Ny her på BarnetMitt?
Det er gratis å melde seg inn
Velkommen! Registrer deg her
Forum

Foreldre som er kronisk syke/funksjonshemmet

På denne debatten kan dere utveksle gode råd og stille spørsmål til hverandre i forhold til den situasjonen dere er i. Vi har også ambisjoner om å bygge opp en oversikt over de forskjellige forbundene som finnes her til lands, så har du noen gode tips, send meg gjerne en mail. Du finner denne oversikten inne på "linker"
Vennlig hilsen jordmor Siri
Noen som ble syk som følge av graviditet/ fødsel?
22:36 4.08.2008
Jeg fikk ødelagt beinet pga blodpropp som følge av graviditet og som følge av at legen feildiagnotiserte. Fikk "bekkenløsning" og dermed fikk jeg blodfortynnende altfor sent. Blodårene fant nye veier rundt og nå må jeg sette sprøyter hver dag, gå med hofte støttestrømpe, unngå varme bad. Benet hovner opp og det verker. Må hele tiden tenke på å holde det høyt eller bevege det. Føler meg bitter for det tar bort mye av gleden og fokuset på baby og lykke. Er glad for barnet, det er ikke det. Det er bare at livskvaliteten min har synket etter fødsel pga forverret helse. Før var jef frisk, nå vet jeg ikke om beinet mitt kan holde i jobbsammenheng.Tror du jeg kan få paientskadeerstatning? Hva med attføring, uføretrygd, rehabilitering? Hva gjør jeg når svangerskapsperm er ferdig? Noen andre som føler seg litt bitre og overveldet sammmen med all lykken over å ha fått ett barn selvfølgelig? Hadde ofret benet for å få barnet hvis jeg kunne velge igjen men fy faen så mye enklere og bedre livet hadde vært uten dette verkebeinet:(
Anonym
Sv: Noen som ble syk som følge av graviditet/ fødsel?
21:44 10.08.2008
hei!
jeg fikk også blodpropp etter fødsel, legene vet ikke enda om jeg er arveligt annlagt for å få blodpropp enn om det er fødselen som gjorde det. Blodproppen ble oppdaget ca. 2 uker etter fødsel og da var den gedigen. Den gikk fra den ene foten, opp til lysken og over i den andre foten. jeg fikk kateter inn bak kneet og opp i magen. Låg vel på sykehus i nesten 14 dager ( lå og pumpet meg, dag og natt, for amme det skulle jeg gjøre når jeg kom hjem, men kunne ikke på sykehuset fordi medesinene var så sterke). Jeg fikk også antibiotika pga. ein crp som var over 250. etter sykehusoppholdet gikk jeg på klexsan sprøyter og maravan, men etter 1 mnd. går jeg bare på maravan. Er til ukentlig blodprøve sjekk på lege kontoret. går med lårstrømper på begge beina og må gå på maravan i 6 mnd. Hva som skjer etterpå er usikkert men flere prøver venter. kjenner det godt i den ene foten, ikke så mye i den andre, må ha beina høyt ofte. Hva som skjer ang. jobb når perm. er over vet jeg ikke, får vel ta det som kommer.
Hvorfor må du ta sprøyter? jeg fekk heilt noia av sprøytene, klarte ikke å sitte dem selv, hadde en flink samboer som satt dem før han gikk på jobb. Etter at jeg sluttet med de, ble jeg psykisk mye friskere. Det var en påkjenning med sprøytene. Ellers så var jeg mye inne i sommer, sendte sambo avgårde med eldste barnet ( 5 år) for å bade på stranden, mens jeg og babyen var inne.
Er nok litt lei meg for at dette skjedde med meg, men er jo ikke noe jeg kan gjøre med det. Men det blir nok ikke flere barn på meg, har to nå da. Jeg håper bare at jeg blir bedre i beina overtid enn det jeg er nå. Jeg får smøre meg med tolmodighet og håpe. Men må nok belage meg på at jeg må gå med høye støttestrømer lenge.
sender masse god bedrings helsninger til deg.
proppen /m 2 gutter
19:28 4.09.2008
Hei
Det er annonym igjen. Tusen takk for at du svarte. Hjelper på en måte å vite at man ikke er den eneste selvom jeg nå synes mer synd på deg enn på meg selv. Jeg gikk på Marevan men hadde inr på 3.1 da de fant nye blodpropper i magen etter fødsel så da kunne ikke Marevan hjelpe meg. Syns også det er deilig å slippe å tenke på at jeg ikke må spise omega 3, enkelte grønnsaker og unngå alkohol. Og ikke minst å dra til legen. Tar 1 time hver vei..Blir vant til å stikke, selvom det ikke alltid er godt. Det er viktig med støttestrømper. Kanskje unngår du senskade. Jeg hørte at jeg skulle gå i 2 år. Det ene benet mitt er helt bra igjen og håper inderlig for deg at dine plager er forbigående. Tar det bedre nå, men innimellom er hjeg fortsatt sur og irritert. Blir nok dette ene barnet. Men hun har ett søskenbarn i lik alder så jeg trøster meg med det:) Lykke til videre. Får du dekket støttestrømper av trygdekontoret? Mine ryker stadig og er oppe i noen tusenlapper nå..
lise78
22:53 6.09.2008
hei igjen lise 78..
