Ny her på BarnetMitt?
Det er gratis å melde seg inn
Velkommen! Registrer deg her
Forum

Røykedebatten

Som gravid forventes det fra alle kanter at du skal klare å stumpe sigaretten. Men de fleste som har vært i klørne på Kong Nikotin vet at dette er lettere sagt enn gjort. Her kan dere gleder og frustrasjoner, og fortelle hverandre hvordan dere har klart dere - på godt og vondt.
FAKTA om røyking i svangerskapet
16:59 18.08.2008
Fant dette på nettdoktor.no.
Ønsker bare å dele med andre det jeg selv leser.

Røyking i svangerskapet skrevet av Kjell Haug, professor dr.med

Røykevaner i svangerskapet

Mens norske kvinner ligger på verdenstoppen når det gjelder røyking, har det skjedd en gledelig utvikling blant gravide kvinner i Norge. Midt på 1980-tallet røykte mer enn hver tredje gravide kvinne. I 1995 rapporterte 34 prosent av de gravide kvinnene at de var dagligrøykere de siste tre månedene før de ble gravide. Fire måneder ut i svangerskapet, sa 21 prosent at de fortsatt var dagligrøykere.

Det betyr at 38 prosent av dem som var dagligrøykere før de ble gravide, hadde sluttet å røyke etter at de ble gravide. I dag viser de siste landsdekkende undersøkelsene at 17 prosent av de gravide røyker. Det har med andre ord vært en halvering i løpet av de siste 15 årene. De fleste som slutter å røyke tidlig i svangerskapet, fortsetter som ikke-røykere resten av svangerskapet. Men innen ett år etter fødselen har ca. 85 prosent av de som sluttet å røyke mens de var gravide, begynt å røyke igjen.

Røyking og infertilitet

En del par har problemer med å få barn. Det er vist at sædkvaliteten hos far blir dårligere hvis han røyker, fordi røykingen får sædcellene til å bevege seg langsommere. Dermed avtar evnen til å befrukte egget hos mor. Dette vil imidlertid bedre seg etter kort tid hvis far slutter å røyke.

Hvordan virker røyking på fosteret?

Når mor røyker i svangerskapet, inhalerer hun en rekke forskjellige kjemiske stoffer. Noen er i form av gassprodukter, andre er bundet til små partikler av sot og tjære. De fleste av disse produktene kommer over i morens blod i lungene. Derfra føres de til morkaken, og her passerer de over i barnets blod.

Kullos

I sigarettgloen produseres det mye kullos. Når denne gassen kommer over i morens blod, fortrenger den en del av det oksygenet som de røde blodlegemene skal transportere både hos mor og barn. Oksygen er viktig for alle cellene i kroppen, og spesielt viktig når barnet vokser så raskt som det gjør i fosterstadiet.

Nikotin

Nikotin i morens blod gjør at blodårene i morkaken trekker seg sammen. Dette gjør at det blir mindre gjennomstrømning av blod i morkaken, noe som igjen betyr at barnet får mindre næringsstoffer. Kombinert med kullos blir dette svært uheldig.

Når nikotin kommer over i barnets blodsystem, virker det blant annet på hjertet til barnet. Dette kan en se ved ultralydundersøkelser hvor barnets hjerte begynner å slå raskere hvis mor tenner seg en sigarett. Barnet blir også mer urolig, og får økte fosterbevegelser.

Hvordan går det med fødselsvekten?

At barnet har fått mindre næringsstoffer i løpet av svangerskapet, kan en se på gjennomsnittsvekten til barnet ved fødselen. Den er redusert med ca. 200 gram når mor har røykt under hele svangerskapet.

Dette er altså resultatet av at morkaken ikke har fungert optimalt og at kullos har fortrengt noe av oksygenet fra de røde blodlegemene.

Er det økt risiko for spontan abort?

Kvinner som røyker etter at de er blitt gravide, er mer utsatt for spontanabort tidlig i svangerskapet. Dette skyldes også at morkaken ikke fungerer skikkelig. Disse kvinnene er også mer utsatte for blødninger i siste del av svangerskapet, fordi det lettere oppstår sprekkdannelser i morkaken hvis diameteren er stor. Dette kan igjen i verste fall ende med fosterdød.

Hva med faren for kreft?

