Min gutt blir 3 år i oktober. Mannen min og jeg har snakket om at vi burde starte trening i sommer, men med en baby på 4 mnd, har vi rett og slett ikke hatt ork til å gå inn aktivt for dette. Innimellom får han sitte på do og vi spør nå og da om han vil gå på do. Mannen min og jeg snakker stadig om at "til helgen skal vi begynne", men så kommer helgen også klarer vi ikke å gjennomføre det. Føler egentlig at vi burde jobbe med det nå siden han har begynt på storebarns avdeling i bhg hvor alle de som også har begynt der fra hans småbarns avd er bleiefrie. Nå skal det sies at de er noen mnd eldre enn han og har i tillegg eldre søsken (som jeg tror har stor betydning).
Alle anbefaler å trene om sommeren, men er løpet kjørt for oss i år og bør vi vente til neste sommer, eller kan vi se det an utover høsten og vinteren?
Føler for å komme litt ovenpå som en tobarnsfamilie først, og at han blir mer moden på det selv.
Hva er andres erfaringer ifht alder og tid på året?
Anonym
Sv: Når bør barna slutte med bleie?
18:35 8.08.2008
Jeg har ei jente som blir 3 år i november. Hun ble tørr i juni. Det tok en knapp uke, så jeg vil ikke si at løpet deres er kjørt på noen som helst slags måte!
Hva som er "vanlig" alder vet jeg ikke nøyaktig, men jeg ser på jobb (er ped.leder på småbarnsavdeling) at det aller mest vanlige er at de slutter den sommeren de er +/- 3 år...
Det er jo ikke sikkert at han er klar for å slutte enda, men gutter har jeg hørt kan være litt sånn at dem trenger litt dytt for å gjennomføre det da dem liker situasjonen slik den er. ( selvfølgelig ikke alle)
Hvis han ikke viser interesse så kan dere jo prøve å lag litt sånne rutiner på det, eks at en sitter alltid litt på do før en legger seg/står opp, og før en spiser.
Selv har jeg en sønn på 7 mnd og min datter ble tørr i juni, da var hun 2 år og 2 mnd. Men forskjellen er jo at hun viste interesse for det selv.
Det vi gjorde var at vi kjøpte en doring med trapp på, gakk gakk kaller datteren vår det.Da kan hun gå opp selv. Så hadde vi et stort hvitt ark på veggen ved doen og så fikk hun klistermerke for hver gang som hun klistret på.Stor stas.Men det gjør vi ikke lenger siden hun er "tørr".Men hun har mange bøker ved doen som hun kan lese i hvis hun vil.
( men hun bæsjer fortsatt i bleien ,men er tørr dag og natt med tissing så vi venter med bæsjingen en stund til)
Har hørt at er dem 4 år så går barnehagen aktivt inn for å hjelpe å slutte.Så jeg vil ikke si at han er nor unormalt sein.
Ja, gutter er jo litt bedagelige. Han stresser ikke akkurat med å måtte lære seg å kle på seg selv eller ta på skoene selv. Men andre ting skal han "klare selv, mamma!"... ;)
Takk for tipset om arket. Har doring på begge doene våre nå og sånn krakk å stå på, så han vil nok kunne klare det selv også. Han er jo også i en periode hvor han har en del fokus på bæsjen i bleia, på tissen sin osv. Så det er nok på tide. Allikevel er han aldri overbegeistret for å måtte skifte bleie selv når den er full etter natta eller med bæsj i. Kanskje jeg burde prøve sånne potty-training pants? Så han får den våte følelsen.
HI
Anonym
23:44 8.08.2008
Takk for svar. :) Og godt å høre. :)
HI
Anonym
20:38 12.08.2008
du sier det tok en uke, men hva gjorde dere den uka? Hvordan kan man "trene" dem?
Anonym
21:06 8.08.2008
Hva - har jeg skrevet dette? :-) Vi har også en gutt som blir 3 år i oktober og en baby på 4 mnd - og er i "pinlig" nøyaktig samme situasjon som dere!
Vi tenker vel at gutten vår ikke er "klar" ennå og fikk vite av en barnelege at avvenning bør gjøres sommeren ETTER at de har fylt 3 år. Det er jo seint i forhold til det man ellers hører og leser om, men jeg tror ikke det er noe avgjørende magisk med sommeren i seg selv. Klart lettere med mindre tøy etc., men jeg antar vi begge har helt normale forhold dersom guttene våre blir bleiefrie i løpet av dette barnehageåret.
