Ny her på BarnetMitt?
Det er gratis å melde seg inn
Velkommen! Registrer deg her
Forum

BarnetMitt 3-5 år

For dere med barn i alderen tre til fem år. Her kan dere utveksle tanker og erfaringer.
4- åringen vår vil ikke legge seg!!
 22:13 11.07.2008
For 16 dager siden ble vi foreldre til en liten gutt og datteren vår på 4 år er stolt storesøster. Hun virker ikke spesielt sjalu på babyen og det er ut som om hun har "akseptert" at han er en del av familien vår nå.

Men noe murrer allikevel: Hun er blitt helt umulig å få lagt om kvelden. Hun later som hun ikke hører når vi begynner å si at det snart er leggetid; hun fortsetter å leke, hente ditt eller datt osv. Vi har hatt en kalender hvor hun får stjerne når hun har vært flink og det har fungert til en viss grad. I tillegg svarer hun oss med at hun håper vi bli lei oss, ber oss kutte ut, ikke å snakke til henne på den måten osv. Vi kan bruke opp til 2 timer før hun sovner, helt utslitt, stakkars.

Vi har forberedt henne godt på babyen, gitt henne masse ros og oppmerksomhet, latt henne være med å stelle med babyen osv. men nå trenger vi synspunkter og råd fra noen andre!

noen som har samme erfaringer?
Anonym
Sv: 4- åringen vår vil ikke legge seg!!
 16:37 12.07.2008
For meg virker det ikke noe rart i det hele tatt, for lillebror går jo ikke og legger seg!

Sjalusi er så mangt, og selv om det er bra at hun har overveiende positive følelser for den nyankomne, er det klart at det er en stor omveltning for henne å skulle dele dere med babyen.

Hun strever sikkert med det at dere er sammen med han etter at hun er i seng, og kanskje må hun prøve ut om dette er noe hun også kan få være med på. Det jeg ville gjort er å snakke med henne for å hjelpe henne med å uttrykke det hun måtte tenke på. Snakke om hva som skjer i huset etter at hun har lagt seg (baaaare kjedelige ting som rydding og sånn og at lillebror stort sett sover likevel...) og at når lillebror blir litt større skal han også til sengs samtidig med henne.

Jeg ville ikke ha fokusert så veldig mye på at hun skal være flink. Hun trenger kanskje heller å føle seg like ubetinget elsket som lillebror er - som jo ikke trenger å prestere noe...

Det er bare 20 måneder mellom mine, så det var uansett ikke så lett å apellere til storesøsters fornuft det første året ;) men jeg tror forholdet mellom jentene mine har hatt godt av at jeg ikke har krevd så mye mer av den største enn den minste. Jeg ville ha latt lillebror vente på tur like mye som storesøster. Hvis du konsekvent lar babyen gråte mens du gjør ferdig det du holder på med med storesøster, tar det nok ikke lang tid før hun lettere bebreidende ber deg om å ta han opp... Det tror jeg kan være en håndfast måte å vise at hun ikke mister plassen sin i livet ditt fordi om du har fått et barn til.

Lykke til!
Sebastienne
Sv: 4- åringen vår vil ikke legge seg!!
 21:37 12.07.2008
Takk for svar:) Jeg har tenkt i de samme banene selv, men hun har ikke vært opptatt av at han er sammen med oss. uansett er det greit å ta en prat med henne om det:)
Anonym
Du må være innlogget eller medlem for å skrive innlegg. Klikk her for å logge inn eller bli medlem

(Fyll inn mottakers e-post adresse og klikk send. Du kommer tilbake til denne siden etterpå)

------- Annonser -------