Ny her på BarnetMitt?
Det er gratis å melde seg inn
Velkommen! Registrer deg her
Forum

Assistert befruktning

IVF står for In Vitro Fertilisering. På norsk kalles det ofte prøverørsbefruktning. Her kan dere som må ha litt hjelp av legevitenskapen for å bli gravid diskutere, men også dere som har fått barn med slik hjelp kan komme i kontakt med hverandre her.
Irbeka, tomtom:O) og Turbotrollets jakt på høstspiren!
 18:20 12.08.2008
Hei jenter!
Hva med en liten skravletråd mens vi venter på høstspiren(e) vår(e)?!?
Siden vi har samme historikk med første forsøk i april/mai og andre forsøk nå, så er det jo litt gøy å følges...om dere vil :)

Merker dere noen bivirkninger av sprayen da? Er bare trøtt jeg, men vet ikke om det kommer av sprayen.

Skal dere være i full jobb gjennom hele dette forsøket? Jeg har lurt litt på om jeg skal høre med legen om jeg får sykmelding i rugetiden. På en måte har jeg litt dårlig samvittighet ift jobben, men på den andre siden så betyr dette forsøket ganske mye for meg. Og en gang i livet må man da vel få lov til å tenke litt på seg selv og konsentrere seg om det som faktisk betyr alt akkurat nå i stedet for å gå på jobb og skal ta vare på alle de andre. Hva tror dere?
Turbotrollet ツ
Sv: Irbeka, tomtom:O) og Turbotrollets jakt på høstspiren!
 20:51 12.08.2008
Hei Turbo, får jeg også bli med? Hadde første forsøk i april og skal ha forsøk nr 2 nå.

Får hodepine innimellom, er trøtt(men sover ikke!!) og er så utrolig ukonsentrert og glemsom at jeg blir helt skremt. Har hatt ferie til nå, men i morgen begynner jeg på jobb igjen. Skulle ønske jeg bare kunne gått her hjemme å surra til alt var over. Kunne også tenkt meg å være mer sykmeldt enn sist, men jeg vet ikke helt om legen min er med på det. Jeg venter på svar på en blodprøve om mykoplasma-lungebetennelse. Har hostet hele sommeren. Noen som vet hvordan det er med antibioitika under forsøk? Håper det ikke blir avlyst:( Men hvis det nå er lungebetennelse så blir det kanskje enklere med sykemelding.
Raspberry
Sv: Irbeka, tomtom:O), Raspberry og Turbotrollets jakt på høstspiren!
 21:21 12.08.2008
Du er hjertelig velkommen Raspberry :)

Vet dessverre ikke hvordan det er med antibiotika under forsøk. Legen bør vel i alle fall være obs på at du ikke bør få antibiotika som kan være skadelig for et evt foster. Og ja, har du lungebetennelse, bør du vel kunne få en sykmelding :)

Usj, den nesesprayen svir jo så ille! Får skikkelig vondt i nesa hver gang jeg sprayer. Men man gjør det jo for en god sak, så litt smerte takler man :)
Turbotrollet ツ
 21:54 12.08.2008
Hei. Henger meg på her jeg:) hadde 1. ivf forsøk i uke 19, på selveste 1. bryllupsdagen vår.. har hatt et fryseforsøk etter det, og skal ha neste i av september. når har dere innsett sånn ca??
snartkomplett?
 10:37 13.08.2008
Hei snartkomplett:O)

Så gøy at vi blir flere!!
Jeg har innsett i uke 37. Skal ta den avgjørende ul 5/9... Så uttak mulig 8. og innsett 10.? Jeg bare krysser fingrene for at det blir noe å sette tilbake da. Eggene eller spermiene greier ikke befruktningene så bra... Så kan bare håpe:O)
tomtom:O)
 10:33 13.08.2008
Hei Raspberry:O)
Det er få AB kurer som skal ha betydning for en evt graviditet. Det kommer til å gå bra sjø, bare legen vet om at du forsøker så han får satt deg på riktig type antibiotika, og det gjør han jo;O).

Ps... Legen fungerer til en viss grad som rådgiver for deg. Om du er uenig med legen kan du påvirke resultatet ved å argumentere for hvorfor du ikke skal gå på jobb. Den følelsesmessige påkjenningen en assisterbefruktning er, har dessuten blitt en mer stueren årsak til sykemeldning, så terskelen burde ikke være for høy for å få sykemelding... Og skulle du ha en lege som ikke forstår i det hele tatt; vel, da får du gråte litt eller evt bytte lege, for da gjør han jo ikke jobben sin... Og det står du jo helt fritt til å gjøre;O)...

