Ny her på BarnetMitt?
Det er gratis å melde seg inn
Velkommen! Registrer deg her
Forum

Anonymforum

Her er hele poenget at du kan være anonym uten å ha dårlig samvittighet eller føle deg presset til å bruke nicket ditt. Det er ikke dermed sagt at man skal kunne kaste uhemma mye dritt her, det er forbeholdt kranglesiden:-)
Slit det med helsa!
Jordmor Siri
Og derfor bør ikke folk bruke doppler hjemme...
 14:45 28.08.2008
http://www.barnimagen.com/forum/thread/138553290
Anonym
Sv: Og derfor bør ikke folk bruke doppler hjemme...
 14:58 28.08.2008
HUff ja, signerer den..
Fører bare til masse unødvendige bekymringer. Dessuten advarer jo de fleste leger/helsepersonell i mot slike dopplere til hjemmebruk. Er nok en grunn til det vil jeg tro..
Anonym
 15:04 28.08.2008
Les litt lenger ned så ser dere at legen hadde målt like lav hjertefrekvens.
Anonym
 15:21 28.08.2008
Ja, men den legen hadde jo aldri hatt inn gravide kvinner før, altså var det første gangen han forsøkte å finne hjerterytmen med en doppler.. Altså STOR fare for at han gjorde samme feilen som hovedinnlegger...

Er jo også vannskelig å finne hjertet så tidlig i svangerskapet...
Anonym
 16:07 28.08.2008
Jeg kjenner flere sykepleiere som jobber på legevakten, og det er ikke få henvendelser de får i løpet av en uke fordi folk måler sin egen puls hjemme... Overlat monitorering av fosteret til de som kan det, folkens!
Anonym
 18:10 28.08.2008
Unnsklyld meg, men når hun er så dum.. Lager den dramatiske overskriften, og når hun skriver at et helsepersonell hadde målt lavt...og bedt om å komme tilbake imorgen???

Pyntet litt på sannheten fordi hun dreit seg ut?? Husker bare hun var like lite ydmyk i en annen tråd hun tok mye feil i...
Anonym
 18:14 28.08.2008
Jeg vurderte også å kjøpe doppler, men legen frarådet det. For meg virker det som om de på legevakta også fikk målt moras hjertelyd. Hun sa jo selv at de ikke hadde peiling i det hele tatt, så det virker sånn. Og nå skal skattepengene våre gå til en helt unødvendig UL bare fordi at hun har doppler hjemme. Irriterer meg!
Anonym
 18:21 28.08.2008
Kunne ikke vært mer enig! Fører til masse unødvendige henvendelser til legevakt og gyn-de folkene som jobber der bør være klare for å ta imot folk som TRENGER det, ikke folk som selv har skapt seg unødvendige bekymringer.
Anonym
 19:01 28.08.2008
Jeg er helt uenig med dere. Hjemmedoppler kan fungere helt fint for mange, men det er selvføgelig viktig å være klar over at det ikke er til å stole 100 % på og ikke bli mer hysterisk om man ikke finner hjertelyden e.l. For min del så var jeg så pessimistisk at dette skulle gå bra at jeg aldri fikk panikk om jeg ikke fant den, men ble litt roligere om jegfant den.
Anonym
 19:05 28.08.2008
har hørt at en skal være litt forsiktig med den type ultralyd bølger i for utstrakt bruk før uke 27 når sentral nervesystemet er ferdig utviklet. dessuten bør en være litt forsiktig med å eksponere fosteret til for mye som en ikke vet virkningen av.

jeg hadde en slik doppler og brukte den med gjevne mellomrom, og i perioder med lite spark, bare for å være trygg. men svært skjelden og bare i to sekunder.
Anonym
 19:15 28.08.2008
Ja, jeg ville aldri hatt det hjemme. Husker på bare hvor lett CTG`en (det der båndet du får rundt magen, når du skal føde) hoppa ut av posisjon, og tok min puls heller.

