Her kan du som lurer på et brudd er i ett eller er ferdig med ett utveksle erfaringer på godt og ondt.
Slit det med helsa!
Vennlig hilsen jordmor Siri
Samværsrett for pappaer..
11:49 19.07.2008
Jeg er pappa til en på snart to år og er samboer med mammaen. Det går nå desverre veldig dårlig med forholdet og det eneste som holder meg igjen er ungen min. Har et intrykk av at moren automatisk får foreldrerett. Det å se ungen min en ettermiddag i uka, annenhver helg, 14 dagar i sommerferien, og jul eller påske er ikke nok for meg! Vil ikke være noe helgepappa. Synes det er et hån mot fedre at det står i loven at " « vanleg samværsrett », gjev det rett til å vere saman med barnet ein ettermiddag i veka, annakvar helg, 14 dagar i sommarferien, og jul eller påske. "
Nå er det slik at man kan avtale å dele 50/50 men det vet jeg at moren ikke er interresert i.Dermed går det til megling som sikkert viser til det som står er "vanlig samværsrett". Moren mener det er dårlig for barnet å bo en uke hos mor og en uke hos far. Noen som har erfaringer fra dette eller kan vise til undersøkelser som sier at barnet ikke har godt av dette?
Jeg ønsker at barnet kan bo annenhver uke hos mor og far, gå i samme barnehage og dele ferier. Hvis ikke kan jeg gjerne ta på meg foreldreansvaret og mammaen bli "helgemamma", men synes ikke det er rettferdig heller. Desuten er det umulig for en far å få foreldreansvar hvis ikke mor er helt "loco", noe hun ikke er.
Vil gjerne ha andres meninger! Takk
Anonym
Sv: Samværsrett for pappaer..
13:34 19.07.2008
Kunne du tenke deg å bo en uke her og en uke der selv? Hvis du ikke har noe i mot det, syns jeg kanskje du og moren til barnet kunne bytte på å bo hos barnet i stedet for at barnet bytter på hvem det skal bo hos av dere to. Hvis denne tanken ikke appelerer til deg, syns jeg du skal godta vanlig samvær eller evt gå inn for å få hovedomsorgen.
Anonym
18:19 19.07.2008
Hva er det som er så skadelig for en 2åring å bo en uke hos hver? Det å bytte på å bo hos barnet var et rimelig teit forslag! Hva er forskjellen på om hun er i det ene eller det andre huset? Det er vanskelig å godta å se ungen min 4 dager og to kvelder i mnd, når jeg er vant til å se hun hver dag. Jeg synes det er en urimelig fordeling!
Anonym
12:15 20.07.2008
En 2-åring er i en fase av livet sitt hvor stabilitet og trygghet er de sentrale behovene. Dette går ut på feks slike ting som å spise til faste tider, ha faste leggerutiner, ha en fast soveplass, faste regler osv.
Hvorfor er det teitere å flytte på seg selv enn å flytte på barnet? Fordi "det bare er det"?
For hvem er vanlig samvær en urimelig fordeling? For hvem er 50/50 fordeling rettferdig?
Anonym
17:48 22.07.2008
Det er ingen automatikk i at det blir vanlig samvær, det er jo noe dere to kan bli enige om!
Men hvorfor ikke bare gå for hovedomsorgen?Det er da like mye DIN unge, som hennes?
Anonym
18:05 22.07.2008
"En 2-åring er i en fase av livet sitt hvor stabilitet og trygghet er de sentrale behovene. Dette går ut på feks slike ting som å spise til faste tider, ha faste leggerutiner, ha en fast soveplass, faste regler osv. "
går ikke dette i to hjem? Det funker helt fint hvis de voksne kan oppføre seg som voksne.