Bare husk at det er du og det ventede barnet som er det viktigste i livet ditt/deres akkurat nå, det er en veldig kort periode i resten av livet vårt, om det settes i perspektiv! (( PS..har hørt om vordende fedre også, som ikke har orket presset med ventingen og prøvingen, og som har måttet sykemelde seg en tid fra jobben fordi de sliter...)). Dette er ikke noe å spøke med nei;O)

Det kommer til å gå så bra. Lykke til da!
Gleder meg til å følge dere underveis i tiden fram mot en graviditet!!

Kjenner det kribbler i magen nå jeg!!!
 10:11 13.08.2008
For ett supert forslag Turbotrollet!

Bivirkningene merket jeg denne gangen allerede etter 2.spray, dvs søndag kveld. Kjenner en utrolig tretthet og lett irritabilitet...Hmmm... tretthet står jo ikke på over listen av bivirkninger...

Ved forrige forsøk i april/mai tok jeg ut mine 5 uker med ferie i tilfelle jeg skulle bli gravid, hadde jo så stor tro på at det skulle klaffe, så nå når vi er igang igjen har jeg ingen flere fridager å ta av. Tenkte mye på dette da jeg ikke ble gravid i vår. Så da muligheten bød seg til å få en nattestilling, tok jeg den. Blir jo lengre perioder med fri når man jobber på natt, og jeg håper det holder.

Jeg har så fryktelig til samvittighet når jeg ikke greier konsentrere meg om jobben, eller er borte fra jobb. Går heller på jobb med feber enn å ringe å si jeg er syk! Det er jo egentlig helt hårreisende at jeg føler det slik! Det positive er jo at jeg kan forstå andre med samme dilemma da.

Når det er sagt; det viktigste i livet er jo disse barna!! Ikke nøl med å gjøre det dere føler er riktig for å oppnå lykken ved å få ett barn! Når alt kommer til alt; Jobb kommer langt ned på listen over hva som virkelig er viktig i livet!!! Når man setter det i perspektiv:O)!

Ser det er flere som slenger seg på tråden her. Tror ventetiden vår kommer til å bli en mer hyggelig tid når vi har hverandre:O):O))!
 19:20 13.08.2008
Driver her og legger planer for hver helg for å få tiden til å gå fortere fram mot forsøket jeg nå! Denne helga skal jeg og mannen min ut og spise sammen med en tidligere kollega av meg og hennes kjæreste. Neste helg skal vi på fest til en annen by og helga deretter skal jeg på venninnetur til det stedet vi studerte :) Skal bli så gøy med litt mimring :)

Greit å fylle dagene med noe annet å se fram til enn bare spraying, stikking, legeundersøkelser og sykehus (som om jeg ikke får nok av sykehus ellers...haha!!!)

Hva jobber dere med forresten? Jeg er sykepleier og jobber på et av sykehusene her i Oslo
Turbotrollet ツ
 19:38 13.08.2008
Jeg er lærer. Hadde første dag på jobb etter ferien i dag. Er skikkelig sliten, men det blir nok verre til uka når jeg skal ta i mot 18 nye førsteklassinger. For meg er det desverre slik at Suprecur = kort lunte, så jeg håper at disse førsteklassingene ikke er av det mest urolige slaget stakkars:)

Men du har rett i at det er lurt å ha noe å fylle dagene med. Skal i bursdag på fredag, være med et vennepar på lørdag og på personalfest neste fredag. Så da går vel tida kjappere håper jeg:)
Raspberry
 14:59 14.08.2008
HEI ALLE SAMMEN!!!!!!
Dette var superkoselig! Så deilig å ha noen å prate med om dette som vi alle går igjennom.. Sist gang var jeg mer passiv leser her inne...

Nå er vi godt i gang med spray alle sammen (?)... Syns det er værre med sprayingen denne gangen.. det gjør ondt i nesen, svir mere og humøret er......... ingen kommentar!!!!! :)
Men vi får håpe vi har noe å se frem til!

Mitt forige forsøk gikk veldig bra, både uttak og innsetting. Så håper på en gjenntakelse av det... Hører mange syns det er ondt/ubehagelig!

Ellers da damer???
Magefølelsen bruker å ha noe å si.... Har dere noen følelse???