De på apoteket sier at man ikke får dekket det lenger, men jeg har vurdert om jeg skal få legen til å skrive ein erklæring på at dette er medisinsk nødvendig og gi til nav. Bare for å se liksom..Jeg har til nå 3 par lårstrømper og ett par kne. De kne strømpene bruker jeg ikke, de var ikke gode og jeg føler at jeg hovner opp i låret ( bare i den ene foten). Jeg tørr ikke å vaske dem i maskinen, så det blir mye håndvask. Ellers så går det seg til her, har blitt mye bedre i beina, den ene bedre enn den andre, men fremgang. Hvor lenge jeg må gå med støttest. vet jeg ikke, får vel prøve meg frem senere. Nå har jeg bare en mnd. igjen på maravan, hva som skjer etter det er uvisst, blir vel en del prøver...er både spent og nærvøs for å slutte på medesinen.
Håper det går bra med deg og at du ser fremgang. 2 år er lenge å gå med støttestrømer.
ops-We-did-it-again.
22:54 6.09.2008
glemte å skrive at jeg hadde skiftet nick...hehehe
ops-We-did-it-again.
19:52 7.09.2008
Hei igjen ja. Jeg er også spent på å slutte med blodfortynnende.. Er redd for at benet skal bli så blått og stort og vondt. Men i følge legen kan man ikke gå på det i evig tid. Føler også at knestrømper ikke er gode nok. Hvis legen skall søke om støtte hos NAv må han søke det som ortopedisk hjelpemiddel. Jeg har fått avslag, men skal prøve igjen:) Man kan ta røngten for å se om blodårene har funnet nye veier. Det er tilfelle med mitt ene ben. Har de ikke det på deg er det gode sjangser for at du blir helt bra da:) Fortsatt god bedring
lise78
19:54 7.09.2008
Jeg fikk forresten funnet ut at jeg hadde Leiden. ER visst arvelig. Etter min blodpropp testet manna seg og hun hadde også det. ER større sjangse for blodpropp under graviditet og lange flyreiser dersom man har Leiden.
lise78
21:36 8.09.2008
hei hei igjen.
Jeg tror ikke blodet mitt har funnet seg nye veier, og det er vel bra. Legene på sykehuset tok ein slik Leiden prøve av meg, men det var vanskelig å avgjøre om jeg hadde det eller ikke pga. at det var så tett opp til fødsel og graviditet. Trur jeg skal ta nye prøver når jeg har slutta på maravan. Og man kan gå på blodfortynnene hele livet ( det har jeg blitt fortalt iallefall), Albyle ( tror det skrives slik) går svigermor på.
Men jeg sendte mamma til legen for å ta en slik prøve og den var negativ.
får du noe ekstra oppfølging siden du har leiden eller? Var det graviditet som gjorde at du fekk blodpropp? ( du har sikkert skrevet det, ammetåka rår)
ops-We-did-it-again.
21:41 8.09.2008
meg igjen her. Fikk du gutt el. jente og hvor gammelt er barnet ditt? Min er blitt 5 mnd. og beg. å utforske verden, har eit barn på 5 år også. Begge gutter :-) aktiv gjeng. Storebror går i bhg. hver dag og det har han behov for. ( jeg også forresten:-)).
håper du nyter småbarn tilværelsen og ser fremover. Hvist du får flere barn så får du jo blodfortynnende under graviditeten.
ops-We-did-it-again.
21:18 15.09.2008
Hei igjen. Jeg fikk blodpropp pga Leiden i kombinasjon med graviditet ja. Er på kontroll men ikke pga Leiden. Det er ganske vanlig å ha det. Faktisk 1 av 10 nesten. Jeg spurte om å få Albyl E men det er for arterie-systemet. Type hjerteinfarktpasienter... Har hovnet emr opp i ene benet og skal henvises til lympfedreansje. 14 dager med massasje og bandasjering skal få ned hevelsen, Er også henvist til kardio..? for å se om man kan gjøre noe med blodårene. Jenta mi er 7 1/2 mnd og the one and only. Hun er verdt all slit med benet, men til tider er jeg litt bitter. Og engster meg for å ikke kunne jobbe og at benet skal bli blått osv osv Men forhåpentligvis funker drenasjen. Kanskje det hadde vært noe for deg? Sykepleier sa jeg burde ha fått det før benet hovnet mer opp, men man kan ikke få det dersom man fortsatt har propp. Kan skrive om det funker:) Ha det fint så lenge.
lise78
21:27 17.09.2008
uffda det var ikke kjekt. Veit ikke helt hva lymfedrenasje er, men hvist det hjelper er det jo bra. jeg har tatt blodprøve for å se om jeg fortsatt hadde propp, men det hadde jeg ikke. Den var ikke helt nøyaktig da siden jeg går på blodfortynnende...du får ha lykke til. og skrive hvordan det gikk...
ops-We-did-it-again.
22:51 4.10.2008
Jeg fikk 3 blodpropper i beinet 1 uke etter fødselen.. Dvs jeg fikk det bare dager etter fødselen, men oppdaget det etter 1 uke..
Gikk på sprøyter de 3 første dagene, så marevan i 6 mnd.. Så gikk jeg over på albyl-e, men etter å ha snakket med spesialist på blodsykdommer så kuttet jeg den ut..
Jeg hadde såpass vondt i leggen, at jeg gikk på krykker i 5 uker etter fødselen.. Så starten på mamma-livet ble ikke som forventet! Dette er nå 2 år siden..

