For det første: Jeg er enig i at barn må lære å bruke tallerkner, men om absolutt trenger å lære det før de begynner på stor avdeling er vel noe man kan være uenig om. Barn har dessuten en evne til å få med seg at det er forskjellige regler forskjellige steder. Så det er fullt mulig å oppdra HI sitt barn til at "hjemme skal brødskiva ligge på tallerkenen", selv om bhg ikke bruker tallerkner.
Det kan også argumenteres for hygiene. Noen vil sikkert mene at bordet ikke kan være sterilt nok som underlag for en brødskive.
Men aya skriver: "Dessuten hadde jeg ikke likt å spise rett fra bordet selv, og da synes jeg ikke barna skal det heller!"
Jeg ville heller sagt det slik: "Dessuten hadde jeg ikke likt å spise rett fra bordet selv, og da synes jeg ikke barna skal være nødt til det heller"
Altså: om et barn på småbarns avd ønsker å ha skiva si på en tallerken, ville jeg selvsagt ikke nektet henne dét. Om det så ble en trend at alle ønsket å ha maten på tallerken, så desto bedre.
Men jeg reagerer litt på filosofien at om det er noe jeg selv ikke ville likt å gjøre, så skal småbarn ikke få lov til å gjøre dette.
Jeg ville f.eks. selv ikke likt å legge skiva rett på bordet, men jeg ville heller ikke selv likt f.eks. å skli :-)
|