Skravlesiden
Hvorfor er det så galt at rosa er en såkalt jentefarge? |
11:28 23.08.2008 |
|---|---|
Vær ærlige nå jenter... Vil dere virkelig at guttene deres skal gå i sjokkrosa eller babyrosa klær (med feks glitter og fjær på)? Dersom sønnene mine ønsker seg en rosa dukkevogn, så får de det(eldste fikk det da han ønsket seg det til 3 års dagen...endte med rallykjøring da hehe), men jeg har ikke no behov for å "lære de opp" til at rosa er en nøytral farge. Jeg gidder heller ikke kverulere med de når de påstår at rosa er en jentefarge... Jeg tror at sånn jente/gutteting er et instinkt i oss. Jeg tror mekking og biler ligger i gutta, mens glitter og fjær ligger latent i jentene. Her i huset har vi aldri påpekt at feks biler er gutteleker, og dukker er jenteleker. Vi hadde mange dukker og dukkevogner før jenta kom... men guttene lekte såvidt med det. De trekkes automatisk mot bilene o.l Og når jenta kom, var det naturligvis mest gutteleker her, men de overser hun...og leker bare med dukkene. (Hun er 18 mndr). Jeg tror det er instink dette jeg, og ikke bare noe vi voksne lærer barna. Hva mener dere da? |
|
| MorTiltreHerligesmå♥ | |
Sv: Hvorfor er det så galt at rosa er en såkalt jentefarge? |
11:57 23.08.2008 |
|---|---|
Jeg mener helt klart at det er stor forskjell på kjønn. Ikke bare når de e barn, men det er noe som varer hele livet. Er helt for likestilling, i den saken at lik jobb erlik lik lønn osv.. Men når det gjelder andre ting så er det store forskjeller på oss som ligger i oss fra naturens side. Jeg har to barn ett av hvert kjønn. Og det er store forskjeller på hva de liker og ikke liker. De er veldig opptatt av gutte ting og jente ting.. Så her kjører gutten med biler og elsker og lekeslåss, og jenta har dukker og elsker å leke med de. Men de leker sammen masse for det. Gutten nekter å leke med dukker, men er med på andre "jenteting", og jenta tenker ikke så mye over det som han gjør.. Han er mest redd for at noen skal le av ham.. Jeg gjør, prøver iallefall å gjøre, alt dette helt naturlig. Gjør ikke meg noe om gutten leker med dukker eller at jenta leker med biler. Og det gjør de jo litt når de er med hverandre. ' Jeg tror som deg at det er instinkt, men selvfølgelig er det mange jenter som liker å leke med biler og andre slike ting.. Men mener at visse ting er natur bestemt i oss.. |
|
| Kokkelimonke | |
12:43 23.08.2008 |
|---|---|
Jeg er helt enig med dere i at det er et instinkt. Jeg har også en gutt og ei jente. Gutten var ikke gammel da han satt i vognen sin og ropte entusiastisk "se" hver gang han så en lastebil eller en gravemaskin i vegkanten.(og overså blomstene langs veien), mens datteren min sa entuastisk "se" hver gang hun så fine blomster eller lignende når hun var på tur i vognen sin. (Hun overså helt biler og den slags) Selvfølgelig er det jo ikke sånn at de aldri intereserer seg for det motsatte, men sånn generelt er de opptatt av "jente/gutteting" |
|
| Anonym | |
20:28 31.08.2008 |
|---|---|
Enig med dere over her. Rosa er jentefarge. Kunne ike falt meg inn å kjøpt/brukt noe rosa på gutten, han hadde forøvrig nok protestert veldig kraftig selv også.(er 8 år) Guttungen har hatt et par dukker fra han var liten, men lekt minimalt med de. Lillemor har arvet alle "guttelekene" fra broren, men biler ol har hun lekt minimalt med. Dukkene derimot har fenget henne fra hun var ganske liten. Men derimot lillebororen min har aldri lekt med biler, han hadde en dukke han hadde arvet etter meg som var "hans dukke" og var med overalt lenge. |
|
| storebror og knerten | |
08:47 1.09.2008 |
|---|---|
Jeg er enig i at gutter og jenter oppfører seg forskjellig. Men ikke i at rosa må nødvendigvis være en jentefarge. Mange små gutter elsker rosa, og mange små jenter elsker blått, til de skjønner at vennene liker den andre fargen. Jeg har lest (OK, det var på Din Baby, men jeg tror på det), at for hundre år siden var lyserødt en guttefarge. Rødt ble sett på som en sterk farge, så små gutter ble ikledt lyserødt. Blått var en svakere farge, og babyjenter ble ikledt lyseblått. Jeg kjenner ikke så mange små gutter, men jeg vet iallfall om én som ønsket seg en rosa ransel med kattunge på da han begynte på skolen, og en annen som ønsket seg en rosa monster truck til jul (det finnes ikke!). Så jeg tror ikke at favorittfarge er instinkt, akkurat det er styrt av industrien. Rett og slett. Jeg synes rosabølgen har gått over alle grenser de siste årene og håper at pendelen svinger den andre veien snart. |
|
| Tokatter_USA | |
09:31 1.09.2008 |
|---|---|
Jeg har merket forskjell på barna mine helt fra de var babyer. Datteren min har aldri vært spesielt interessert i biler osv, mens sønnen min var tidlig ute med å lage billyder og syntes det var spennende å se gravemaskiner o.l. Sønnen min liker å leke litt med bamser og dukker, men ikke i nærheten av like mye som datteren min, som har vært ekstremt opptatt av dukker siden hun var 4-5 mnd. Når det gjelder farger, så tror jeg det er mer innlært. Men kan jo bare basere det på erfaring med meg selv og mine barn. Jeg har aldri likt rosa, og har alltid vært guttejente. Datteren min var ikke så opptatt av rosa klær før hun ble fortalt av de større barna i barnehagen at rosa er jentefarge. Jeg har alltid styrt unna rosa klær når jeg har handlet til henne (i den grad det har vært mulig, det finnes jo nesten ikke annet til jenter), men det har endt med at de andre jentene har sagt at hun har gått med guttefarger, og da vil hun ikke gå med klærne. Guttefarger er stort sett alt annet enn rosa, ifølge disse jentene. Sønnen min bryr seg overhodet ikke om farger, men jeg syntes det ble helt feil da mannen min kjøpte rosa smokker til ham. Det var ikke med vilje, han bare tenkte ikke over det. Han hadde nok tenkt over det hvis han skulle kjøpe noe til seg selv, haha. Jeg ville ikke tatt på sønnen min noe rosa, men han har flere røde plagg. Synes i grunn alle farger er kjønnsnøytrale bortsett fra rosa, jeg. |
|
| Trollkatt | |