Dessuten hvis et barn har det bra i begge hjem og er vant med dette- og selvfølgelig at ingen venner, tanter, naboer osv kommenterer hvor fælt det er å ha det slik. Ja da tror jeg barnet greier seg fint. MEN det skal mye til for å greie det. Men er vel strengt tatt foreldrenes problem. Når det er sagt så har nok barnet det bedre hvis det bor fast et sted. Også kan det heller være ofte hos den andre.
Er det så veldig mye bedre for et barn å bare være hos faren sin annen hver helg?? Hvor er stabiliteten i det da
Jeg synes du har feil fokus her. Forsøk å se saken fra barnets synspunkt. Jeg vet at mine barn i alla fall IKKE kunne bodd en uke på hvert sted. Noen barn kan kanskje det, i alle fall når de blir eldre. Men å flytte en toåring hver uke? Ærlig talt!
Merk at jeg ikke tar stilling til om barnet burde bo mest hos deg eller hos mammaen (det kommer bl.a. an på hvem som tar mest ansvar i dag). Men barnet må få lov til å bo ETT sted!
Anonym
21:36 25.07.2008
Trodde det var det "beste for barnet" dere skulle komme frem til å ikke hvem som skal "vinne" å ha samværsretten til barnet..
dere er begge likestilte foreldre men du må tenke bedre igjennom hvor barnet har det best i allefall i en alder av 2 år.
egoismen råder mer enn fornuften i innlegget ditt!
Anonym
00:30 26.07.2008
Det er nettopp det beste for barnet jeg er ute etter i innlegget. Hvis barnet bor en uke hos hver, går i samme barnehage, har like rutiner hos begge foreldrene, ser jeg ingen negative sider med det. Jeg vil kalle det stabilt! Jeg vil ha konkrete ting som ikke er bra med dette og ikke at "barnet trenger stabilitet", for det har det. Det er ingen grunn til at en 2 åring trenger mor mer enn far, men jeg vil heller ikke at moren skal bli en helgemamma. Det blir like feil som at far er helgepappa.
Anonym
18:47 15.08.2008
Man anbefaler ikke 50/50 deling til barn under 3 år, helst ikke under skolealder. Dette for at barnet skal ha et fast tilholdssted/bopel. Søk på nettet etter faguttalelser.
Og jo, en toåring er ofte mer knyttet (ikke glad i) moren sin enn faren i så ung alder.
Hvis dere skal til mekling kan du forhøre deg om hva de anbefaler er det beste for barnet.
Anonym
20:32 19.08.2008
det jeg har erfart med dette å dele 50/50 er at barnet ofte sier at nå skal jeg hjem til mamma, hjem til pappa. altså at det ikke har noen tilhørighet til det ene eller andre stedet, det er på en måte hjemløs...
Anonym
13:51 27.09.2008
Fra faglige hold har de blitt mer og mer restriktive med å anbefale 50/50, for små barn- under skolealder. En slik løsning er vanskelig for barnet, ved at det har et lite utviklet tidsbegrep. I de familier hvor man har vært likestilt i omsorgen for barnet, eks. hatt delt permisjon, far har eks. jobbet deltid for å tilbringe mer tid med barnet, foreldrene skal bo meget nær hverandre etter bruddet, og der hvor de kan opptre som "venner" i etterkant av bruddet (også når evt. nye partnere kommer inn i bildet) kan 50/50 være et alternativ. I alle andre tilfeller har barnet stort sett en hovedomsorgsgiver pr idag som vil være den naturlige parten til å ha hovedomsorgen også etter et brudd. Vil forøvrig påpeke at man kan være så flinke man vil til å samarbeide, men det vil alltid være ting man er uenige om. (slik det også er når man bor sammen) Trygghet, stabilitet og forutsigbarhet ned til detaljer er viktig for barn i førskolealder. Uten dette kan de ikke fungere optimalt! Da vil energien deres brukes på å forsøke å finne denne tryggheten, og ofte ser man at barn som er usikre her får adferdsproblemer.
Anonym
Du må være innlogget eller medlem for å skrive innlegg.
Klikk her for å logge inn eller bli medlem