Ny her på BarnetMitt?
Det er gratis å melde seg inn
Velkommen! Registrer deg her
Forum

AD/HD debatten

Ca. 3-5 % av alle barn i Norge har AD/HD i lettere eller alvorlig grad. Her kan dere foreldre diskutere og utveksle erfaringer rundt det å ha et barn med AD/HD. Hvor får man hjelp og hva slags hjelp finnes? Send oss også gjerne tips om det er noe vi burde skrive mer om.
Da har jeg vært til legen for å be om utredning av meg selv:)
15:07 11.08.2008
Har vært skamnervøs i hele dag, livredd for å bli mistrodd av legen min. Men han er jo verdens mest fantastiske og forståelsesfulle fastlege. Før jeg gikk til timen skrev jeg et omfattende vedlegg til henvisningen jeg håpet å få, hvor jeg beskriver meg selv fra småbarnsalder til i dag, og setter ord på hvilke utfordringer jeg har på de ulike arenaene i livet. Det er jeg veldig glad for at jeg gjorde, for det virker umulig å skulle beskrive alt muntlig og ikke minst riktig, på en muntlig legekonsultasjon.

Legen var helt enig i at jeg hadde sterke indikasjoner på adhd, og sa også at det smarteste jeg hadde gjort var å skrive brevet, siden han umulig kunne tilegnet seg all informasjonen på en enkelt time. Tok også med vitnemålet mitt for å vise fravær og prestasjoner, dette la han også ved søknaden.

Han forklarte at det er fryktelig vanskelig å slippe til, fordi det er få kompetente fagfolk, og at det dermed gjennom de vanlige kanalene kan ta både to og tre år før man får time - i tillegg til at de er fryktelig strenge med hvem de tar inn, og hvem de avviser. Han sender henvisningen til universitetet i bergen, der er det visst bare tre-fire måneder ventetid hvis man er så heldig å bli tatt inn. Han skulle også finne gode argumenter for hvorfor akkurat jeg burde få hjelp.

Hvis det blir avvisning vil jeg få raskt svar, men legen vil ikke gi opp. Da skulle han ringe meg for å avtale en time slik at vi kan diskutere hvordan vi skal gå frem videre.

Jeg har en skikkelig lykkefølelse selv om jeg ikke vet hva som skjer fremover. Jeg har blitt tatt på alvor, noe jeg ikke torte regne med. Kryss fingre og tær for meg, at jeg skal slippe til og kanskje endelig få hjelp til å ta kontroll over livet mitt for første gang. Skal oppdatere når noe nytt skjer, så andre som er i samme situasjon kan se hvordan den lange veien med utredning osv går for seg.
3småkrapyl:)
Sv: Da har jeg vært til legen for å be om utredning av meg selv:)
23:04 12.08.2008
Skjønner veldig godt at det kjennes bra å være igang - Superflink du :)

Her i gården er det mannen som går rundt og moter seg opp til å ta det steget.... Sønnen vår ble diagnostisert for 1 år siden...
Anonym
08:29 13.08.2008
Oj, så spennende, da! Skjønner at han må mote seg opp, det føles som et stort steg å ta, kanskje spesielt i voksen alder. Håper han "kommer i gang" så snart som mulig, ventetiden kan være fryktelig lang. Opptil flere år:(

Men mannen din har nok en mye større sjanse til å få utredning enn mange andre, siden sønnen deres har diagnosen, og det dermed er en viss risiko for at en av dere har den også.

Lykke til, og når mannen din skal i ilden - tips ham om å gjøre som meg, skrive et slags brev om hvordan han har vært fra barndom til nå, og hvilke utfordringer han møter på jobb, i studier, hjemme, i ekteskapet osv grunnet problemene en evt adhd medfører. Veldig grei å legge ved en henvisning, samtidig som man sikrer seg at man får gitt viktig informasjon i riktig rekkefølge, og at alt som skal sies blir sagt. Vanskelig å organisere all informasjonen man har i hodet når man først sitter der hos legen:)
20:33 13.08.2008
har også vært hos legen for å bli henvist.Sikker på at jeg har mere ADD kanskje jeg da..Vesla har ADHD fikk det for 1 år siden svart på hvit. lang prosses... noen som vet hvor lang?
Anonym
14:41 14.08.2008
Det kommer an på ventetiden der du bor. Du har en større sjanse for å få innvilget søknaden om utredning når du har en datter med adhd. Ventetiden varierer fra noen uker til år såvidt jeg har forstått. Når man først kommer til (hvis man er så heldig) varierer det også hvor lang tid selve utredningen tar. Noen ganger kan de finne såkalte komorbide lidelser, som vil si at man har tilleggsdiagnoser, som f.eks bipolare lidelser, tilbakevendende depressive lidelser osv. Da tar det lenger tid, men jeg har lest at det ikke tar fullt så lang tid med "rene" adhd/add diagnoser.

Du skal sannsynligvis gjennom en del nevropsykologiske tester, intelligenstesting, hukommelsestest, konsentrasjonstest osv, i tillegg til samtaler/intervju, spørreskjema som de ofte vil at folk rundt deg (foreldre, ektefelle, familie) skal besvare også.

Deretter tar det gjerne et par-tre måneder å få resultatet såvidt jeg vet, siden det er en omfattende prosess å skulle tolke alle resultatene dine. Og så skal man vel til en psykiater som kan vurdere om man skal få medisin eller ei.

Dette er hva jeg har lest, vet ikke om dette også kan variere fra sted til sted og behandler til behandler.

