Ny her på BarnetMitt?
Det er gratis å melde seg inn
Velkommen! Registrer deg her
Forum

Småtroll 2-3 år

Noen bokstaver eller lyder deres barn ikke klarer å uttale?
 23:50 24.08.2008
Sønnen min på 2 år og snart 10 mnd klarer ikke å uttale 's' når det kommer en konsonant før eller etter. "Istid" blir "itid", "snør" blir "nør" osv.
Også sier han ofte 'b' for 'v'. "Hval" blir "bal", men han uttaler 'v' innimellom.
Anonym
Sv: Noen bokstaver eller lyder deres barn ikke klarer å uttale?
 09:29 25.08.2008
ks blir sk (Bukse blir buske, bokse blir boske osv)
Anonym
 12:21 25.08.2008
Det er i alle fall helt normalt :) Husker at størstejenta ikke klarte det når hun var så liten.
Minstejenta som er 2 år og 9 mnd klarer det derimot. Det er kun R som hun ikke klarer å si nå.
Anonym
 12:27 25.08.2008
det har noe med utviklinga å gjøre. de hører det riktige i sitt hodet, men stemmebåndet er ikke modnet slik at det kommer ut på riktig måte..

så for guds skyld. ikke rett på barna deres. da vil de hvertfall få presentasjonsangst. vet om en som rett og slett sluttet og prate pga han ble pressa til å uttale det på måte som andre hørte det var riktig..

bare vær nøye med å snakk masse å utal dine ord tydelig. repeter enkle ord ofte..

når barn under 6 år skal lære alfabetet så uttaler en aldri de korrekte bokstavene.. kun hvordan man uttaler de. sånn at de skal kjenne igjen bokstaver i setninger..

1smule
 21:17 26.08.2008
Jeg skrev ikke innlegget fordi jeg var bekymret. Gjorde det ut av nysgjerrighet for hva andre barn på samme alder ikke får til. :)
Men bra at du skriver det du skriver, for jeg tror det er mange som driver og terper og terper på barna. Vi gjør ikke det. Vi bare gjentar det på en tydelig måte, sånn at det blir en naturlig del av samtalen. Er over hodet ikke bekymret for at dette er noe som går seg til etterhvert.

Bra tips om hvordan lære alfabetet. :)

HI
Anonym
 23:45 25.08.2008
Tuppa klarer ikke si ord som begynner med st ... så stor blir dos, stein blir dein, osv :p ganske søtt enda, men håper hun lærer det snart hehe :)
WenchePia og Tone Lisetuppa
Du må være innlogget eller medlem for å skrive innlegg. Klikk her for å logge inn eller bli medlem

(Fyll inn mottakers e-post adresse og klikk send. Du kommer tilbake til denne siden etterpå)

------- Annonser -------