går der og svimler og er i ferd med å gi opp hele greia skal du se for deg at du klatrer opp et langt fjell. Fjellet er bratt, men har et tau du kan klamre deg til. Selv om du ikke aner hvor toppen er, er det bare å klamre seg fast og gi på. Ikke se bakover, og ikke se ned. Får du lyst på røyk er det bare å ta et hardere grep rundt tauet og banne deg framover. Plutselig en dag står du på et platå og kan trekke pusten og hvile litt. Derifra og oppover er fjellet slakkere og fylt med flere platåer, og hvem vet? Kanskje når du toppen en dag og ser ut over en flat slette, samtidig som du fylles av en vanvittig deilig visshet om at du aldri kommer til å røyke igjen? "Lyst" med liten eller stor L? Jeg er ikke på toppen ennå, men kan love at det ikke tar så lang tid før lysten på røyk går fra KJEMPELYST til "lyst" med liten l. På samme måte som man får lyst på pizza eller hamburger innimellom. Man går ikke av skaftet av den grunn, gjør man vel? Drep et troll En annen mental teknikk er å se for seg at du må ta livet av nikotintrollet i magen. Og at det eneste som funker er utsulting. Dess mer trollet spreller, dess bredere kan du glise selv, for da vet du at han sliter skikkelig, den forbanna gnurepeisen. Etter noen uker blir trollet bare svakere og svakere, før det dør sakte hen. Dessverre går det over til å bli en zombie som hjemsøker deg innimellom. Men etter en så hard kamp klarer du vel å hamle opp med et lite "bø" inniblant? Det er ikke jævlig, det er tøft Når noen spør deg hvordan røykeslutten går, skal du si at det er tøft, men at du klarer deg bra så langt. Det er mye bedre enn å si at det er helt jævlig. Mest fordi du setter deg selv i kontroll og respekt, men også fordi ingen har lyst til å høre på selvmedlidene sutring. Hold deg i aktivitet Jada. Men man har jo ikke lyst til noenting når man slutter å røyke.. Jeg fant ut at det beste middelet mot abstinenser var å sette musikk på øret og gå meg en tur. Finn en oppoverbakke eller gå på, slik at du blir varm og svett. Da både framdriver og overdøver du abstinensene i en herlig svimmel lapskaus, og kan attpåtil gå hjem og slenge deg i sofaen etterpå med god samvittighet. Etter hvert begynner du også å kjenne at du kommer i bedre form, og tro meg, det blir en ekstra motivasjon for å holde seg røykrfri. I tillegg sover man bedre etter en slik tur. Fantasere eller ignorere? Får du lyst på røyk har jeg god erfaring med å heve hånden med fingrene rundt en imaginær røyk og ta et skikkelig magadrag. Da får du både gjennomført ritualet, og sluppet spenning ut av kroppen. Det ekstra oksygenet gir også en lett fysisk tilfredsstillelse. Er du sammen med andre som røyker går det også an å ta et omvendt trekk av røyken deres. Dvs sette gloa opp under nesa og trekke inn en god dose røyk gjennom neseborene. Det gir deg enten en god følelse eller fullstendig avsmak. Og etterpå får du følelsen av å ha tatt en røyk, og blir dermed tilfredsstilt. Har hørt om noen som driver med det på fest i mange år etter. Vær snill mot deg selv Er du sliten eller svimmel, legg deg nedpå litt. Er jobben bare pes, gå ut og ta en kaffi eller lås deg inn på do og hvil hodet mellom hendene litt. Orker du ikke å ta telefonen, ja så ring på igjen senere eller send en melding. Du må ingenting. Du kan tillate deg å være et litt "dårligere" menneske en periode når det kommer en så god ting ut av det. Skal, skal ikke? Selv ett år etter får jeg lyst på røyk innimellom og lurer fælt på om jeg kommer til å ta en røyk etter fødsel og amming. Da prøver jeg å tenke at javisst kan det være kjipt å leve med et evig lite sug som hvisker til meg fra skogen innimellom, men det må da vitterlig være bedre enn å ha en evig grå sky over seg som bare vokser og vokser, og til slutt sender ut et voldsomt uvær eller slenger meg i bakken med et enkelt lynnedslag. Flere råd? Det var mitt lille bidrag. Håper noe kan bli til hjelp. Sleng gjerne på med flere råd i tråden, så alle kan finne noe som passer for seg. |
|
| Anonym | |
Sv: Noen råd fra en eksrøyker |
12:10 5.09.2008 |
|---|---|
tusen takk for et kjempe flott og motiverende innlegg:) MASSE ROS TIL DEG:) deilig med konstruktiv motivasjon isteden for all dritt slengingen her inne:) har ikke greid å slutte enda, men gir ikke opp :) igjen tusen takk for et positivt innspill:) og for at du gidder å bry deg og prøve å hjelpe isteden for å dømme:) |
|
| ajnav | |
21:58 13.09.2008 |
|---|---|
Dette var dødsbra! Har sluttet selv, bare for en mnd siden og det er drittøft men har brukt mange av dine råd ubevisst. Jeg motiveres av at jeg hver dag sier høyt til meg selv at jeg er flink og stolt og sambo roser meg i ett sett : ) Helgene er værst, men holder humøret oppe ved å holde meg igang hele tiden og være sosial. Gått opp noen kilo som jeg jobber hardt for å få vekk men er overbevist om at det flater seg ut etterhvert. Har enorm respekt for for alle som prøver å slutte, det er sinnsykt tøft men vi vet alle at det blie lettere og lettere for hver dag. Stå på alle sammen, ikke gi opp. Faller du utpå ogjen, fort deg å sett opp en ny dato og forebered deg så godt du kan på alle kommende situajsoner uten røyk. Og husk: Det er faktisk ikke røyken som gjør at man har det hyggelig, det er selskapet: ) Lykke til |
|
| Luna håper | |
22:31 17.09.2008 |
|---|---|
FANTASTISK!! slutta selv da jeg ble gravid, etterhvert.. klarte det ikke med en gang, men da jeg sluttet var det faktisk mye enklere enn jeg hadde trodd!!! Røyksuget var ikke så voldsomt som jeg hadde trodd.. meeeen så var jeg så dum at jeg begynte igjen for noen mnd siden, men har nå bestemt meg for å slutte.. Vil ha en røykfri jul...:P (ja, det er liksom det som motiverer meg..) Og hvis røyksuget melder seg, skal jeg inn igjen her å snike.. SUPERT innlegg! |
|
| Sof1e | |