Har du den perfekte "Oppskrift" på å slutte med nattbleie?
12:29 23.07.2008
Lukas (2 år og 8 mnd) er bare så super flink! Sluttet med bleie for 2 uker siden, han har kun tisset på seg 1 gang (det var den dagen vi bestemte oss for å slutte)
Vet ikke om det er litt tidlig å slutte på natta, men på dagtid da han sover sier jeg til han at han må prøve å holde seg til han står opp (tar jo på bleie for sikkerhets skyld) og han holder seg faktisk, tisser ikke i bleia!. Men natta er jo mye lenger enn "dagduppen".
Er det bare å hoppe i det? Eller burde man vente til de ikke har tiss i bleie om natta?
Noen kloke hoder der ute??:)
Takk er for innspill og gode råd!
MammaLukas
Sv: Har du den perfekte
13:52 23.07.2008
Jeg ville sagt bare hopp i det. Jeg har en liten gutt på 2 år og snart 3 mnd som i 1 og en halv uke har hatt tørre bleier da han våkner om natta. For 2 dager siden ville han IKKE ha på bleie da han skulle legge seg, så vi tenkte vi kunne la ham få ligge i bare trusa. Det har han nå gjort i 2 netter, og han har ikke tisset på seg om natten. Og da han våknet, har vi tatt turen rett på do.
I går gikk han ut av sengen (tydeligvis for å få kontakt med oss) og da tisset han litt på gulvet, men det var fordi vi ikke reagerte med en gang og fikk ikke hjulpet ham inn på do.
Men,det er jo min mening, jeg har ingen erfaring, lillegutt har ikke sluttet med bleie på dagtid, han sier ifra litt for sent
Trine og Johannes
14:03 23.07.2008
vi hoppet i det i går da dattern sovnet i 16 17 tida og sov nesten rundt..
lot henne bare få sove.. uten bleie..
hun våknet derimot i 23/00 tida og da gikk hun på do og lekte litt i senga sammen med meg før hun sovnet igjen..
våknet på morgenen og gikk på do..
hun hadde første bleiefrie dagen fredag forrige uke..
dama
14:23 23.07.2008
Jeg pleide vente noen uker etter at de var helt tørre på dagtid, men jeg har hatt et par sengevætere (den ene opptil tenårene), så jeg har liksom aldri ville presse dem til å slutte på natta med en gang. Fordi jeg var redd de skulle føle det som et nederlag om det ikke skjedde med en gang.
Men hvis ditt barn allerede er tørr i bleien på morgenen, så er han sikkert helt klar for det.
=o)
Vi har et stykke igjen her i gården. Men han skjønner det med do,tiss og bæsj, og noen ganger er han kjempeflink (utendørs) til å "vanne" blomstene...men vi har sånn pull ups trainingpants på han, så jeg håper han snart slutter med bleie.
Northernlights
15:07 23.07.2008
Takk for masse gode råd jenter, lurer litt på om vi bare skal hoppe i det jeg:)
MammaLukas
22:31 23.07.2008
Jeg tenkte at så lenge han får på bleie om natta, vil han fortsette å tisse seg ut, og det stemte. Første natta var han uheldig, nå går vi på do i 6- 7 tia, så legger han seg igjen. Han er 3 år og 4 mnd og har vært tørr om dagen siden før han fylte 3 år. Så en epoke er over for min del nå...:/)
barn_3
22:11 23.07.2008
Snuppa er også 2 år og 8 mnd, og slutta med bleie for en måned siden. Hun er egentlig helt klar for å slutte med nattbleie, men fordi vi er på ferie nå har jeg valgt å ikke ta den av enda... Orker ikke styre med masse ekstra skift osv her vi er nå hos svigers og neste uke på hytte uten vaskemuligheter. Men når vi kommer hjem tar vi den av. Den har vært tørr siden hun slutta med bleie på dagtid, og hun holder seg og ber om å få gå på do om morgenen selvom hun har bleie på.
Som sagt, hun er klar, men jeg velger å ikke ta den av enda fordi vi er borte.
Hopp i det ;)
*Ulrikke*
12:40 24.07.2008
Dette får du ikke svar på før du prøver. Kanskje er han moden, kanskje ikke. Så la han få prøve seg uten bleie, men si at det bare er et forsøk. Ikke si at han har sluttet med nattbleie også. Det er nemlig mange foreldre som har angret på slike uttalelser når det viser seg at barnet ikke kan holde seg tørr, og i ettertid ikke vil sove med bleie fordi hun/han jo har fått beskjed om at hun/han er stor og ikke trenger bleier lenger. Hos mange barn kan det jo ta flere år før de blir tørre om natten også, og da blir det my vask og frustrasjon på deg om du har lovet poden å aldri sove med bleie på seg mere. Så ikke si at dere har sluttet riktig enda.
EvaL
13:04 24.07.2008
kan lønne seg å vekke gutten en periode (f.eks. i 11-12-tiden eller når dere går og legger dere) og ta ham med på do. Så han slipper å holde seg hele natten og venner seg til at han må på do om natten også.
minou
18:39 24.07.2008
Takk for enda flere kloke ord og meninger...
MammaLukas
12:01 27.07.2008
Da har Luke hatt 2 netter uten å tisse...takk igjen jenter
MammaLukas
Du må være innlogget eller medlem for å skrive innlegg.
Klikk her for å logge inn eller bli medlem