Klem fra meg..
Irbeka
 12:30 15.08.2008
Hei irbekka
Ugh!! Jeg syntes uttaket var helt skrekkelig vondt, de ga meg til og med mer petidin enn normalt. Jeg klarte IKKE å slappe av der jeg lå.
Ved forrige forsøk hadde jeg ingen følelse for hvordan det skulle gå. Jeg bare trodde vi kom til å bli gravide siden vi ble det ved første forsøk to år siden. Men slik gikk det jo ikke. Har heller ingen følelse nå, jo forresten; styres vel litt av forrige forsøk denne gangen også , dvs at det ikke kommmer til å klaffe... Sukk... Men velger ikke tenke på det. Fusj... bort med negative tanker! Fram med POSITIVE tanker jenter;O)!!!
 12:23 15.08.2008
Hei igjen:O)
Det er godt å ha planer ja. Forrigen uke var jeg å besøkte en vennine i Oslo, Denne uken har vi martna, også er det oppstart i barnehage neste uke. Uka etter der begynner jeg i tildels ny jobb( går jo over på natt og får da iallefall tankene over på noe annet), og så har vi akkurat fått lån i banken til å pusse opp/ modernisere huset( ikke noe vi helt nødvendig trenger, men greit å holde på med noe, forresten jo; taket må byttes)... Joda, tiden den skal kunne få bein å gå på den...

Jeg er også sykepleier. Jobbet i oslo noen år på ett par sykehus der, nå er jeg flyttet hjem til nord trøndelag og jobber i kommunen her:O)..
 21:16 15.08.2008
Å så glad jeg er i sprayen min!!! Det er min beste følgesvenn i disse uker! Haha... Ugh-den smaker jo rett og slett dritt!!!! Hater det når den kommer bak i halsen slik at jeg kjenner smaken av den. Men men...så lenge den virker så
Turbotrollet ツ
 19:03 17.08.2008
Ugh... nå kjenner jeg at jeg begynner å bli utålmodig ja :) VIL HA UTTAK NÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅ!!!!!!! Hehe... Får bare håpe den dumme mensen kommer nå da slik at ikke ting krøller seg før UL.

Har begynt å drømme om tvillinger jeg da :) Fikk jo satt inn 2 egg sist og det SKAL jeg denne gangen også har jeg bestemt meg for :) Hehe... spørs vel hva legen sier til det da. Får bare krangle meg til det om han/hun er for vanskelig.

Ellers er jeg heldigvis ikke særlig plaget av bivirkninger av sprayen. Bare begynt å få ømme pupper og tinnitusen har forverret seg. Men så lenge det går over, så skal jeg vel holde ut. Plagsomt er det og jeg blir sliten i hodet av det. Men gleder meg slett ikke til humørsvingningene som kommer til å komme etter at jeg begynner med spørytene. Uff
Turbotrollet ツ
 20:55 17.08.2008
Bare et lite innlegg til fra meg :) Har fått byttet fastlege :) Til legekontoret som ligger bare 2 hus bortenfor der vi bor! Genialt :) Her skal det forberedes tvillingsvangerskap og da er det greit å slippe å dra så langt når man skal på kontoller :) Hehe... lov å drømme :)
Turbotrollet ツ
 10:50 18.08.2008
Hei igjen alle sammen. Hvordan går det med dere? Formen? Jeg sitter her med kribblinger i magen. Junior sover, men om litt starter han sin første dag i barnehagen. Er så fryktelig spent...
Ellers sliter jeg skikkelig med konsentrasjon om dagen. Går desverre utover jobben min. Heldigvis er det ikke lenge til jeg går over på natt. Rekner med at stillingsinstruksenen der står mer til konsentrasjonen min som den er om dagen;O), og veldig tretthet da! Halv ni i går kveld greide jeg nesten ikke holde opp øynene mer, Og etter spis frokost nå til morgnenen... KJEMPE TRETT... SUKK!!! Det er akkurat som den første tiden i svangerskapet med Sønnen min, Bare at jeg da nå selvfølgelig ikke er gravid... Enda;O)!!! Nei må vekke lillemann nå. Han må forberedes til Barnehagestart!!!
 16:11 18.08.2008
Hei igjenn alle sammen!
Her kommer noen ord fra meg igjenn...
Det har seg slik at for min del så har mitt regime og UL blitt utsatt til 12. sept. pga plassmangel den 29. aug, som var min egentlige dato.. Typisk min flaks.. Så det betyr 14 daga ekstra på den deilige nesesprayen... Gusj av meg den smaker stygt og gjør meg såååå Trøtt.... ZzzZZZzzzz!!!!!!
Ellers så kjenner jeg at denne gangen så er jeg mer rolig i hodet og kropp en sist gang.. Føler meg litt mer realistisk og tror egentlig ingenting denne gangen..Pussig!
Ellers er jeg midt i et jobbskifte. Det passer jo egentlig litt dårlig... Men har funnet ut at dette er mine sjanser til å få meg en liten en å kos med, så det får gå som det går!

