Småtroll 2-3 år
andre med barn i denne aldersgruppen som har nyfødde.. |
10:14 4.08.2008 |
|---|---|
hvordan går det med dere. jeg har en på 2,5 og en på 6 uker. livet er heeeeeeeeeeeeeelt snudd opp ned og alt er litt kaos...!! mye lettere sist gang.litt glad for at barnehagen er startet igjen. trodde jeg skulle ha storesøster hjemme hele tiden, men innser at det ikke er aktuelt. iallfall ikke med det første. hvordan er det hos dere med rutiner...mat, legging etc. |
|
| Crazywoman | |
Sv: andre med barn i denne aldersgruppen som har nyfødde.. |
10:29 4.08.2008 |
|---|---|
Jeg hadde det som deg i fjor. Det er 2år mellom mine og de er i dag 3år og 1år. Ser jeg tilbake på det siste året forstår jeg ikke hvordan jeg klarte det. Jeg har hele tiden prøvd å ha like rutiner på mine barn. Når maten er fremme spiser alle. Har heldigvis en fantastisk mann som stiller opp etter jobb og i helgene. Det blir mye bedre med tiden:) Men man blir takknemlig for barnehageplass ja. |
|
| Anonym | |
12:15 4.08.2008 |
|---|---|
Jeg har en gutt på 2 år og 9 mnd, og en jente på 4 mnd, så jeg vet hva du snakker om... Det er som mange sier at én er én, men to er ti. :) For oss gikk det ganske greit med rutiner for jenta vår da hun bare måtte finne seg i å tilpasse seg resten av familien. Har en ganske krevende sønn (hvem er ikke det i en alder av 2,5 år...?) og vi ville unngå mye sjalusi, så han har beholdt mye fokus. Heldigvis er datteren vår veldig snill og fornøyd, så stort sett bare blid og "er med". Hun digger storebror, og det fører til at han digger henne. :) Vel, det var ikke det du spurte om. Når det gjelder mat og legging, så var det kaos til å begynne med, men det har gått seg til etterhvert. Veldig deilig med han i barnehage, så dagene styrer vi selv og hun får mat ca hver 3. time. Hvis det passer litt dårlig ifht henting og videre utover ettermiddagen prøver jeg å justere det med å gi henne mat litt tettere før henting i bhg. Hennes lurer oppi det hele blir litt her og der, men det ordner seg. Hun har et godt sovehjerte og sovner som det passer henne (f.eks.i bilstolen inne i bhg med 10 barn som stirrer på den levende dukken...) Ettermiddagene våre ser sånn ca sånn ut nå: Kl 15 - amming Kl 15.15-16 - henting i bhg Kl 16-17.30 - tilberedning av middag og spise middag Kl 18 - barnetv / amming Kl 19 - legge eldstemann Kl 19.30 - amming Kl 20 - legging av henne Det ideelle er å få til å legge dem begge ca kl 19, men nå med amming og sånn så blir det heller at jeg ammer litt oftere og får fokus på hver av dem ved legging. Nå sover hun hele natten til kl 6-7 så det er også derfor det blir tett mellom amming på kvelden. Men du kan glemme å lage store fancy middager... Det er viktig å innse at man ikke kan klare alt og at man må ta noen "snarveier" eller jenke litt på kravene innimellom. Jeg var alene med begge barna i fem dager da hun var 8 uker gammel. Jeg klarte å unngå å ty til TV som barnevakt mens jeg ammet, men så var jeg totalt utslitt da kvelden var over også (hun la seg da ved 22-tiden). Skjer det igjen så kommer jeg nok til å være litt mer fleksibel på det ellers sliter jeg meg helt ut. Prøver å være en supermamma, men det har jeg innsett at jeg bare kan glemme... :) Lykke til! Og husk at de vokser litt for hver dag som går. På bare de siste månedene har sønnen vår blitt en så "stor" gutt. Skjønner mye mer, men så er han også litt baby innimellom. Skal f.eks. drikke melk av tåteflaske (som han ikke har gjort siden han var 1 år) og det får han lov til. :) |
|
| Supermamma...eh...vel.. | |
13:05 4.08.2008 |
|---|---|
Tusen takk for svar! Håper det går seg til.....:) |
|
| Crazywoman | |
10:54 5.08.2008 |
|---|---|
