Småtroll 2-3 år
Hvordan hånderer dere det når barnet slår/sparker? Trenger råd.. :-/ |
11:44 29.08.2008 |
|---|---|
Gutten min på 2,5 år er egentlig snill som dagen er lang. Men som de fleste andre på samme alder har han kommet i trassen og skal stadig teste grenser. Til nå har jeg klart å takle det på en grei nok måte. Men etter at han begynte i barnehagen har han begynt å slå og sparke meg. I førsten er det ikke i sinne, det virker nesten bare som han gjør det for å se hva som skjer, for han smiler mens han gjør det... Problemet er bare at jeg ikke får han til å skjønne at sånt er fy. Jeg sier først rolig at sånt får han ikke lov til. Holder fast armene hans hvis han fortsetter, og fortsetter med strengere stemme at han ikke får lov. Han blir bare verre og slår mer og mer, og skriker (halvveis sint, men samtidig smiler han..) Til slutt blir jeg sint... Jeg prøver i det lengste å unngå det, men det er fryktelig vanskelig. Men det hjelper ikke å bli sint heller... Jeg tror problemet mitt er at jeg vakler mellom å være rolig og bruke ''ignorere''stilen, og å bli sint og vise at dette er uakseptabelt. Han merker vel sikkert usikkerheten min. Begge deler er jo anbefalt ettersom hvem man spør... Og da blir jeg så usikker på hvordan jeg bør reagere. Det er ille nok at han slår på meg, men jeg vil jo gjerne stoppe dette før han begyner å slå på andre... Hvordan gjorde/gjør dere det? Jeg høres sikkert helt veik ut som ikke vet det selv, men setter pris på om dere forteller litt om erfaringene deres. Klem fra usikker mamma |
|
| Anonym | |
Sv: Hvordan hånderer dere det når barnet slår/sparker? Trenger råd.. :-/ |
11:52 29.08.2008 |
|---|---|
sønnen min gjorde sånn en periode, jeg sa nei en gang andre gangen nei, men holdt fast henda hans, hvis ikke dette hjalp sa jeg at gjør du det en gang til må du på rommet, forsatte han satte jeg han på rommet, ikke lenge. etter ca to min gikk jeg inn tok han på fanget og spurte han om han skjønte hvorfor, sa som regel ja, spurte han om hva han ville syntes om jeg gjorde det samme som han, han svarte da at det ville være vondt. hendt noen ganger etter dette, da satte jeg meg på huk for å få øye kontakt med han og spurte han om han fikk lov. da så han bort og satte seg litt unna meg. etter dette ga han seg. Lykke til. håper dette var til noe hjelp |
|
| Anonym | |
Sv: Hvordan hånderer dere det når barnet slår/sparker? Trenger råd.. :-/ |
13:07 29.08.2008 |
|---|---|
Tusen takk for svar :) Jeg skal prøve metoden din, og se om det virker for sønnen min også. Det gjelder vel bare å være tålmodig å minne seg selv på at barna må jo teste for å finne ut hvor grensen går.. Hi |
|
| Anonym | |