For 6 mnd siden oppdaget jeg en stor, svart skorpe på beinet.. Det hadde jeg fått etter å ha klødd veldig.. Jeg tok vekk skorpa, for å se hva som var under siden den ikke falt av..
Der var det et hulrom.. Dagen etter var det masse guffe i dette såret..

Gikk med dette frem til juni, for da var såret blitt større og det var rødt og vondt rundt.. Fikk elastisk bind som jeg skulle bruke, og henvisning til kar-spesialist..

Var der i juli, og han fant ut at en "kobling" mellom to blodårer ikke funka, så han sendte meg til en ultralyd for skikkelig utredning av karsystemet..

På ultralyden i august, fant de ut at den ene vena i beinet var ødelagt fra midten av låret og ned.. Dette i beinet hvor jeg hadde blodproppen, så det var nok den som var årsaken!

Tilbake til spesialisten, får jeg beskjed om at jeg må leve med dette handicap'et og at det ikke er noe han kan gjøre..

Verken jeg eller fastlegen er fornøyd med det svaret, så nå venter jeg på henvisning til ullevål eller riksen..

Har fått ny sårprosedyre, og såret er nå mye mindre enn det har vært!

Uff.. Langt men...
Fantastisk lykkelig
22:31 6.10.2008
Hei Fantastisk lykkelig :)

Dette hørtes heilt utrolig ut, og håper at de finner en måte å hjelpe deg på.

har du hatt mye vondt i den foten som du fikk sår på, siden vena i benet var ødelagt? Hvordan har du fungert i arb.livet ? Har du gått mye med støttestrømper? Mange spørsmål, men får de beste svarene hos de som har opplevd noe av det samme. legene er avogtil noe vage i svarene sine....