Eg har litt over 2 år mellom mine (er no 2 år og 10 mnd + 9 mnd), og mi erfaring er visst aldeles motsett av det dåke andre har opplevd. Eg har aldri hatt det bedre, synest kvardagen no er langt enklare enn då storebror var liten, sjølv om eg då berre hadde ein. Storebror var slitsom som baby, lillesøster sov dei to første mnd, og har vore ei lita solstråle etter det. Eldstemann kan framleis vere litt å jobbe med, så lillesøster er "solglimtene" eg treng for å holde det gåande. Gleder meg veldig til åpen barnehage begynner igjen (ved skulestart) for storebror treng å leike med andre "store" ungar. Ein vanleg dag ser omtrent slik ut for oss: 07: Storebror våknar, av og til unngår eg at han vekker lillesøster men som regel våknar ho og. Lillesøster ligg på badegolvet og storebror sit ved sida av og leikar med bilar mens eg dusjar (eller storebror tar seg eit bad). Deretter bytter eg på lillesøster og kler på storebror (han har akkurat slutta med bleie). 08: Vi et frukost. 08.30: Ungane leiker på golvet mens eg rydder opp etter maten. Deretter får lillesøster pupp (har problem med å få fast føde i ho, så det er mykje pupp i løpet av dagen) 10: Lillesøster skal sove. Enten søv ho i senga si mens eg og storebror les bok/bakar noko, eller så søv ho vogna mens vi er ute og leikar i hagen (eller no om dagen: plukkar bær). Ho søv mellom 30 og 60 min. 11.30: Lunsj, deretter leik. 14: Lillesøster skal sove igjen, dersom det er dårleg vér får storebror gjerne sjå på ein film (eller playhouse disney) mens eg slappar litt av (eller ryddar, om eg har energi til det). Lillesøster søv ein times tid. 15.30: Leik i stova/på kjøkenet mens eg (viss eg har energi) lagar til middag. Storebror er flink til å "hjelpe til". 16.30: Jobbar mannen min tidleg kjem han heim no, og vi et middag. Jobbar han seint et vi andre eit brødmåltid og forskyver middagen til han kjem heim kl 18.30. Etter middag er det pappatid, då får eg rydda opp etter maten, og kanskje lest litt eller sjekka mail. 18: Lillesøster får kveldsmat/pupp og stell/bad. Viss eg er aleine med dei, ser storebror film mens eg steller lillesøster. 18.30: Lillesøster legg seg og sovnar som regel veldig greitt, storebror får kveldsmat (eventuelt ved tv'en viss eg er aleine) 19: Stelletid for storebror 19.30: Vi går på rommet, les bok og syng. 20: Storebror søv som regel. 01: Lillesøster får pupp 04: Lillesøster får pupp og søv vidare i senga med meg. Slik er ein dag der vi er heime, utan besøk. Ofte får vi besøk av nokon som vi pleier å gå i åpen barnehage med, eller vi drar på besøk. Av og til kjem besteforeldre på besøk om ettermiddagen - veldig populært, og det gjer dagen mykje enklare. Men alt i alt har eg aldri hatt det så bra som no, sjølv om det naturlegvis kan bli slitsomt til tider, og eg begynner å merke at eg knapt har hatt ei natt samanhengande søvn sidan eg var gravid med førstemann... |
|
| Ranveig R | |
09:33 6.08.2008 |
|---|---|
mitt problem er at lillegutt ikke vil sove om ikke han er i armene mine og vil ikke roe seg eller slutte å grine dersom ikke det er jeg som holder han.... |
|
| Crazywoman | |
13:55 8.08.2008 |
|---|---|
Jeg har en på 2,5 år og baby på 10 uker. Storebror har ferie fra bhg nå på 3. uka og har enda en uke igjen. Skal si det er hektisk til tider, men samtidig går det egentlig bra. Ser endel sier at en må jenke på kravene og det gjør vi også. Husarbeid blir nedprioritert. Er jeg heldig så sover babyen samtidig når storebror sover dupp. Det gjør de nå hehe:) Når det gjelder det å holde babyen i armene for å sove, så ville jeg prøvd mei tai eller slynge eller noe bæreutstyr. Da får du hendene fri og babyen får nærhet likevel. Jeg har mei tai og ringslynge og er fornøyd med det. for å lese mer om dette kan du gå inn på www.tettinntil.com Jeg synes de første 6-7 ukene har tøffest, men da var heldigvis bhg åpen hehe:) Nå er vi gått oss til litt;) Lykke til |
|
| Puselure | |
09:55 6.08.2008 |
|---|---|
Jeg har ikke noen rutiner enda, da eldste på snart 3 år har ferie enda, og minste bare er 3 uker gammel! Eldste begynner i bhg på mandag, noe jeg tror han gleder seg til.. blir litt lettere for meg også! Men blir spennende å se hvordan vi får det til med rutiner ang legging osv etterhvert. Nå sover minste nesten hele tiden! :) |
|
| anesam | |
21:08 8.08.2008 |
|---|---|
