IVF står for In Vitro Fertilisering. På norsk kalles det ofte prøverørsbefruktning. Her kan dere som må ha litt hjelp av legevitenskapen for å bli gravid diskutere, men også dere som har fått barn med slik hjelp kan komme i kontakt med hverandre her.
Mange av dere som er sykmeldte under forsøkene? Er legene forståelsesfulle ift hva vi faktisk gjennomgår i løpet av et forsøk?
16:43 28.08.2008
Sist forsøk var jeg kun sykmeldt de 4 dagene som Riksen gir, altså fra uttak til etter innsetting. Har egentlig ikke reagert noe særlig på medisinene og har nok sluppet lett unna bivirkninger. Men følte at det ble mye stress ved sist forsøk: dra tidlig til Riksen for å ta blodprøver, dra på jobb og være der noen timer, så tilbake til Riksen på kontroll og dette var flere ganger. Og så fikk jeg dårlig samvittighet for jobben og at jeg var mye borte. Så alt i alt veldig mye stress følte jeg.
Og nå er det i gang igjen. Var på første kontroll på Riksen i går og kom på jobb kl 10.30. Følte da dårlig samvittighet og stress fordi jeg ikke rakk å komme før det. Har derfor bestilt meg time hos legen for å høre om jeg kanskje kan få sykmelding. Men så får jeg dårlig samvittighet for det også :(
Har ny fastlege nå og håper hun er forståelsesfull. For dette går jo ikke på den fysiske biten, men mest pga psykisk stress og at jeg for en gangs skyld faktisk vil tenke litt på meg selv og ikke alle andre. Jeg føler jeg går på jobb hver eneste dag og skal være der for alle andre uten å måtte tenke så mye på meg selv.
Vi går jo gjennom mye i løpet av et IVF-forsøk og dette betyr såpass mye for meg (som for dere alle andre)!
Turbotrollet ツ
Sv: Mange av dere som er sykmeldte under forsøkene? Er legene forståelsesfulle ift hva vi faktisk gjennomgår i løpet av et forsøk?
16:59 28.08.2008
Hei!
På vårt første forsøk var jeg sykemeldt den tiden jeg gikk på medisiner. Legen var svært forståelsesfull (hun var selv gravid!!) og jeg ble tatt på alvor. Det går nok bra. Lykke til :-)
ikø29
Sv: Mange av dere som er sykmeldte under forsøkene? Er legene forståelsesfulle ift hva vi faktisk gjennomgår i løpet av et forsøk?
17:02 28.08.2008
Jeg ble 100% sykemeldt under første forsøk, først pga bivirkninger, men også for psykisk stress, og deretter for overstimulering. Under 2. forsøk var jeg deprimert fra før, mulig noe som ble utløst ifbm forsøket(?), var da 50% sykemeldt. Nå har jeg sammen med legen valgt den samme løsningen, altså en gradert sykemelding i rugetida. Legen min er veldig forståelsesfull, han har god forståelse for hva forsøk innebærer av psykisk og fysisk belastning.
Vi som går gjennom dette bør sende samvittigheten for jobben langt bort. Og ikke glemme at vi faktisk skal ha ren samvittighet ovenfor oss selv og det lille frøet som skal trives inni oss. Er ikke det viktigere enn alt annet?
Nøtt
17:33 28.08.2008
Jeg ba om velferdspermisjon de to dagene det var blodprøve først og så UL. Så dro jeg ned til byen og tok akupunktur og gikk på cafe i mellomtiden. Da ble det lite stress.
Raspberry
17:38 28.08.2008
bruker egenmeldingsdager jeg..
okeke
18:06 28.08.2008
Har vært sykemeldt fra innsetting på begge mine forsøk, og kommer til å være det nå denne gangen også. Legen min har vært veldig forståelsesfull og positiv.
Har også vært sykemeldt noen dager i forhold til kontroll på Riksen - forrige gang måtte jeg inn 5 dager på rad for blodprøve og UL, ikke lett å kombinere med oppmøte på jobb (har over en time reise hver vei).
Vær litt egoistisk og tenk på deg selv - det har du mye igjen for uansett hvordan det går. Jeg har i allefall tenkt sånn. Da det gikk skitt på de to forrige forsøkene ville legen at jeg skulle ta det så rolig som mulig og jeg ble gradvis tilbakeført til jobb. Hun hadde full aksept for at dette tok tid.
Lykke til!
Klem
Andalucia
21:53 28.08.2008
Hei:)
Har vært 100% sykemeldt under begge forsøkene jeg har hatt. Har ikke vært noe problem for meg å få det av legen min, hun forstår hvor stor belastning dette er både psykisk og fysisk:)
Håper det ordner seg for deg:)
pusill
22:05 28.08.2008
Hei Turbotrollet.