Og hjertelyden var ikke hørbar hos meg før i uke 15, så fosteret på ul, men selve lyden var der ikke (fikk ul hver 14. dag for jeg har diabetes).
June&<3Ellen<3
 19:52 28.08.2008
Det som provoserte meg mest var å lese innlegget i dag, der man får inntrykk av at det viktigste med ultralyden i morgen er å få vite kjønnet!!!
Trodde hovedhensikten var for å se om fosteret hadde det bra??
Når man har opplevd noe så dramatisk burde det å få vite kjønnet være det som låg lengst bak i hodet. Når det er så kort tid til ordinær ul bør man klare å vente på akkurat å få vite det!
Anonym
 20:15 28.08.2008
Noen som vil tippe hva det totale antall UL hun kommer opp i før endt svagerskap, for ikke å snakke om hvor mye av våre skattepenger hun kommer til å sløse bort i prosessen?
Anonym
 20:36 28.08.2008
Rister på hodet av hele mentaliteten. Ikke helt normal oppførsel, det der.
Anonym
 20:55 28.08.2008
Jordmora jeg bruker vil ikke lete etter pulsen til ungen før uke 14, før det er den vanskelig å finne og skaper mye unødig bekymring hvis hun ikke finner den... I tillegg er det bare så vidt hun bruker doppleren lenge nok til akkurat å få tatt pulsen på ungen når hun begynner med det, ifølge henne fungerer den som et ekkolodd, og hvem vet hvor ubehagelig de lydbølgene er for barnet der inne. Jeg vil da ikke stresse den lille mer enn akkurat nødvendig sier hun.

De utallelsene fra henne er mer enn nok til at jeg aldri har vurdert å kjøpe meg en engang. Mens andre bruker den hver eneste dag, kan umulig være bra....!
Anonym
 21:02 28.08.2008
Ja i disse dager skal alle løpe til tidlig UL, 3D UL, ha doppler hjemme og aldri finne seg i at de faktisk ikke kan påvirke det som skjer i magen. I alle fall ikke så tidlig i svangerskapet. Mon tro om de noen gang tar i betraktning at de gir angsten en spiraleffekt når de holder på slik? Det blir jo bare verre og verre etterhvert, og de ender gjerne opp med å ha UL hver uke på slutten fordi de føler at babyen har beveget seg LITT mindre i dag enn i går. De gjør seg selv til nervevrak og sløser bort ufattelige ressurser i helsevesenet. Ikke bra, nei.
Anonym
 21:42 28.08.2008
Ser heller ingen vits i disse dopplerne,3D-UL'en,EL-testingen osv osv... Er så mye undøvendinge "duppeditter" i forbindelse med svangerskapet!
En doppler er jo ikke unødvendig i seg selv,men hvorfor i all verden skal man ha en sånn en hjemme???

(lurer på hvordan folk før i tiden ble gravid uten EL-test,hvordan de fikk sett ansiktet til fosteret uten 3D,og hvordan de fikk tatt pulsen uten doppler...)
Anonym
 21:04 28.08.2008
Det burde være forbudt å ha dette privat. Tenk på all tid systemet bruker på slike tullehenvendelser pga at dumme gravide mødre bruker dette uten kompetanse..
Har aldri hørt at dette har reddet noen babyer pga hjemmebruk...?
... <3 ...
 21:11 28.08.2008
Det har ikke jeg heller, men du kan være sikker på at noen her inne vil hevde det for sin egen del. ;o)
Anonym
 21:15 28.08.2008
Ja det er det nok!
Tror heller flere babyer har hatt ekstra ubehag pga at moren er bekymret/stresset unødvendig pga feilbruk av disse apparatene!!
... <3 ...
 21:19 28.08.2008
Dere må også tenke på at doppleren er til hjelp for mange som har hatt gjentatte spontanaborter eller hatt store problemer med å bli gravide. I slike tilfeller kan faktisk "hjemmeundersøkelsen" gi mer tid til at andre gravide kan få hjelp av helsevesenet når det trengs, i stedet for at man skal måtte stå i kø fordi disse trenger time pga. angst og ikke pga. at det er reelt fysisk behov for å sjekke babyen.
Anonym
 21:25 28.08.2008
Ja så bruker de disse feil også blir de unødvendige engstelig fordi de TROR fosteret er dødt... Dette kan virkelig være skadelig..
Flere kontakter sykehus unødig pga at de bruker denne feil, enn de som ikke kontaker sykehuset pga at de har full kontroll hjemme pga Doppler... Så det regnestykket er ikke noe argument...
... <3 ...
 23:04 28.08.2008
Morsomt at vi har en som jobber på gyn/fødepol. her som kan gi oss en pekepinn på hvem som kontakter sykehuset unødvendig grunnet doppler. Fortell oss <3, hvor mange er det egentlig som kontakter sykehuset fordi de bruker doppler feil? - og hvordan vet du at ikke majoriteten av gravide med dopplere hjemme kan slappe av fordi de har full kontroll?
¾ apekatter 71° Nord
 01:12 29.08.2008
Greit nok at hun hørte feil. Men at man ikke klarer å inrømme det og pushe på en UL når det faktisk var hun og legen som lyttet feil..

