Ny her på BarnetMitt?
Det er gratis å melde seg inn
Velkommen! Registrer deg her
Forum

Samlivsbrudd

Her kan du som lurer på et brudd er i ett eller er ferdig med ett utveksle erfaringer på godt og ondt.
Slit det med helsa!
Vennlig hilsen jordmor Siri
Selvmord, Besøksforbud og Trussler!
17:41 9.07.2008
Så er det slik at jeg har bestemt meg for seperasjon fra mannen min (han er utenlands borger med bare ett års' arbeidstillatelse i Norge, som går ut i September).

Denne mannen har torturert meg psykisk i to år, og nå når jeg konfronterte ham med seperasjons papirer truet han med å drepe seg selv og ungen vår! Gudsjelov for at barnet vårt var hos besteforeldre den dagen da han etter mye diskusjon og truing prøvde å ta livet sitt.

Etter det har jeg vært og anmeldt ham hos politiet. Han har midlertidig besøksforbud, og han har vært inne for avhør og lignende. Saken har likevel gått videre til tingretten.

Jeg er så redd for at han skal ha samvær med barnet mitt. Han kan skade barnet 100%! Han har også vært hos mine bekjente og sagt at: ''Barnet skal han ta fra meg uansett!!!''

Er helt fortvilet. Noen som har vært i en slik situasjon selv? :(

Trist
Anonym
Sv: Selvmord, Besøksforbud og Trussler!
08:55 6.09.2008
Hei,

Du er ikke alene, jeg er selv ikke i denne situasjonen, men tusenvis av andre er det. Bare i 2007 var det 1800 mennesker som besøkte krisesentre. Man kan jo bare tenke seg hvor mange det er i tillegg til alle disse som har det forferdelig. De som ikke tørr å skilles og de som prøver å få hjelp på annen måte.

Jeg synes fyktelig synd på deg, men jeg synes du har vært tøff og flink som har klart å be om separasjon:) Det er bra du har gjort dette for deg selv og for barnet!

Kanskje du rett og slett skal ta inn på et krisesenter? Hold i hvert fall barnet ditt og deg selv vekk fra denne mannen! Det er bra at politiet tror på dere, det er ikke sånn i alle tilfeller, og det gir dere forhåpentligvis en viss beskyttelse. Men det kan kanskje være lurt å flytte i hvert fall for en stund?

Håper det går bra med dere! Lykke til!
Anonym
09:35 6.09.2008
Jeg har heldigvis ikke vært i en sånn situasjon, men jeg skulle si at du må prøve å tenke logisk. D.v.s som om du sto utenfor uten følelser involvert, og setter situasjonen i det perspektivet.

Jeg skulle si at du deretter må anmelde det, men ser at du har gjort det allerede. :) (Veldig bra!!)

Ellers så er det viktig å få fram at han er psykisk ustabil (truer med selvmord og å "ta barnet")

Og sist, men ikke minst... prøve å få til en hemmelig adresse et sted.
Det må være viktig, dersom du er 100% sikker på at han vil skade barnet, så kom deg laangt vekk!!

Synes det virker som om du gjør det rette jeg!
Det finnes sikkert eksperter hos politiet som kan hjelpe videre også, dersom du behøver det.
Marisola
11:54 6.09.2008
Dette må være en fryktelig situasjon. Jeg har selv en venninne som er midt oppe i noe lignende - dog lang fra like dramatisk.

Mitt beste råd - krisemaksimer. Hva det kan han finne på på verst tenkelig vis. Tenk på alle situasjoner der han kan være en trussel for deg og barnet ditt, og sikre deg der etter.

F.eks.

Er barnet ditt i barnehagen - gi dem beskjed om situasjoen slik at barnet holdes et ekstra øye med og ikke får bli hentet av noen andre enn deg og dine foreldre - uansett!

Om du blir boende i leilighetene/huset dere hadde sammen - skift låsene på alle dørene/installer sikkrehetslås som han ikke har nøkkel til.

