Her kan dere utveksle erfaringer om barns sykdom fra de er nyfødte til de er i tenårene. Noen ganger er det kjekt å høre om andres erfaringer og gode råd, eller kanskje du har noen erfaringer å dele med andre selv?
Slit den med helsa!
Vennlig hilsen jordmor Siri
hypospadi
16:11 28.08.2008
Gutten min er født med hypospadi. Noen som kan dele erfaringer?
Anonym
Sv: hypospadi
22:26 4.09.2008
Vår eldste gutt ble født med hypospadi. Urinrørsåpningen var et stykke ned på tissefanten.
Han ble operert på St.Olavs hospital da han var 2 år. De "konstruerte" en ny tissefant, og flyttet urinrørsåpningen, slik at den kom dit den skulle. Det gikk veldig bra, de var utrolig flinke der. Han hadde litt ubehag da vi kom hjem, da tissefanten var bandasjert og skulle gro ordentlig. Men det gikk helt flott. Var på kontroll etter 8 uker, og alt så bra ut. Vi skal faktisk på siste kontroll til Trondheim om en mnd nå.
Da skal de se hvordan tissefanten fungerer. Gutten vår er nå snart 4 år, og er tørr. De vil se hvordan strålen er når han tisser. Jeg har sett at strålen har en tendens til å peke mot høyre, men jeg håper inderlig at de ikke skal gjøre om , og operere på nytt. Han får heller bare lære seg hvordan han må styre "karn" når han skal tisse.
Hvor gammel er din gutt?
Fint å høre. Var tissen hans skeiv også? Bøyd nedover? Isåfall, har de fiksa det? Synes det at han er operert? Har hørt at mange vil se omskjært ut..
Gutten min er bare 3 mnd, så det er jo lenge til de skal operere. Men jeg lurer jo på hvordan resultatet blir og sånn... Nå er urinrørsåpningen ganske langt ned på undersiden. I tillegg er tissen kraftig bøyd nedover, så ved ereksjon vil den peke rett ned istedet for opp. Så de må operere det også. Jeg håper virkelig at han vil kunne fungere normalt seksuelt.
Skal på kontroll på St.Olavs i oktober så får kanskje høre litt mer da.
Anonym
23:39 6.09.2008
Hei!
Jeg har en sønn på straks tre år som ble operert for hypospadi for to dager siden. Det var på Ullevål sykehus. De var så flinke med barn der, og også oss voksne.
Urinrøret sluttet litt for tidlig, på undersiden. Forhuden hang ikke sammen på undersiden, men lå som et trekkspill på oversiden med hodet i friluft. Hygene var vanskelig. Tissen var rett og jeg antar at den ligger innenfor normalen når det gjelder reisning. Strålen gikk litt mot venstre. Det vil si at han hadde en mild verson av hypospadi. Hos de som er hardt rammet kan det være vanskelig å se om det er jente eller gutt.
De opererte under full narkose. Forhuden ble sydd med dobbel søm på undersiden, og urinåpningen ble litt utvidet. Nesten som en plastisk operasjon. Det skal ikke være noe problem for han å ha samleie i fremtiden.
Jeg hadde gruet meg til operasjonen og tiden etterpå. Narkosen tålte han fint og legen var fornøyd med operasjonen. Nå to dager etterpå sier han at han ikke har vondt når han tisser. Strålen er også fin. Og bare to timer etter operasjonen syklet han fint på trehjulsykkelen på sykehuset. Han har ikke bandasje, bare en plasterteip over stingene. Han trenger ikke bruke bleie. Formen hans er strålende og vi har fått klarsignal om at han kan gå i barnehagen på mandag, hvis vi synes det er riktig. Om tre mnd. skal vi på kontroll.
Min gutt ble født med en mild form av hypospadi i Mai i år... Skal til sjekk 22 oktober på rikshospitalet. Hadde vært fint å høre fra deg, så kunne vi kanskje delt erfaringer underveis.
Jeg er selv mann i 20-årene. Jeg ble operert for hypospadi da jeg var rundt 3 år. Jeg vil anta at jeg hadde en moderat missdannelse. Jeg har ikke forhud (ser omskjært ut) og urinrøret går ut rett under hodet - etter operasjon.
Det plaget meg en del da jeg var liten at jeg så omskjært ut - spesielt i dusjen på skolen. Det er fremdeles slik at jeg unngår fellesdusjer osv.
Jeg har ingen problemer med sex og fungerer som normalt, men det er klart at jeg alltid er spent på hva den nye jenta sier om utseende.
Selv har jeg svært høy selvtillit og har aldri latt dette gå nevneverdig inn på meg, men ser samtidig at det kan bli et svært stort problem for de som "legger opp til det".
Jeg tror og håper at dagens metoder gir et penere resultat enn hva jeg oppnådde og ønsker dere alle lykke til!
PS! Husk å fortelle guttene deres at de er flotte og hjelp dem å bygge selvtillit - den er gull verdt!
Anonym
22:48 21.11.2008
Drar opp denne tråden igjen, da jeg har en gutt som er 3,5 mnd og skal opereres for hypospadi.
Noen som har erfaringer å delemed meg? Ønsker å komme i kontakt med andre med barn med hypospadi, send meg gjerne en PM.:)