Tobakksrøyk inneholder flere stoffer som kan virke kreftframkallende (karsinogener). Disse stoffene kommer over i barnets blodsystem gjennom morkaken. Det har imidlertid vært vanskelig sikkert å påvise flere krefttilfeller blant barn født av mødre som har røykt i svangerskapet. Her mangler vi imidlertid kunnskaper om hvordan det går når barna blir eldre (mer enn 60 år gamle).

Er det økt forekomst av misdannelser?

Tobakksrøyk inneholder også noen stoffer som virker på genene i cellene (mutagener). Dette kan forklare at enkelte typer misdannelser registreres hyppigst hos barn hvor mor har røykt i svangerskapet - for eksempel leppe-gane-spalte.

Røyking og "krybbedød"

Siden de fleste barn i dag ligger på ryggen når de sover, og ikke på magen slik det var vanlig tidligere, har antallet tilfeller av plutselig og uventet spedbarnsdød ("krybbedød") gått ned fra ca. 140 til ca. 40 tilfeller i året.

Det er mange som mener at sigarettrøyking i svangerskapet nå er den viktigste risikofaktoren for plutselig uventet spedbarnsdød. De mener også at dette kanskje skyldes arrvev i hjernestammen til barnet som oppstår når mor har røykt i svangerskapet.

Kan gravide som vil slutte å røyke bruke nikotinpreparater?

Gravide kvinner bør ikke bruke noen form for nikotinerstatning når de slutter å røyke. Årsaken til dette er at nikotin i tyggegummi, plaster og nesespray virker på samme måten som nikotin fra sigaretter ved at blodårene i morkaken trekker seg sammen. Morkaken øker dermed i diameter, og det blir økt risiko for blødninger og fosterdød i siste del av svangerskapet.,
Anonym
Sv: FAKTA om røyking i svangerskapet
17:04 18.08.2008
Åhhhhhhhhhhhhhhhh, er det farlig å røyke når man er gravid? Det har jeg ALDRI hørt ført... Herregud, noe ny forskning dette her eller ?
June&<3Ellen<3
17:46 18.08.2008
Er det mulig å være så barnslig? Det var noe jeg ikke visste her, og jeg setter i all fall pris på slik info.
Hvis du ikke gjør det så la være å rakke ned på andre.
Anonym
17:51 18.08.2008
synes dette var et kjempefint innlegg! man kan ikke skremme røykere til å slutte, men hvis det er bare en eneste en som dette hjelper med å slutte synes jeg det er kjempeflott:)
Anonym
13:04 17.11.2008
Noe så teit å skrive.. Tenk på det som en påminnelse til de som røyker!! Hvis du ikke har noe mer fornuftig å skrive, kan du like gjerne la være.. Syns det var et bra innlegg jeg:)
Mammamiia
13:35 30.11.2008
Herremin... Jeg som røyker setter veldig stor pris på slike ting, jeg VET at røyking skader fosteret, men jeg skal ikke akkurat si jeg visste på hvilke måter. Jeg har slutta, men det er vanskelig, og innlegg som dette er kjempebra motivasjon!

Så tusen takk for en fin infotråd. =)
aurinko
16:04 5.09.2008
Takk for at noen gir fakta og bryr seg.
Leser dette innlegget hver gang jeg er her inne. Har ikke rørt en sigarett på 14 dager nå.

TAKK!!!!!
Anonym
03:10 22.11.2008
Da jeg var garvid med mitt første barn leste jeg en plass at man kan se på ultralyd når mor røyker at barnet ligger å vrir seg som i avmakt og fortvilelse... huff!! Tok ikke et trekk etter det! Er nå gravid igjen 8 uker, men røyker 1-2 om dagen enda! Men tenker på dette heeele tiden! Skal slutte i morgen :)
Anonym
21:14 26.11.2008
Kjempe bra lesestoff :). Veit ikkje kvifor jenter / damer røyke under graviditet, forstår ikkje at dei har samvit til å gjera slikt mot ungen sin. Er det mange på informasjon? Eg røykte av og til før eg var gravid, men med ein gong eg fann da ut var den vekke, og den skal vera vekke for godt. Røyking og born, sama om dei er inni magen eller utanpå passa seg ikkje. Har hatt mange draumar om at eg tok meg ein røyk, og har aldri hatt så dårleg samvit etterpå, sjølv om da berre var ein draum, veit ikkje korleis det hadde vore i røynda. Me lærte på skulen at ein skal ikkje liggja i sama seng som ungen om ein røyke pga alle stoffa ein pusta ut etter ein har røykt, det seie vel litt om alvoret i det.

jorunn23
21:38 28.11.2008
mangel på informasjon er det nok ikke, supert at du klarte å kutte ut røyken lett, men for mange er det ikke så enkelt, og for noen er det faktisk bedre å ta seg et par røyk, enn å bli så oppskjørtet og stressa som noen kan bli. jeg røyket med mitt midterste barn og angrer enda på at jeg ikke klarte å slutte, men jo mere jeg tenkte på å slutte jo vanskeligere ble det. nå venter jeg 3.mann og har heldigvis klart å slutte med boken ikke røyker. super bok!