Jeg skaffet meg doppler ganske tidlig. Men jeg var også veldig klar over at hjertelyden kunne bli vanskelig å finne så tidlig. Lyttet 2-3 ganger i uken fra uke 13-16. Brukte god tid og klarte å skille ut min egen hjertelyd fra fosterets. Helt i begynnelsen var man jo selvfølgelig litt usikker og måtte rote mye rundt før man fant riktig. Har heller ingen slik "teller" på min så det blir bare for å lytte. Er nå i uke 25 og har nesten ikke brukt den etter at jeg begynte å kjenne spark. kanskje 2 ganger på 2 mndr. Men idag så var frøkna i magen veldig rolig i forhold til før. Da var det faktisk UTROLIG deilig å finne frem doppleren og høre at det faktisk var liv. Og etterpå har hun sparket masse.

Hadde jeg ikke hatt den så hadde jeg nok kontaktet føden. Men sunn fornuft er vel det som trengs. Sålenge man kjenner spark så trenger man igrunn ikke lytte. Men hvis man ikke kjenner spark på en god stund så er den jo kjekk å ha. Da mener jeg ikke hvis man ikke har kjent noe på 1 time. Men f.eks en hel dag eller over mange timer. Også er det jo viktig å ikke overdrive bruken uansett. Tror anbefalt er maks 10 minutter 2 ganger i uken.

Men er man av den "hysteriske" typen så er det kanskje greit å ikke skaffe doppler...
Anonym
 08:08 29.08.2008
Om du bruker doppler for å berolige deg selv når du ikke har kjent liv på en stund, skal du vite at dette er en svært falsk trygghet, i så fall. Når barnet har det dårlig, sparer det på krefter ved å bevege seg mindre, ikke ved at hjertet slutter å slå. Det er derfor de kombimerer CTG og UL, når kvinner kommer inn med slike bekymringer: Fordi hjerterytme egentlig ikke forteller så mye mer enn at hjertet slår, og at det er behov for å kartlegge hva kilden til mindre bevegelse slyldes. I de fleste tilfeller er det ikke noe galt, men tragedier forekommer jo. Har enda ikke hørt at noen har forhindret en slik tragedie ved å bruke doppler...
Anonym
 08:41 29.08.2008
Anonym over her.

Er absolutt klar over det. Saken var at frøkna begynte å sparke mens jeg brukte doppleren og masse i etterkant. Da har jeg altså kjent masse liv og hjertelyden. I tillegg er jeg klar over at nå begynner fosteret å finne sin egen "døgnrytme" slik at sparkemønsteret kanskje endres. Det å finne hjertelyden med doppler er absolutt ingen sikkerhet for at alt er bra, men en kombinasjon av sunn fornuft, spark i magen og doppler tror jeg ikke er så ille. Hele poenget mitt var igrunn: BRUK HODET! Dessuten så tror ikke mange gravide hadde hatt vondt av å åpne en bok eller 3 om svangerskap og fødsel heller..
Anonym
 08:47 29.08.2008
Ja, det har du helt rett i? Etter mange av spørsmålene her inne å dømme, ser det ut som vi lever i en tid hvor verken bokbinderkunsten eller internett er oppfunnet! .-)
Anonym
 08:48 29.08.2008
Skulle selvfølgelig være utropstegn og ikke spørsmålstegn etter første setning...
Anonym
 08:56 29.08.2008
08:41 her..

Det sjokkerer meg faktisk hvor mange det er som tilsynelatende aldri har åpnet en bok om emnet. Og det skal mye til for å sjokkere meg igrunn. Jeg hadde et ønske om å bli jordmor når jeg gikk på skolen, og med en mor som leste til helsefagarbeider så leste jeg mye i hennes bøker fra 12-13 års alderen. Så hører absolutt til unntaket. Men selv ble jeg gravid i en alder av 17. Noe av det første man gjorde var å låne/kjøpe svære bøker om svangerskap og fødsel :p Det var tidsfordivet mitt i 9 lange måneder. Nå er det 9 år siden og 7 år siden jeg fikk mitt yngste barn. Føler jeg er litt tilbake på null og må lese en del igjen. Enkelte ting er endret på siden sist jeg gikk gravid. Men det er da bare kos å tilegne seg kunnskap om egen kropp og dens måter å fungere på. Føler det gir trygghet under fødselen også.
Anonym
Du må være innlogget eller medlem for å skrive innlegg. Klikk her for å logge inn eller bli medlem

(Fyll inn mottakers e-post adresse og klikk send. Du kommer tilbake til denne siden etterpå)

------- Annonser -------