Her går det strålende, har en på 2år og 4 mnd og en sønn på snart 8 mnd. Husker første gangen jeg var alene med dem på leggerutiner osv. Ble litt svett da men nå går det strålende.Rutiner var i boks da han var 3 mnd:) jeg synest det er bedre å skille dem i leggingen.Og jeg mener at det er rettferdig også, for eldste er jo mye eldre og skal ikke behøve å legge seg samtidig som babyen. Han må legge seg først så får jeg og eldste 30 min med kvalitetstid på sofaen før hun legger seg. Det blir litt knuffing, da datteren vår kan blir litt hardhendt,men hun må lære seg å ta hensyn. Jeg krever litt av henne det gjør jeg.Hun må sitte ordentlig å spise og gå selv.Jeg vil ikke ha 2 babyer, men merker at minsten av og til ikke får så mye oppmerksomhet som hun fikk da hun var liten. Men som mange over her sier så er jeg glad jeg har barnehage plass for jeg har ikke kapasistet til å aktivisere en vill 2 åring samtidig som jeg skal ta hensyn til babyen hele tiden.Så vi koser oss på dagtid når hun evt er i barnehagen. Jeg kunne faktisk på strak arm ha tatt med meg begge alene på ferie.Noe jeg har gjort flere ganger.(korte turer på 3-4 dager,mens pappaen var borte på jobb.hehe) |
|
| Mamma til 2 tette | |
21:12 8.08.2008 |
|---|---|
det kom jeg på nå, da minsten var 1 mnd gammel var jeg 4 uker alene med dem.Må innrømme jeg var glad da mannen min kom hjem.hehe.Men alene mødre klarer det jo hele tiden så da må vel vi også gjøre det.haha. |
|
| Mamma til 2 tette | |
09:18 11.08.2008 |
|---|---|
Flere?? |
|
| Crazywoman | |
11:55 11.08.2008 |
|---|---|
Har en på 2 år og 3 mnd og ei på 6 dager. Slitsomt, men det er vel sånn det skal være :o) |
|
| Intensity, nå mamma til 2 | |
21:36 13.08.2008 |
|---|---|
Jeg har ei på 1 år og 10 mnd og ei på 4 mnd. Travelt!! Men veldig koselig. Gleder meg til de blir store nok til å leke sammen! |
|
| ZiriZiriZiri | |
09:52 15.08.2008 |
|---|---|
Jeg har en gutt som var 21 mnd da han fikk en lille søster. Og siden vi har flyttet ut av kommunen fikk han ikke ny barnehage før nå til mandag, så jeg har vært hjemme med begge to i seks mnd. Det har vært SYKT slitsomt!! Men nå begynner han i barnehage og han kommer til å elske det så glad som han er i andre barn og i å være ute. Og jeg gleder meg til å få litt kose perm med snuppa også :-) |
|
| mamma til to skjønnel :-) | |
10:41 15.08.2008 |
|---|---|
Jeg har en gutt på 2 år og 3 mnd. og en jente på 10 dager. Er hektisk nå, men storebror begynte i bhg på onsdag så det går litt bedre. Nå har ikke vi begynt med noen rutiner på vesla enda, hun sover omtrent hele tiden. Men, hun er veldig for nærkontakt så må som regel bære henne i sjal når storebror er hjemme. Sambo leverer og henter i bhg, jobber litt etter at storebror har kommet hjem, og kommer hjem før han skal legge seg. Jeg tok ks så kan ikke løfte tyngre enn babyen, og det er utfordrende når jeg er alene med begge to. Storebror er i en skikkelig trasseperiode nå, så jeg blir litt svett om dagen. Vet at jeg etter hvert kommer til å være mye alene med de ved sengetid pga sambo sin jobb. Gruer meg litt til det. Håper at vi innen den tid har fått til en fin rutine. |
|
| The Crow har en rosa og en blå | |
20:51 15.08.2008 |
|---|---|
Har ei jente på 2 år og 8 mnd og enda ei jente som er 9 dager. Så foreløpig har jeg ikke helt kontroll på rutinene. Men med en mann som jobber utrolig mye for tiden er jeg allerede alene med dem begge en del. Eldste er heldigvis i barnehagen, det er lett å ty til tv'en som barnevakt når minste skal ammes... Jeg har nå hentet eldste 2 dager i bhg, og det har gått veldig greit. Hun har begynt i ny bhg, så det har blitt mye nytt på en gang, men det ser ut som hun takler det bra. Litt sintere enn vanlig, men veldig stolt av lillesøster. Siden lillesøster sover som en engel, sørger jeg for å amme henne før kveldsstellet til storesøster begynner. Om morgenen kommer eldste inn i senga og som regel er det midt i amming. Da ligger vi og koser alle sammen. Så foreløpig har jeg ikke møtt de helt store problemene, takket være en veldig rolig baby som ikke krever så mye. Men det blir nok verre etterhvert.... |
|
| Lille Lu | |