Ikke tru at de gravide som røyker bryr seg noe mindre om barnet de venter enn dere som har klart å slutte, men røyk er som stoff og den verste avhengigheten er ikke nikotin suget, men det som foregår i hodet.
Anonym
14:55 1.12.2008
Akkurat den debatten om stress som følgje av slutta å røyka har me hatt i timen med legen. Berre bullshit sa nå han, det er ein måte å betrygge seg sjølv på, og det er røykerane veldig flinke til å gjera. Gjorde det sjølv når eg røyka, ville ikkje slutta pga vektauke, pga vart meir stressa, masse slike argument som eg nå ser i ettertid heng meir eller mindre ikkje på greip.

Det er ikkje det at dei bryr seg mindre om barnet, for all del. Røyking er eit narkotisk stoff som ein vert avhegig av og ein av kriteriane for å vera avhengig er: forsatt inntak tross av openbar helsefare, slik som det er i tilfelle til røykerar enten dei er gravide eller ikkje.
Litt stress vil eg nå sei er betre for barnet enn, som jordmora me hadde i timen sa: det er som å ta kvelar tak på barnet ditt medan du tar den røyken. Har ei vennina så røyke, snakka med ho i tlf, ho sa bornet sparka alltid så masse når ho tok seg ein røyk, då var eg så frekk at eg sa, men da hadde faen meg du og gjort om nokon tok kvelartak på deg.

Det er ikkje noko kjekt å høyra, og det er ikkje noko kjekt å tenka på at eg tok meg to tre røykar før eg visste eg var gravid.
Men slik er det, røyndomen er ikkje alltid lika kjekk.
Anonym
23:39 3.12.2008
hm, at det forurenser næringen til babyen er riktig og ikke til å komme fra men at det er som å ta kvelertak på barnet er vel en form for uttrykk som ikke helt er bevist, og det med stress trur jeg veldig på og det utifra å se og oppleve en venninne som ble helt tullet når hun skulle kutte røyken. det er jo ikke akkurat snakk om litt stress her da, hun ble rett og slett sjuk. hun endte opp med to om dagen, det var nok.

Vil aldri forsvare røyking når man er gravid, men det er bare ikke så svart hvitt som enkelte vil ha det til. og det florerer med ulike meninger på dette området som gjør det enda vanskeligere.

En røyker er hjernevaska og klart en da leter etter halmstrå å gripe tak i.
Anonym
NYTT 15:49 4.12.2008
Eg veit berre at jordmora sa at det var som å ta kvelartak på ungen sin, hemoglobininnholdet i blodet vårt går ner,og då vil det jo gjere det til barnet, og barnet er vel kanskje kan me sei litt meir skjøre enn kva me er!!!! Har mindre blod som går rundt i kroppen enn me har. Men det går an og ta nikotin tyggis, det er ikkje nikotinen som er helseskadleg, det er alle dei andre kjemiske stoffene.Og det er nikotinen som gjer at me vert avhengige.

Eg har snakka med mange som røykte under svangerskapet og dei trur ikkje på at det er skadleg å røyke, det høyres veldig løye ut at noko kan tru det.

Det å slutta å røyka er mykje fobunde med forventningar, me "forvente" at me skal leggja på oss for da gjorde den og den, me skal verta stressa for da vart den og den, ein må nesten slutt å sjå korleis den enkelte reagere på det.

Kva du meina med ulike meningar veit eg ikkje, men ein ting er nå vel alle einige om : at det er skadleg, båe for deg og for barnet. Herregud røyking tar livet av 7000 per år, det er meir enn dødsfall pga brann, narkotika, bilulukker, AIDS, alkohol, sjølvmord til saman!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Anonym
Du må være innlogget eller medlem for å skrive innlegg. Klikk her for å logge inn eller bli medlem
Google 

BarnetMitt.com    Web

(Fyll inn mottakers e-post adresse og klikk send. Du kommer tilbake til denne siden etterpå)