Ny her på BarnetMitt?
Det er gratis å melde seg inn
Velkommen! Registrer deg her
Forum

Sykdomsdebatten

Her kan dere utveksle erfaringer om barns sykdom fra de er nyfødte til de er i tenårene. Noen ganger er det kjekt å høre om andres erfaringer og gode råd, eller kanskje du har noen erfaringer å dele med andre selv?
Slit den med helsa!
Vennlig hilsen jordmor Siri
Hjemme med sykt barn, selv om kone er hjemme med baby
14:45 3.08.2008
Hei,Kan jeg som mannen i huset være hjemme med sykt barn, når vår sønn nå er syk, selv om min kone er hjemme med vår baby på 3 mnd.?

Jeg mister vel ikke retten til å kunne være hjemme å hjelpe til selv om mamma i huset er i sin fødselspermisjon, og ikke jobb? Jeg har vel mine 10 dager uansett pr. år?

Anonym
Sv: Hjemme med sykt barn, selv om kone er hjemme med baby
15:52 8.09.2008
Ja det kan du, men det er ikke vanlig praksis. Medmindre din kone av ulike grunner ikke kan ta seg av sønnen også så vil de fleste synes det er snyltete å bruke av egenmelding når det jo ikke er nødvendig.
Anonym
16:20 14.10.2008
Nei, det er faktisk ikke lov, med mindre kona di er altfor syk til å ta seg av babyen selv. Ikke vanlig praksis at den som ikke er i permisjon bruker sykt barn dager på en baby når moren er hjemme.

Det er faktisk rimelig uhørt.
Anonym
12:03 30.10.2008
Mannen min var hjemme med syk barn dager når jeg var hjemme med den minste.Da hadde den elste vert syk i 1,5mnd og jeg var sliten.Ville komme meg ut på tur.Så da tok han tre dager hjemme for å passe han så var syk.For meg var det harligt.Men det er ikke vanlig.
Anonym
08:45 6.11.2008
Dette står på NAV sine sider: "Arbeidstaker som har omsorg for barn under 12 år, har rett til omsorgspenger under fravær fra arbeidet når barnet er sykt. Det samme gjelder dersom arbeidstakeren må være borte fra arbeidet fordi den som har det daglige barnetilsynet er syk."

Det vil si at hvis din kone også er syk så har du rett til å være hjemme. Jeg syns nå personlig at en sliten mamma også kan regnes som grunn til at pappa kan være hjemme med sykt barn, men sikkert mange som er uenige i det.
Anonym
NYTT 22:31 4.12.2008
min mann var hjemma 4 dager etter at vi kom hjem fra sjukehuset me mini. han måtte se etter di to andre somm hadde spysjuka + hjelpe meg som netopp hadde hatt akutt keisersnitt..
så den begrunnelsen godtok vertfall hans arbeidsgiver:)
!gakke!
Du må være innlogget eller medlem for å skrive innlegg. Klikk her for å logge inn eller bli medlem
Google 

BarnetMitt.com    Web

(Fyll inn mottakers e-post adresse og klikk send. Du kommer tilbake til denne siden etterpå)