Skravlesiden
Om et barn på 6 år... høre på voksne... |
21:55 18.07.2008 |
|---|---|
Vi jobber fælt med å få vår 6- åring til å høre. Vi kan si en ting minst 5 ganger uten at han reagerer. Eks: -Nå må du gå og pusse tennene. Han har sjekket hørselen, og det er ikke noe galt med den. Har spurt han også: Hva har mamma sagt? og han svarer: -at jeg skal gå og pusse tennene... -JA, hvor mange ganger har jeg sagt det da? - I allfall 3...Virker ofte som om han bare ikke gidder å gjøre det han har fått beskjed om. Tidligere har advarsler om konsekvenser vært nok til at han hører, men ikke nå lenger. Av og til virker det rett og slett som om han ikke er "på nett", selv om han har fått med seg beskjeden. Jeg blir så sliten av det. Er tungvindt å måtte si alt så mange ganger. Han kan også ha fått en beskjed en gang, og så gjør han det samme en time etterpå. Bør ikke en 6- åring forstå at han ikke skal gå på den nysådde plenen når vi har forklart og sagt det en gang? Jeg blir oppriktig bekymret. Er det mulig han burde ha hatt en diagnose? Eller er dette et typisk fenomen? Må si at vi er nokså klare på de grensene vi har, og vi er nok strengere enn "gjennomsnittet" (iallfall i vårt byggefelt...). Det er vondt å hele tiden være den strenge mammaen som nekter barnet sitt å gjøre ting alle andre får lov til. Jeg mener likevel at vi må ha like regler ute blant folk som de vi har hjemme. Pappaen er ikke enig, han mener vi må ha strenge grenser hjemme, og la gutten få gjøre som han vil når vi er sammen med andre. Hva tror dere? |
|
| Anonym | |
Sv: Om et barn på 6 år... høre på voksne... |
22:14 18.07.2008 |
|---|---|
Har samme problemet når det gjelde å høre etter. Moin gutt er snart 8, men det har pågått i allefall i 2 år, kanskje mer. Det som av og til virker hos oss i situasjoner det går ann er å fysisk føre guttungen inn på badet og pusse tenner på han. (vi pusser alltid på han). Er enklere enn å mase ørten ganger. Han har vært utredet for ADHD, og de mente han ikke har det, tror det var mest fordi det at han kunne lese og skrive og sånn trakk veldig opp. Han klarer også å følge med lenger perioder, men det tror jeg kan ha sammenheng med interesser og hva han er vannt til, jeg har lest bøker til han fra han var ganske liten, leste den store knerten boka til han da han var ca 2,5-3 år. Jeg har inntrykk av at når guttungen er med andre oppfører han seg ordentlig, for han har jo lært hvordan man skal oppføre seg, men mamma sier også at ofte når jeg kommer hvis han er hos de, forandrer guttungen seg og hører overhodet ikke etter ol selv om han har oppført seg eksemplarisk hele tiden før jeg kom. Jhar ikke vært så streng, men merker jeg må være strengere og sette strengere grenser rett og slett for at han skal forstå. Tror nok man må være like streng borte som hjemme, ja. Nå er det sjelden vi er på besøk og sånnt, guttungen drar ofte alene på besøk,og vi drar andre plasser, passer meg egentlig best det fordi jeg synes det er ubehagelig og hele tiden måtte irettesette han når vi er borte. |
|
| storebror og knerten | |