For dere med barn i alderen tre til fem år. Her kan dere utveksle tanker og erfaringer.
Kan noen tipse om litteratur- faglig eller romaner- der man kommer "'innunder huden'' paa 4 aaringer?
21:32 11.07.2008
Jeg skulle saa gjerne bli mint paa hvordan det er aa vaere barn. Husker saa lite fra da jeg selv var liten. Datteren min er 4, og vi har fin kontakt. Men jeg foeler det blir saa mye voksenliv- man maa jobbe, rydde, blir for lite leking...(er 100% alene med vesla).
Kan ikke noen tipse meg om boeker der man faar fine beskrivelser av barns verden? Baade barneboeker og skjoennlitteratur for voksne er fint, men ogsaa faglitteratur som beskriver kognitiv utvikling etc er topp.
:)
Anonym
Sv: Kan noen tipse om litteratur- faglig eller romaner- der man kommer
20:34 12.07.2008
Les Anne Cath Vestly! Hvis datteren din liker å bli lest for, har hun kanskje glede av at du leser høyt for henne allerede. Hvis ikke kan du "tjuvstarte" selv med Aurora-bøkene, Knerten-bøkene og Mormor og de åtte ungene. Særlig Aurora og Knerten skildrer verden sett fra barnas ståsted veldig godt, synes jeg.
Ellers fantes det en gang en serie med bøker som het "Forstå x-åringen" som Sinnets Helse ga ut, tror jeg. Da sønnen min var liten (17 nå...) abonnerte jeg på serien og har vel alle opp til Forstå 6-åringen. Jeg ga meg da vi flyttet utenlands. De forteller litt om hvordan det er å være i de ulike fasene, men barn er så forskjellige, synes jeg, så siden har jeg ikke brydd meg om å lese så mye slikt. En blir bare opphengt i om hvor "normalt" barnet er...
Jeg synes det er betegnende det sønnen min sa i fem-årsalderen da han hadde lært å lese og kom over utgaven "Forstå 5-åringen" - Men, mamma, har vi ikke "Forstå 27-åringen" også da?
Sebastienne
Du må være innlogget eller medlem for å skrive innlegg.
Klikk her for å logge inn eller bli medlem