Her er hele poenget at du kan være anonym uten å ha dårlig samvittighet eller føle deg presset til å bruke nicket ditt. Det er ikke dermed sagt at man skal kunne kaste uhemma mye dritt her, det er forbeholdt kranglesiden:-)
Slit det med helsa!
Jordmor Siri
Hva skjer da? I gruppa tenker jeg på, hvilken gruppe er det egentlig?
Jeg var ikke på barseltreffet første gang på helsestasjonen.
Har bare vært på 3 mnd kontrollen (som var indiviuduell).
Sliter med sosial angst, derfor jeg spør.
Anonym
Sv: Sliter med angst, og lurer på om dette er viktig.
20:46 28.08.2008
Den beste medisin mot sosialangst er å være mere sosial..så det er bare å komme seg av gårde! :p
Anonym
20:50 28.08.2008
Akkurat som om hun ikke vet det.
Anonym
20:51 28.08.2008
Selv om man vet, betyr ikke det at man gjør det vettu..noen trenger et spark bak for å komme i gang. Har mor sosialangst kan det "smitte" over på barnet ved at de ikke er nok sammen med andre folk..
Anonym
20:57 28.08.2008
Jo, selvfølgelig kan det smitte over på barnet, men ikke når barnet er 4 mnd.! Det er nok av settinger en med sosial angst kan øve seg på, uten at det må være i en så intim sfære som på helsestasjonen.
Anonym
20:53 28.08.2008
Det er ingen plikt å gå i gruppe, jeg synes sånne grupper med damer er skikkelig kleint - så jeg skal ikke gå i gruppe. Det er et valg, enten gruppe eller individuell. Er mange som ikke vet det, da helsestasjonen må bruke mer resurser på individuell oppfølgning enn i gruppe. Hun helsesøsteren vi har ble ganske snurt da jeg sa nei til gruppe.
Og by the way, den som svarte deg først aner neppe hva sosialangst handler om!
Så be om å ikke gå i gruppe, så kan du heller jobbe med angsten din i andre settinger enn det som har med barnet ditt og gjøre. Du skal jo stille spørsmål etc om barnet ditt, det kan være viktig og hvis du ikke føler for det i gruppe så kan du jo miste verdifull info for barnet ditt! Lykke til, jeg har jobbet med dette i mange år og det blir bedre - med det er masse innsats :-)
Anonym
21:24 28.08.2008
Nå må jeg nesten le...hahaha.. anonym 20:53
Der dreiet du på leggen gitt! Har vært så sterkt plaget med sosialangst at jeg var redd for å gå i min egen postkasse!! Så kom ikke til meg å si jeg ikke vet hva det dreier seg om. Du bør slutte å tro du veit noe om andre du faktisk ikke veit en dritt om!
Jeg måtte tvinge meg til å være sosial, tvinge meg i butikken osv..alt var en kamp. Men det er det eneste som faktisk hjelper..og jeg ble frisk!!
Anonym
20:48 28.08.2008
Det er mødre/fedre med barn som møtes på helsestasjonen. Hos oss satt vi på matter mens barna lå på gulvet og lekte. Fysioterapeuten informerte om div motoriske ferdigheter barnet etterhvert utvikler.
Anonym
20:53 28.08.2008
du må ikke, barselgruppen er frivillig. I vår barselgruppe skulle vi egentlig vær 15 stykker men vi var 3-4
mimmi
21:00 28.08.2008
Men er ikke dette med fysioterapeut viktig for babyen? Tør ikke og spørre om individuell kontroll siden det ikke er ett tilbud...
Blir jeg ringt opp om jeg ikke møter opp?
Lurer på om dette er noe jeg må komme tilbake til for å få, om jeg ikke møter opp. HI
Anonym
21:04 28.08.2008
Vet ikke om du vil bli ringt opp hvis du ikke møter, men du bør uansett ringe og si at det evt. ikke passer!
Hvis du ikke orker gå selv, så be barnefaren gå, eller bestemor for den del.
Anonym
21:10 28.08.2008
Blir trist av å lese det du skriver:( Sliter litt med sosialangst selv tror jeg, men klarer meg stort sett bra!! Kommer meg som regel ut selv om jeg ikke alltid har det minste lyst.
Jeg synes det viktigste her er at du får hjelp med problemet ditt! Går du til psykolog eller får annen oppfølging? Du kan jo ikke gå rundt å ha det sånn, kjære deg.
Anonym
21:18 28.08.2008
Klarer meg jo sånn passe, er sosial med vennene mine. Men tar aldri det første steget og spørre om å finne på noe sammen. Trives nesten bedre alene.. :/ Er når de spør om noe att jeg (noen ganger) blir med.
Men når det blir sånn att det er fremmede tilstede blir jeg ganske tilbakeholdene.
Får ikke hjelp på noe vis, har ikke råd til psykolog heller.
HI
Anonym
21:23 28.08.2008
Fastlegen din henviser deg til en psykolog/psykiater. Koster deg ca. 200 kr per gang, og når du kommer over egenandelsgrensa som nå er på ca 1700 kr, så får du gratis behandling.
Anonym
21:29 28.08.2008
Men er du tilfreds med hvordan du har det? Er du lykkelig? Jeg får så innmari vondt av deg altså;-( Litt for det jeg kjenner meg igjen, men har aldri vært så ille med meg altså. Her går det i bølgedaler. I noen perioder fungerer jeg jeg kjempe bra, men får "nedturer" et par-tre ganger i mnd, hvor jeg ikke vil prate med noen. Bare mure meg inne hjemme.
Det som jeg gjør nå da, er at jeg tar tak i dette for jeg vil ikke ha det sånn!! Nr 1 var å gå fra samboeren siden han behandlet meg veldig dårlig. Ble helt ødelagt av det forholdet. Jeg hatet den personen jeg ble!!
Har mye å jobbe med ennå, men det går bedre og bedre:-) Jeg har innsett at jeg trenger profesjonell hjelp for å komme meg over denne kneika. Og når du får henvisning fra lege betaler man vel ikke så mye hos psykolog?
Håper du får gjort noe med sosialangsten din. Du fortjener å være lykkelig! Ikke å hele tiden bli stoppet av angsten din.
Anonym
Du må være innlogget eller medlem for å skrive innlegg.
Klikk her for å logge inn eller bli medlem