Med håp om at vi Bammere er mer medmennesker enn dommere over hverandres liv!
"Kanskje vi bare må konkludere med at vi alle er forskjellige, og har ulike barn? Det er ingen fasit på det å ha barn, ikke en gang en liten instruksjonsbok.
I steden for å eie vår egen sannhet så må vi støtte hverandre, kanskje anerkjenne følelsen og prøve å bygge hverandre opp i steden for å rakke ned på hverandre.
Jeg er fostermamma til 2, og jeg vet at det ikke er lett. Vi reagerer veldig ulikt på ulike ting. Jeg flyr i taket av noe småtteri, mens mannen min tar det på strak arm. Han feiger ut der jeg holder stand. Vi er forskjellige.
Kanskje sier vi ting i kampens hete, enten her på forumet eller andre steder som vi føler der og da, men som vi ikke egentlig mener? Er vi dårlige mennesker for det?
Ingen av oss er perfekte, det er i alle fall helt sikkert. Uansett hvor mange barn man har, så er man ikke perfekt. Uansett om barna våre har diagnoser eller ikke - det er slitsomt og vi takler alle slitenhet på ulike måter.
Å håndtere ting på ulikt vis, viser ikke at man elsker barna sine mer eller mindre. Å elske barna sine, eller mannen sin, betyr ikke at man ikke blir sint på dem? Det er en trygghet i å kunne bli sint også, da vet jo barna (og mannen) at man er seg selv, og det er en slags trygghet i å kunne reagere. Men selvsagt også jevne det ut ved å vise at man også er glad, og fortelle dem at man elsker dem.
Bli litt mindre bedreviter og supermamma, og bli litt mer medmenneske. Ingen er tjent med å være selvrettferdig og slem.
Min fostersønn, som er min gutt, var ca 8 da han en dag krøp inntil meg der jeg satt og bar meg over en dings jeg ikke fikk til å virke "Mor, du og far er det aller beste jeg har. Ingen har elsket meg før."
Det er ganske sterkt sagt fra et barn. Et såkalt vanskelig barn, må vite, men han har så mye forsømmelse i bagasjen at da han sa det så begynte jeg vireklig å reflektere.
Vi er barnas barndom, og vi er deres foresatte. Vi er det beste de har. På godt og vondt. Så lær dem å være medmennesker ved å være et selv."
|