Lykke til, oppdater gjerne om hvordan det går med deg!
22:16 17.08.2008
Nå er jeg sinna altså!!! Mannens fastlege ville ikke henvise ham til de som kan utrede... :( Men der skal han sannelig få snu!!!
Temmelig nedslående når mannen endelig har motet seg opp til å be om det, og så bli møtt slik.....
Anonym
22:17 17.08.2008
Hvordan går det forresten med din utredning, "3småkrapyl:) " ?
Anonym
08:38 18.08.2008
Det hørtes ikke kjekt ut! Hvorfor ville han ikke henvise? Jeg vet at de er veldig strenge på å henvise også, siden det er strenge krav som må møtes for å i det hele tatt komme til. Men når sønnen deres har diagnosen bør jo det i seg selv være en klar indikasjon på at en av dere kan ha diagnosen også!

Jeg vet i hvert fall at kriteriene for å henvise er at problemene må ha meldt seg innen seks-syv års alder, og at problemene må gjøre seg gjeldende på minst to arenaer i livet, som f.eks i hjemmet og på jobb/i studier eller lignende.

Kan du fortelle litt om symptomene hans? Kan være lurt å få mest mulig ned på papiret, kanskje mannen din har en lege som ikke er så flink til å la pasienten snakke, og som har avfeid symptomene hans før han i det hele tatt har fått dem frem? Jeg er i hvert fall veldig glad for at jeg skrev tre sider om meg selv, fra spedbarnsalder til nå, slik at mange (ikke alle, da måtte jeg skrevet bok, hehe) av symptomene kom frem svart på hvitt.

Hvis du vil kan du sende meg en pm med mailadressen din, så kan jeg sende over brevet jeg tok med til legen min - kan kanskje være greit å se hvordan andre har gjort det. Ikke gi dere, tror det er mange som har opplevd å bli avvist i første omgang! Legen min så også rart på meg da jeg kom inn, selv om han er verdens mest forståelsesfulle, profesjonelle og dyktige fastlege. Men han var helt klar på at han støttet meg etter å ha lest brevet, og all den infoen kunne jeg aldri gitt muntlig i løpet av 20 min!

Jeg har ennå ikke fått noe brev fra universitetet, men det kan jo være positivt. De er som regel veldig raske med å svare når de avviser, sa legen, mens det kan ta sin tid før jeg hører fra dem hvis de tar meg inn:)
17:25 7.09.2008

Jeg lurte på om du kanskje ville hjelpe meg også med et slikt brev?
Jeg har lenge tenkt å spørre legen om henvisning, men har aldri klart å ta det skrittet å faktisk si det...Er nok lurt det du sier, å heller skrive det ned. Jeg ihvertfall er veldig nervøs av meg, sitter ikke i ro på stolen, klarer ikke å holde øyekontakten og alt føles så mye verre da. Føler meg så liten liksom, som på "rektors kontor" og livredd for å si feil! Men så er det så vanskelig å skrive også. Da kommer liksom alt i feil rekkefølge, blir bare rot og masse glemt:( Ikke vet jeg hvor jeg skal begynne heller. Er faktisk redd for å skrive for mye, for er redd for at legen skal avvise meg, og bare le av det hele... Huff, litt langt dette.
Anonym
23:22 7.09.2008
Hei:)

Nå har jeg lagt ut brevet i en egen tråd. Jeg har gjerne litt andre symptomer enn deg, men sånn er også ad/hd såvidt jeg har forstått - den gir ulike utfordringer til ulike mennesker. Det kan likevel være greit å se hvordan jeg bygget brevet opp, kanskje, fra spedbarnsalder til voksen alder, og med en slags oversikt over hvilke områder i livet mitt jeg opplever utfordringer.

Det er to viktige kriterier for å i det hele tatt få henvisning, tror jeg. Problemene må ha gjort seg gjeldende før seks-syv års alder, og man må oppleve problemer på minst to arenaer i livet, som f.eks i hjemmet og på arbeidsplassen.

Hvis du synes det er vanskelig å skrive et brev kan du sende meg en pm med e-post adressen din, så kan vi ta kontakt per mail. Hvis du forklarer symptomene og vanskene dine kan jeg forsøke å hjelpe deg til å skrive brevet på en strukturert og god måte, du sier at du synes det er vanskelig å skrive ting i riktig rekkefølge osv.

Lykke til, og ta som sagt gjerne kontakt hvis jeg kan være til hjelp:)
14:23 8.09.2008
Må bare si: tusen takk! Har endelig fått litt troen på at jeg skal klare å ta fatt i tingene nå! Jeg var en hyperaktiv unge som de kalte meg. Vet ikke om det regnes? Det var altså fra jeg var liten av, eller så lenge jeg kan huske har jeg blitt kalt det...

Har et spørsmål til deg, før jeg skal se hva jeg klarer å skrive selv.
Kan man gå til andre enn fastlegen? Hadde gjort det litt enklere for meg...
Anonym
14:40 8.09.2008
Nei, det går ikke...
Anonym
11:18 18.09.2008
Hmmm....har masse plass i postboksen min, merkelig! Har også slettet de få meldingene jeg hadde der, aner ikke hva som er galt, jeg?
Du må være innlogget eller medlem for å skrive innlegg. Klikk her for å logge inn eller bli medlem
Google 

BarnetMitt.com    Web

(Fyll inn mottakers e-post adresse og klikk send. Du kommer tilbake til denne siden etterpå)