Ellers da?? Går det bra med dere andre?????
Irbeka
 19:24 19.08.2008
ÆSJ.... var på vekta idag og dette blir bare mer og mer deprimerende. Går jo bare opp i vekt på hver hormonkur jo! Så nå er det bare å begynne med totalnekt av all form for godis og trimme masse! Er jo ikke helt denne måten man vil gå opp i vekt da. Vektøkningen skal jo være pga baby i magen :)
Turbotrollet ツ
 09:10 20.08.2008
Hei igjen turbotrollet!
Jeg kjenner meg igjen i den beskrivelsen ja; Ugh!!! Vil jo ikke se ut som en ballong før jeg har oppnådd baby i magen heller!! Jeg hadde 4 kg + etter forrige svangerskap da jeg startet med kur i vår. I løpet av kuren gikk jeg opp 3 kg, som selvsagt heller ikke forsvant av kroppen min før jeg startet kur igjen nå. Og allerede på denne tiden( 11 dager ut i hormonbehandlignen har jeg gått opp 1/2 kg!!! Det er nesten 8 kg mer en normalvekta mi det, en til to størrelser mer enn kroppen min normalt er! Kan jo ikke bruke favorittklærne mine. De må jeg fint legge bort i påvente av en ny og slankere meg om noen ÅR!!!! Skjønner ikke at det skal være nødvendig jeg;O)!!! Føler ikke at jeg spiser så super masse annerledes enn vanlig heller... men igjen; jeg driver ikke akkurat å trimmer og slanker meg heller da så...!!!
 11:07 20.08.2008
Jeg har heller ikke spist noe annereledes enn jeg pleier denne uka, men har jo nesten gått opp en kilo siden spraystart (10.aug). Ja, ja, får trøste meg med at det skal bli baby(er) i magen i september og da er det jo en grunn til at man legger på seg :) Så får man heller ut og trille masse turer neste sommer og gå av alle kiloene igjen :) Hehe :) Men har gått opp rundt 5 kilo siden jeg begynte med hormonbehandlinger i desember i fjor (AIH) og det merkes GODT på kroppen!
Turbotrollet ツ
 17:28 22.08.2008
Hei:O)
Sitter her inne og leser andres bekymringer rundt det forestående, og ett av innleggene/problemstillingen er veldig relevant for meg. Jeg også har problemer med at eggene ikke befruktes/ utvikler seg videre. Kjente plutselig sånn sug i magen av negative følelser... Er så skrekkelig redd for at det skal skje igjen, at vi bare får ett egg befruktet eller i værste fall INGEN!!! Alt virker akkurat nå så fryktelig tungt... Hormonene spiller meg nok også et ekstra puss akkkurat nå og gjør de negative følelsene sterkere.
Skulle forresten hatt mens på mandag. Ikke fått den enda. Vet dere om det vil ha betydning for sprøytestart? Skal etter plan starte onsdag neste uke...
 20:19 22.08.2008
Jeg er også spent på om jeg får mens før UL på onsdag. Sist kom den på spraydag 16 og denne gangen er jo onsdag spraydag 17. Det står jo på papiret fra Riksen at man må gi beskjed om den ikke har kommet 3 dager før. Har lest at noen her inne har startet med sprøyter selv om de ikke har fått mens fordi kroppen har vært helt nedregulert likevel. Mens en annen fikk beskjed at kanskje forsøket måtte avbrytes hvis hun ikke fikk mens. Håper i alle fall ikke at det blir avbrutt. Sprayer heller en uke ekstra da jeg!!!

Hos meg ble heldigvis 7 av 10 egg befruktet sist, men ingen var mer enn todelte innsettingsdagen. Fikk derfor ingen på frys. Så spenningen her er jo om de faktisk deler seg!
Turbotrollet ツ
 12:47 26.08.2008
Hvordan går det med dere andre jenter fra uke 37-gjengen? Har dere begynt med sprøytene? Jeg begynte i dag, og det er mannen som må stikke, da jeg ikke orker det selv. Svei skikkelig og jeg følte meg rar og svimmel etterpå. Det forsvant imidlertid etter en joggetur. Av Synarelaen får jeg hodepine, og så mister jeg mer hår nå enn vanlig. Merker det godt på de lange håra som detter av. Har også noe PMS tendens som jeg ikke kan huske fra forrige gang. Gleder meg til å bli ferdig med medisineringen, den gir også humørsvingninger som er plagsomme for omgivelsene. Men hvordan føler dere at det går da??
Jeg får ikke UL før 5. sept, og da blir uttak 8. sept hvis alt er OK.

hilsen
lissi43år
 19:26 26.08.2008
Hei på deg lissi! Så du har allerede begynt å stikke du :) Jeg skal på kontroll i morgen, så får vi se da om jeg får vite når jeg skal begynne med spørytene. Men kjenner jeg kroppen min rett, så blir det nok noen dager til med spray før jeg får begynne å stikke. Fikk blødningen i går og den må vel bli ferdig først.

