Ny her på BarnetMitt?
Det er gratis å melde seg inn
Velkommen! Registrer deg her
Forum

Småtroll 2-3 år

Når bør man få sjekka høyden til de små?
13:32 5.08.2008

har ei jente på 2 år og 3 mnd som er laaaang for alderen - 95 cm. Hun har strekt seg over flere kurver i percentilskjemaet og ligger nå over den øverste kurven.

Vi har ikke flere kontroller på helsestasjonen før 4-årskontrollen, men jeg lurer litt på om vi burde få foretatt en vekstestimering eller noe slikt før den tid? Da tenker jeg på røntgen av handletted for å beregne voksen høyde.

Noen som har gjort dette på sine barn? Hvor langt over kurver og grafer kan hun vokse før jeg eventuelt gjør noe i forhold til dette?

Nå virker jeg sikkert halvhysterisk, men det får så være, alle andre jeg kjenner med barn har bare små snuppete sneller og rister bare på hodet av "bekymringen" min ;-)
Silkesnor
Sv: Når bør man få sjekka høyden til de små?
18:56 5.08.2008
Jeg var selv et langt barn. Var over alle høyder for å si det slikt. Ikke så veldig gøy i oppveksten. Jeg var livredd for å bli 2 meter.
Man sjekker ikke høyden på barn ved røntgen før etter puberteten - og da bare om det finnes en sykdom i familien som krever at man gir veksthemmede.
Mine foreldre var nok ikke så bekymret for meg - selv om min mor er bitte liten. Jeg var høyere enn henne ved 9år.
Det ble tatt røntgen av hånden min da jeg skulle ha regulering. Det var min tannlege som tok bildet fordi han ville vite hvor mye jeg skulle vokse. Det viste seg da at jeg var ferdig utvokst. Jeg er i dag 1,70 - ikke lang i det hele tatt. Men det er ikke så kult å være 11år og 1,70. Var jo så tynn også at høyden ble jo enda lengre:) Kan du ikke regne ut høyden hennes ved å bruke tallene fra 2-års kontrollen? Har ikke regnestykket forand meg, men det er sikkert mange her inne som kan det. Mange vil nok si overtro, men stemmer det for din mann og deg så stemmer det nok for datterene din også.
Anonym
10:05 6.08.2008
Det med røtgen av hånda tror jeg ikke de gjør før i ungdoms/pubertets alder. Vet søsteren min gjorde dette. Det med å doble høyden fra 2års kontrollen er bare tull. Stemte ikke på meg (som ble 190 cm til slutt)

Du kan jo ringe helsestasjonen hvis du vil, men tror ikke de gjør noe enda uansett! min gutt var 97 cm når han var like gammel som jenta di, men det er jo "bedre" å være høy når du er gutt kontra jente. Har nettopp født en jente selv, og kommer nok til å tenke på høyden hennes.
Anonym
14:06 6.08.2008
Jeg har selv fått stoppet veksten, og det stemmer at dette er noe man vurderer først når man nærmer seg puberteten. Frem til det er det mye som kan skje, det går i rykk og napp, og kanskje blir hun slett ikke så høy når alt kommer til alt.

Til slutt vil jeg gjerne minne om at høye jenter er flotte!

Hilsen 180 cm
Anonym
22:02 6.08.2008
Har ei jente som nettopp er fylt 2 år, hun er ca 92-93 cm, og veier under 13 kilo. Blir vel lang og tynn en periode som sin mor, men som ei over her så stoppa jeg å vokse i lengden rett før jeg ble 12...men ikke i bredden da, he he ;) Endte på 1,70, men som skrevet over her så var det ikke så moro å rage over alle og nærmest vakle bortover siden jeg da var veldig tynn også. Men nå kunne jeg gjerne tenkt meg å ha vært litt høyere...enig i at det er fint å være høy! :)
Gulljenta & mamma
22:10 6.08.2008
De mente jeg skulle bli 1,85 cm etter hvor høy jeg var på 2-års kontrollen, men de bomma grovt med meg...ble bare 1,63 jeg da!
Anonym
19:24 11.08.2008
snuppa mi blir 3 i oktober og er alt 102.. hun var 98 ved to års alderen.. faren er en liten thaimann på knappe 1.60 så kan ikke se for emg at hun blir 2 meter lang selv om jeg er 1.77..

men blir spennende å se :)
*WhiteLily*
Du må være innlogget eller medlem for å skrive innlegg. Klikk her for å logge inn eller bli medlem
Google 

BarnetMitt.com    Web

(Fyll inn mottakers e-post adresse og klikk send. Du kommer tilbake til denne siden etterpå)