AD/HD debatten
Ca. 3-5 % av alle barn i Norge har AD/HD i lettere eller alvorlig grad. Her kan dere foreldre diskutere og utveksle erfaringer rundt det å ha et barn med AD/HD. Hvor får man hjelp og hva slags hjelp finnes? Send oss også gjerne tips om det er noe vi burde skrive mer om.
Ser her er mange damer med ADHD selv. Jeg har begynt å lure litt på meg selv, også...... |
21:46 27.08.2008 |
|---|---|
Saken er sånn: Jeg har en sønn med ADHD, og noen søskenbarn med samme diagnosen. Vet ingen på min sønns fars side som har diagnosen, selv om jeg tror faren har det. Det som er saken med meg selv, er at jeg fikk dette spørsmålet av psykologen på BUP for bare noen uker siden. Og så har jeg begynt å tenke..... Det jeg ser, er at jeg sliter når det blir for mange ting å holde styr på. Da går jeg lenge og bare surrer, før jeg får gjort det. Egentlig er det ikke så mange ting, heller. Jeg er hjemmeværende pga sønnen med ADHD(som jo er krevende i seg selv), det er så mange møter og så mye å organisere og passe på rundt han. Og så har jeg ei yngre jente, som går på skolen. Og det er det. Hvorfor føler jeg at jeg ikke klarer å ha oversikten, og hvorfor har jeg så stort "kontrollbehov" men som jeg ikke klarer å ha kontroll på, om dere forstår. Føler ofte at jeg skulle hatt en sekretær som holdt orden i ting for meg. Og så klarer jeg bare å holde på med/tenke skikkelig på en ting om gangen. Har jeg mange oppgaver som venter, så blir jeg stresset og gjør ingenting, eller lar bare være å gjøre det jeg ikke liker. Og så har jeg stor tendens til å, når jeg f eks rydder, hoppe fra det ene til det andre, uten å gjøre noe helt ferdig. Jeg tar f eks noe inn på badet(som hører til der), når jeg rydder i stua, så glemmer jeg stua, helt til jeg har ryddet litt på badet og finner kanskje noe som skal på kjøkkenet. Så begynner jeg der, fordi der ligger noe som må ryddes. Og dette gjør jo at alt er halvgjort alle steder. Jeg har alltid gjort ting fort(lekser på skolen osv), og jeg lærer best ved å lytte og å se. Og har gode karakterer. Å lese har liksom aldri hengt fast i min hjerne, når det kommer til fag. Det verste jeg kan tenke meg er vanlig 9-4 jobb, og jeg liker best at det er virkelig variert. Og jeg har enda ikke peiling på hva jeg skal bli når jeg blir "voksen"(er midt i 30-åra). Jeg har gått på 4 helt ulike retninger ang utdannelse. Og har bare 1 helt ferdig(autorisert)...... Jeg har alltid vært slavisk opptatt av rutiner og forutsigbarhet. Har reagert negativt, dersom nye ting kommer brått på. Er impulsiv bare dersom jeg får tenkt meg om, liksom...... Men de siste årene har jeg ikke engang klart å følge mine egne rutiner, mye pga at sønnen min krever mine tanker og handlinger. Husvask har ikke foregått her på sikkert 4-5 uker nå. Og holder jeg på med noe veldig interessant, så stopper jeg ikke å jobbe, glemmer å spise, og glemmer klokka. Dette er stort sett aktiviteter med mye fysisk utfoldelse, som oppussing og snekring osv. Jeg vet at jeg ikke er hyper, men kan dette være ADD? Eller kan det være resultatet av mange års slit med min sønn? Eller hva? Den psykologen satte virkelig igang tankene mine, selv om jeg har hørt om slike tilfeller før; at foreldre ofte finner sin egen diagnose "gjennom" barna. |
|
| Anonym | |
Sv: Ser her er mange damer med ADHD selv. Jeg har begynt å lure litt på meg selv, også...... |
23:16 27.08.2008 |
|---|---|
Høres veeldig ut som meg...distre,vanskelig for å komme igang med ting,er kontrollfrik uten egentlig kontroll. Takler ikke husarbeid,lite strukturert men vil gjerne ha struktur. Jeg har tre barn,hvorav en med ADHD,er alene,jobber og skal begynne på videreutdanning nå! Min sønn fikk nylig diagnosen,og derfra har jeg liksom nøstet på egenhånd. Tok lang tid å omstille hjernen på å tenke at "hvordan jeg er" kan være ADD! Er altså ikke hyper,men heller hypoaktiv (lite). Er til utredning nå jeg da.. |
|
| Anonym | |
Sv: Ser her er mange damer med ADHD selv. Jeg har begynt å lure litt på meg selv, også...... |
23:46 27.08.2008 |
|---|---|
Takker for svar:) Her er det ca 7 år siden sønnen min fikk ADHD-diagnosen, men jeg har aldri tenkt på meg selv sånn, før denne psykologen spurte. Fordi jeg er rolig av natur, og det er jo ikke sønnen min. Har liksom følt at alt har vært greit. Men det var helt til jeg mistet litt kontrollen, og begynte å bli slapp med min strenge rutine i hverdagen. Sånn som husvask; før hadde jeg fast dag i uken(fredag) til å rydde og å vaske. Så hadde jeg en periode hvor jeg måtte slakke litt på dette. Og derfra skar det seg fullstendig med husvasken. Det er liksom som om jeg ikke kan slakke litt på ting for en periode, for da er det umulig å "hente meg inn igjen" på det. Og jeg kunne aldri fungert i barne/ungdomsskolen i dag, for der er så mye du må holde struktur på selv. Før var det jo bare å gjøre som en fikk beskjed om, og alle dager var ganske like. Det som var med meg dengang, var at ferier som høstferie, juleferie osv ødela motivasjonen og strukturen min, for de ødela den rutinen jeg hadde, og så var det som nå; vanskelig å "hente meg inn igjen". Jeg er alenemor, jeg også. Kanskje jeg skal ta en ny prat med denne psykologen? Hva har de sagt til deg? Er det stor sannsynlighet for at det er ADD? HI |
|
| Anonym | |
18:56 28.08.2008 |
|---|---|
Ja,jeg har nok alltid vært svimete og ustrukturert jeg da. Men jeg får oppheng i ting i perioder,og da er jeg helt ekstrem! Feks. gjelder det kaffedrikking,godterispising,trening,husarbeid,kryssordløsing osv osv. Alt er liksom enten-eller. De pushet meg ikke til noenting på BUP ihvertfall,men jeg tok initiativ til utredning selv. Jeg fortalte jo hvordan jeg var,og de var absolutt enige i at jeg hadde endel symptomer. Men på første utredningen fikk jeg diagnosen "dystymi"- litt sånn nevrotisk/depressiv. Men det er så mye mer mer ADD diagnosen som stemmer på meg,så jeg er på andre utredning nå. Før var jeg jo litt "imot" ADHD-diagnostiseringen,men når jeg først ble interessert og så symptomene,var det liksom om å gjøre å få svar på det snarest! (sånn er jeg bare,alt jeg setter meg fore,må jeg helst ha gjennomført veldig raskt og effektivt;)) Nå har jeg skrevet en lang avhandling om meg selv til nevropsykologen,for jeg klarer ikke utbrodere ting når jeg sitter foran han og blir stilt spørsmål direkte. Så den tar jeg med neste gang,når jeg skal på de testene de tar. |
|
| Anonym | |