Ellers tror jeg absolutt avvenning lar seg framskynde og læres (bl.a. jamfør kinesiske barn), men det føles jo deilig pedagogisk riktig å vente til barnet selv tar initiativ selv :-)
Anonym
23:43 8.08.2008
Hehe. Morsomt! :)
Har en venninne med omtrent samme aldersforskjell på sine barn og der sluttet eldstemann med bleier den sommeren han var 3,5 år.
Nei, ikke verdt å stresse det, men kan hende at han begynner å få mer lyst når han er den eneste med bleie (så vidt jeg vet da). Jeg merker at de som jobber på stor avdeling nok har en tendens til å glemme han siden han ikke sier i fra. Det var noen dager i sommer hvor han var tung i bleia da han kom hjem. Ikke noe problem nå, men gjentar det seg skal jeg si i fra til dem.
HI
Anonym
09:05 9.08.2008
Man MÅ ikke slutte med bleier om sommeren nei, jenta vår slutta med bleier den vinteren hun fylte 2 :) Null problemer det.
jeg har en en to åring og en liten baby på 3 mnd nå... hun sluttet med bleie i sommer. hun var da 2 år og 2 mnd. Men hun sluttet helt selv da...
eneste jeg har gjort er å la henne gå naken hjemme. da tisset hun seg ut flere ganger og hun lærte seg å kjenne når hun tisset. Hun nektet å tisse på doen. før hun endag bare plutselig sa at hun ville på do..;) det er litt over en mnd siden nå og hun har vært tørr siden. har brukt om natten til nå men prøver uten i natt..hun ville ikke ha bleie på seg da hun la seg
Min er ganske nøyaktig et år eldre enn din og vi hadde også baby i fjor sommer. Prøvde litt halvhjerta, men funka ikke så bra.
Prøvde igjen i løpet av vinteren, men han hadde masse uhell og jeg ble lei av å tørke tiss. Tidlig i vår var han motivert og slutta tvert, har omtrent ikke hatt en uhell siden.
Så jeg ville tatt det når han er klar selv så går det nok ganske for uavhengig av årstid. Gutter er jo gjerne tregere enn jenter, i bhg hans var det flere gutter som var eldre også som fortsatt bruker bleier.
Takk for svar. :)
Ja, kanskje det er noe med det der å bli storebror i den alderen. At de trenger litt ekstra tid på seg? Min sønn er litt sånn "baby" selv til tider nå som vi har baby, så det kan tenkes at han trenger et år ekstra på å modne seg litt.
HI
Anonym
22:06 12.08.2008
Hei!
Min erfaring: Min jente var 2,5 år da hun sluttet nå i juni.
Hun har en venninne på 3 som hadde sluttet og lille syntes det var VELDIG stas, så vi brukte henne som eksempel. Lille sa selv : "Vil tisse på do sånn som *** gjør" ;)
Så da var det bare å følge etter.
Vi prøvde med bleie på natta i to netter, men hun ville ikke ha den på lenger. Kjøpte inn masse truser og hun får alltid velge truse selv. (Hender vi må stoppe opp i leken for å bytte til hjerte-truse i stedet for heste-truse, hehe. Veldig stolt frøken)
Vi klarte oss uten klistremerker og krakk og do-ring og alt sånt - det rakk vi ikke starte med en gang.
Tok en uke ca.
Husk masse skryt - masse tulling på do - masse "førstemann til do" - og huske å spørre ofte, eller ta de med selv om de sier nei innimellom.
Hender det er morsommere å leke enn å gå på do, så da blir det noen uhell - men pytt pytt. :)
Takk for svar og takk for gode tips! Har kjøpt inn noen bil-truser og de er stor stas (om natten utenpå bleie). Litt for at han skal bli vant til dem også og synes at det er litt stas. Skal kjøpe inn flere med spennende motiver.
HI
Anonym
15:17 13.08.2008
Min slutta i sommer da han var 2,5 år. Da hadde han tissa på do og potta siden jul. Selv mener jeg det er greit at de slutter innen de begynner på storbarnsavd i bhg men også innen de er 3,5 år.
Prøvde da hun var 2,5 år. Det gikk bra enstund, men så begynte hun å¨ha så mange uhelle at vi tok en pause og begynte med bleier igjen (hun fikk lillesøster på den tiden så det ble en del forandringer for henne)
Da vi prøvde igjen i sommer, var hun mer klar for det og det gikk veldig fort:) Hun sluttet med nattbleie en uke etterpå også :)