Har heldigvis ingen bivirkninger av sprayen. Hadde det heller ikke sist gang. Men blir jo litt spennende å se om "hormontrollet" i meg kommer fram igjen når jeg begynner med sprøytene da :)
Turbotrollet ツ
 19:40 26.08.2008
Godt du ikke har bivirkninger av sprayen Turbotrollet!

Jeg har surret slik med sprayetidene og av og til glemt det, og av og til sprøytet to ganger da jeg har følt meg tett i nesa og ikke kjent noe spray - har nok ikke vært optimal denne sprayingen nei....men tr kom 18.08, så jeg var klar for sprøyter nå. Føler meg litt usikker når den eneste UL vi får er etter 10. sprøytedag, men det gikk jo bra sist, så får håpe det går bra denne gangen også. Mye som kan skjære seg enda når man har PCOS, og når man ble overstimulert forrige gang, men jeg prøver å skyve "tvilen og frykten" til side. Skal rett og slett bli godt å bli ferdig denne gangen, så jeg ser frem til onsdag om 2 uker - da er det hele over på ett vis. Eller er det kanskje da det begynner?? Sikkert er det at vi går noen spennende uker i møte, så tvi-tvi til alle uke 37 jentene!!

lissi43år
 20:57 26.08.2008
Hei på dere:O)
Er det noen av dere som vet hvorfor de noen steder tar en ultralyd før sprøytestart og andre steder ikke? Da jeg var på medicus i trondheim gjorde de det, men ikke på st olav!? Også ser jeg at du Turbotrollet skriver noe om at du må bli ferdig med mens før du kan begynne å stikke? Hvorfor? Burde jeg ringe klinikken i morgen og avklare sprøytestart på nytt, eller er det spesielt i ditt tilfelle?... Blir litt usikker.. Fikk mens mandag( en uke forsinket) og skal etter skjema fra sykehuset starte sprøytestikking i morgen:O).
 21:01 26.08.2008
Hei lissi43år
Jeg har også ul 5. sept og uttak 8. sept. Så gøy!! Blir spennende å følge hverandreO). Jeg bruker også synarelaen og purgeon...
 21:31 26.08.2008
Hei igjen tomtom:o)

Tror vi begge har et barn født i fjor sommer også?? Jeg har tre barn nå, så dette blir et aller siste ICSI/TESA/PESA forsøk for meg og min mann, så da håper jeg i alle fall det blir noen egg å befrukte - men i min alder vet man jo aldri;)

Hvilken dose puregon går du på? Jeg er ikke helst sikker på hvordan man regner dette ut, men jeg tar 250 mikroliter utav en sylinder med 900 IE puregon som inneholder 1,08 ml. Prøver meg med følgende regnestykke:
(900IE/1,08 ml)x0,25 ml= 208 IE per dag i 10 dager.

Er fryktelig spent på UL neste fredag, det blir første indikasjon på om ting og tang er i rute...vi krysser fingre og tær for det!
lissi43år
 19:02 27.08.2008
Hei igjen! Ja, litt merkelig hvor forskjellige rutiner de ulike behandlingsstedene har i forhold til UL før oppstart med sprøyter.

Jeg var på kontroll idag og det viser seg at jeg har cyster på eggstokkene denne gangen også. Hadde det sist også og nok en gang blir det en uke ekstra med dobbel dose nesespray. Så får vi håpe ting ordner seg på den doble spraydosen den neste uka :) For min del er det i alle fall bra at Riksen tar UL før oppstart med sprøyter.

Legen visste ikke grunnen til hvorfor cystene var der, men sa at noen kan reagere på sprayen og faktisk få cyster av den.
Turbotrollet ツ
Du må være innlogget eller medlem for å skrive innlegg. Klikk her for å logge inn eller bli medlem

(Fyll inn mottakers e-post adresse og klikk send. Du kommer tilbake til denne siden etterpå)

------- Annonser -------