Ny her på BarnetMitt?
Det er gratis å melde seg inn
Velkommen! Registrer deg her
Forum

BarnetMitt 3-5 år

For dere med barn i alderen tre til fem år. Her kan dere utveksle tanker og erfaringer.
Er det unormalt??? håper på mange svar jenter. litt fortvilt.
 00:40 23.07.2008
...at 5,5 åringen min ikke kan gjengi hva vi har funnet på i ferien? At hun ikke klarer å fortelle at hun har vært i Oslo hos besteforeldre og i Lilleputthammer? Men svarer bare vet ikke eller husker ikke (og det er en uke siden).

...at hun ikke er interessert i å være sammens med jevnaldrende jenter i nabolaget som vil ha henne med på sykletur, ut med dukkevognen, i sandkassen etc, men som heller vil være sammens med sin 2,5 årige lillesøster?

...at hun ikke er interessert i å sykle generelt, bare grise seg til i sandkassen?

...at hun overhodet ikke er interessert i være sammens med pappaen selv om hun prøver det ytterste på at de skal få et godt forhold?

...at hun tar til tårene for et pittelite sår hun har fått, eller skriker av hele sin hals fordi hun ikke får til noe?

....at hun gjør motsatt av det hun får beskjed om å gjøre, og hører så absolutt IKKE når vi snakker til henne- jeg får bare beskjed om at "det er ikke du som bestemmer. det er jeg!".

...at hun ikke vil være alene i bursdager etc, men jeg må stå bak henne hele tiden for at hun skal føle seg trygg?

Barneoppdragelse er det vanskeligste jeg har vært borti. Jeg trenger svar på om dette rett og slett er normalt for ei jente på snart 5,5 år. Når jeg skriver dette ser jeg at det virker som jeg er en dårlig mamma, men tro meg når jeg skriver at denne jenta får all kjærlighet i hele verden. To foreldre som forguder henne og lillesøsteren, men fortviler over hennes oppførsel og rett og slett lurer på om det er slik det skal være i denne alderen. Har aldri hatt en 5 åring før jeg :)

håper på mange svar.
Anonym
Sv: Er det unormalt??? håper på mange svar jenter. litt fortvilt.
 14:08 23.07.2008
Jeg vet ikke. Spør helsesøster. En del av de trekkene går igjen i adhd-barn, men det trenger selvsagt ikke bety at hun har adhd, da det er mange flere kriterier som skal oppfylles før man kan stille en sånn diagnose.
Anonym
 21:10 23.07.2008
Hei du er ikke alene,høres akkurat ut som min jente på snart 5,men hun var for halvannen uke siden i sitt første bursdagselskap og ville hun gå måtte hun være alene,så skulle vi finne på noe gøy etterpå det gikk veldig fint.det gjelder å være konsekvent og fortell henne at snart begynner hun på skolen,og fortell henne hyvor du er om hun leker ute med venner...sitt feks ute med lillesøster så hun ksan se deg når hun sykler med venner...ellers ville jeg snakket med helsesøster/fastlege om du er bekymret..

mitt barn har en årsak til at hun oppfører seg slik... hun har blitt utsatt for overgrep av forskjellige slag i tidlig barnedom
Anonym
 22:42 23.07.2008
Høres absolutt ut som en helt normal 5,5 åring for meg. Min sønn på samme alder og mange av vennene hans er likedanne.

Tror du kan ta det helt med ro jeg :)))
MorTiltreHerligesmå♥
 21:57 24.07.2008
Jeg synes du skal prøve å finne litt mer ut av det, for det kan være unormalt - og da er det greit å vite om det er noe du skal hjelpe henne med eller om hun bare er sånn og dermed først og fremst trenger aksept på det.

Hvis hun går i barnehage synes jeg du skal snakke med de ansatte der. De har mye erfaring og er sammen med barnet ditt når du ikke er der. Barn oppfører seg gjerne mere "modent" når foreldrene ikke er tilstede...

Det er ikke noe bra for hverken jenta eller deg at du lurer. Og kanskje er pappa enda litt mer kritisk til henne? Det trenger ikke å være tydelig i det hele tatt før barn plukker opp at noen synes de burde være annerledes enn det de er.

Så kom til bunns i det, dere, og enten finner dere ut at dere kan hjelpe henne på en eller annen måte eller så finner dere en ro og aksept som gir henne rom til å utvikle seg i sitt eget tempo.

Lykke til!

Sebastienne
Du må være innlogget eller medlem for å skrive innlegg. Klikk her for å logge inn eller bli medlem

(Fyll inn mottakers e-post adresse og klikk send. Du kommer tilbake til denne siden etterpå)

------- Annonser -------