Jeg har i alle mine forsøk vært skemeldt fra uttak/innsetting i 100%. Dette fordi medisinene slår meg HELT ut.
Min lege er helt fantastisk, og han sa allerede første gangen da jeg snakket med han om det at ; dette var ikke noe problem. Selvfølgelig skulle jeg få sykemelding, ikke minst pga det psykiske presset som han sa ?!?!?!? Ble helt satt ut jeg... tenk at han var klar over det??!?!?
Han skjønner hva jeg går gjennom, og han hjelper meg. Jeg sykemelder meg frem til testdato..
Jobben er ikke fornøyde med dette, så det er det jeg sliter med da... Men legen er helt topp.
Får håpe den nye legen din er forståelsesfull. På min sykemelding pleier det å stå; assistert befruktning, komplikasjoner
Passe på deg selv
Venter på Mirakel
10:43 29.08.2008
Assistert befruktning er ikke noe som automatisk kvalifiserer til sykemelding synes jeg. Det vil alltid være sånn at noen sykemelder seg for "lett" mens andre som absolutt burde be om sykemelding sliter seg gjennom dagene på jobben. Har du lite bivirkninger og er ellers i grei form er det vel ingen grunn til ikke å gå på jobb. Utfallet av forsøket er det vel uansett lite vi kan gjøre noe med. Men, noen har større bivirkninger av medisinene enn andre både fysisk og psykisk - dette må en jo kjenne på selv, og vil da ha behov for å være borte fra jobb. Jeg har selv aldri vært annet sykemeldt enn det jeg har fått på klinikken i forbindelse med uttak, men jeg har fått velderdspermisjon fra jobben de dagene jeg har vært inne til kontroll. Det har du krav på, fordi dette går under "konsultasjon hos spesialist". Merker at jeg blir deprimert av medisinene, spes. sist gang så jeg får se an neste gang hvordan form jeg føler meg i og om jeg kanskje har det best hjemme. Selve forsøkene er ikke så stor belastning for meg at jeg ikke greier dra på jobb, men det er noe med det at når medisinene slår en helt ut... dette kan en jo ikke styre selv.
Håper på søsken til Edvart
11:19 29.08.2008
Hei!
Eg har vert sjukmeldt alle mine forsøk. Mest pga psyka.. Mista en gong, å ville liskom ikkje oppleve det en gong til å tenke "vist eg hadde gjort slik..." Veit at det er kroppen som styrer det, men Psyka trur eg er lite vi kan gjere med!
Har fryseforsøk no å er sjukmeldt..
Min doktor forstår meg kjempegodt! han er såå super!
Men har ei venninde som sjøl har vert gjennom ditte som er litt "småsur" pga at eg er sjukmeldt. Du kan ikkje styre det veit du, kroppen bestemme å slikt.. men ho var sjøl sjukmeldt når ho holdt på! Så eg trur at dette er noke vi sjøle må kjenne på! Ingen kan forstå korleis vi opplever dette!
Breletta
11:24 29.08.2008
jeg har vært 100 % sykemeldt, men så skal det sies jeg ble overstimulert.
lillebie
14:41 29.08.2008
jeg var ikke sykemeldt på de første to forsøkene i 2006 hvor d 2. forsøket endte med tvillinggraviditet. Mistet ene tvillingen og fødte like etterpå ei jente i uke 26. Hun var 900 gram,mange komplikasjoner og 4 mnd på sykehuset - og vi hadde et tøft år! Et år senere startet vi på ny med søskenforsøk: To mislykka forsøk i vår, samt en beskjed om at mannen min skal bli bestefar i ung alder. Har ei datter på 18 fra før. dette gjorde ikke saken noe bedre akkurat =(spesielt med tidspresset). Legen min viste ikke noen særlig forståelse for at dette er ei psykisk påkjenning da jeg var der for å få sykemlding, så jeg kontaktet en annen lege og fikk sykemelding. I går hadde jeg lap og fjernet noe endo og åpnet egglederne, så vi er klare for å sette inn fryseegg i løpet av høsten. Men ikke alle leger skjønner dette da...hvordan vi har det og hva vi gjennomgår=(
Prøvigjen
16:17 29.08.2008
Hei:o)
Jeg har også pleid å få sykmelding, legen min har skjønt meg veldig godt. Har hatt 5 innsettinger, og noen av forsøkene har jeg ikke vært sykmeldt mer enn det klinikken gir, men det har vært når jeg har følt meg sterk nok til også å fikse jobben min ved siden av:o).
Det er ikke alltid lett å få jobb og forsøk til å gå ihop og da er det lettere, og bedre for de på jobb at jeg er hjemme for da kan man jo sette inn vikar.
Håper legen din viser seg å være en god støttespiller:o)
Lykke til!
finetine
Du må være innlogget eller medlem for å skrive innlegg.
Klikk her for å logge inn eller bli medlem