Jeg skal slutte på maravan nå, men om 6 uker skal jeg inn til nye prøver pga. de er usikre om jeg har Leiden eller ikke. Jeg skal ikke gå på albyle eller noe annet. Det som var så spes. med min blodpropp var at den var så stor, gikk fra kneet på den ene foten, opp i magen og ned igjen på den andre foten.
Er veldig spendt nå når jeg skal slutte på medisin. Ellers så verker det noe i den ene foten og er litt opphovnet, men jeg bruker høye st.str. på begge bena.
ops-We-did-it-again.
00:02 7.10.2008
Hei!
Har ikke hatt noe vondt i beinet utenfom det såret.. Når det begynte å bli såpass stort, så begynte det å bli vondt og sprenge.. Det var pga blodet ble stående rundt såret og sprenge på liksom..
Har ikke hatt noe problemer med å jobbe, jeg jobber som hjelpepleier på sykehus..
De første 6 mnd gikk jeg med strømpe hver dag, etter det har jeg dessverre vært dårlig med det.. Men jeg tror nok skaden ikke kunne blitt mindre hvis jeg hadde vært flinkere.. Har nå blitt flink til å bruke strømpe hver dag igjen..

Ja, det var jo en veldig stor propp hos deg også da! Aldri hørt om.. Håpe de finner ut om det er en årsak til din blodpropp da! Det er liksom litt greit å vite egentlig!
Fantastisk lykkelig
17:03 19.10.2008
Hei fantastisk lykkelig:)Det er jeg som startet innlegget. Det du har på foten høres ut som leggsår. Kommer av hevelse har jeg hørt. Sår som ikke gror er noe dritt. Har lest at man kan transplantere hud. og at man må gå med kompress og kompresjonsstrømpe. Er på lymfedrenasje nå og det funker. Prøv å få henvisning til det. Er ei der med skikklelige leggsår på begge bein og det var fordi hun ikke gikk med støttestrømper.Viktig å forebygge med andre ord. Jeg blir bandasjert hver dag. Litt ubehagelig men jeg ser at hevelsen i benet har godt ned mye. Lykke til dere begge.
lise78
17:05 19.10.2008
Til dere begge: Man kan søke om grunnstønad av trygdekontoret. Dekker støttestrømper, bandasje, hudlotion m.m. Har nettopp søkt og håper jeg får 1000 kr pr. mnd
lise78
16:26 20.10.2008
Hei lise78!
Den 29. skal jeg til hudlege for at han skal se på såret.. Bruker støttestrømper hver dag, har heldigvis blitt flink til det nå!
Søkte nav om dekning til bruk av elastisk bind, men fikk avslag pga såret må være kronisk, dvs varighet på lengre enn 2 år..

Har brukt sinnsykt mye penger på sårprodukter da!!
Fantastisk lykkelig
01:28 21.10.2008
Hei igjen. Har fått avslag på det selv, men du må søke spesielt om grunnstønad og tilstanden i benet ditt som førte til såret vil nok vedvare. Kankjse hudlegen kan hjelpe deg eller fastlegen. Du kan skrive ut skjemaet om søknad til grunnstønad på nav trygd sine sider og ta med deg til lege. Skader ikke å prøve. Fysioen min bekreftet i min søknad at jeg hadde 13000 kr i utg i året bare på strømper og BANDASJE/bIND og det trenger jeg sikkert. lykke til hos hudlegen:)
lise78
11:46 22.10.2008
Utfra det som står på nav under grunnstønad, så virker det ikke som man får støtte til bandasjer..

"Det gis ikke grunnstønad til anskaffelse av proteser og støttebandasjer, men til dekning av utgifter forbundet med bruken av disse."

Eller er det bare jeg som ikke skjønner den setningen?
Fantastisk lykkelig
20:25 27.10.2008
Man må kalle det "elastiske bind" I bunn og grunn det samme, men det er viktig å vite hvordan man må formulere seg. Jeg fikk hjelp av fysio som driver med lymfedrenasje. Er verdt det, benet har minket 8 cm rundt låret og det ser nesten likt ut som det friske benet:)
lise78
11:00 10.11.2008
Hei igjen =)
Nå er det en liten stund siden jeg var hos hudlegen med mitt sår!
Såret er rett og slett GRODD!!! =)

Men har fått pseudomonas rundt såret, så nå driver jeg og smører med en krem! Men det er også allerede mye bedre!

Det er så deilig, kan også bruke normale vintersko =)

Så nå skal jeg bare vente på å høre fra legen ang riksen eller ullevål for mer utredning av beinet!
Fantasiløs
17:26 16.11.2008
Så utrolig bra!!! Det er morro når det går bedre:)
lise78
Du må være innlogget eller medlem for å skrive innlegg. Klikk her for å logge inn eller bli medlem
Google 

BarnetMitt.com    Web

(Fyll inn mottakers e-post adresse og klikk send. Du kommer tilbake til denne siden etterpå)