Ta kontakt med krisesentre - de har god erfaring med liknende historier og kan komme med gode råd.

Dersom situasjonen tilsier det - skaff deg voldsalarm hos politiet slik at du kan få hjelp fort ved behov.

Fortell dine venner og din familie om situasjonen, slik at de er på vakt for deg og kan hjelpe deg med å se til småen også.

Ta kontakt med familievernkontoret og forklar dem situasjonen - gi dem nødvendig politianmeldelser etc slik at de har dokumentasjon - han vil da aldri få samværsrett uten at det er under oppsyn ihvertfall.

Ønsker deg all lykke til i verden - sånne svin som eksmannen din viser seg å være burde vært kastet på hodet ut av Norge uten mulighet for retur. En ting er sikkert - barnet ditt har det mye bedre uten han!!
Anonym
13:31 6.09.2008
Hei, jeg har ikke vært oppi en slik situasjon selv, men kan tenke meg at det er helt for j*vlig. Skulle du befinne deg i trondheims omerådet og trenger hjelp eller hva som helst, så er det bare å ta kontakt.
Skulle så gjerne ha hjelpet deg, men har ikke noen bedre råd enn anonym over meg. La alle som er sammen med barnet og deg være klar over sitvasjonen, så alle kan være på vakt og hjelpe deg.
Snublekjeks
18:37 6.09.2008
Reagerer på at dette innlgget blir "promotert" på forsiden til dinbaby. "Har du noen råd(...) står det. I en slik situasjon kreves det at en tenker rasjonelt og råd fra hvem som helst på anonynsiden kan gå helt feil. Hvis dinbaby virkelig ville hjulpet denne kvinnenog ikke bare fått mere leser så kunne de tatt opp temat(som er veldig relevant) med fok med ekspertise på området.Eventuelt artikler,faglig info om temaet.

Til Hi vil jeg si at jeg håper du får den hjelpen du trenger. Ta kontakt med de rette instansene i rett rekkefølge. Og ikke la det skremme av uttalelsene hans om selvmord.
Anonym
21:01 6.09.2008
Jeg er i en lignende situasjon som deg! Min eks-samboer hadde familiegjenforening med meg, men siden det ble slutt har han søkt på nytt med datteren vår som han aldri har tatt ansvar for eller engasjert seg i tidligere. Nå er det plutselig kjempe interessant å være med henne slik at han kan skrive det ned og vise at han har det...

Grunnen til at det ble slutt mellom oss er at han over en periode truet meg med kniv for å få sex, jeg anmeldte han men saken ble henlagt! Også en gang senere tvang han seg til samleie ved verbale trusler! Han møtte også opp med kniv når han skulle ha samvær. Snuppa og jeg var på et krisesenter den natta og dagen etter dro vi hjem til mine foreldre på en annen kant av landet og her har vi vært siden! Vi flykta den dagen, jeg vil aldri mer tilbake og jeg vil aldri mer se han... Jeg anmeldte han på nytt, jeg har voldsalarm og en god advokat!

Han har tuet med å ta selvmord flere ganger, han truet med å kidnappe barnet vårt og lage et helvete for meg! Han mener at jeg kun har gjort alt dette for å få pengene jeg får som alenemor...

Jeg er også veldig fortvilet, jeg føler at jeg har så få rettigheter! Politiet vil ikke fortelle meg hva som skjer, udi får jeg i hvertfall ikke vite noe av... Det er et byråkrati uten like!

Jeg forstår frustrasjonen din veldig godt, du er ikke alene! Hvordan går det med deg nå? Har saken kommet noe videre? Ser at det er en stund siden du skrev innlegget! Hvor gammelt er barnet ditt?

Klem til deg fra en som vet hvordan du har det
Anonym
21:39 6.09.2008
Ang politi og udi;

- Skriv et brev hvor du kort forklarer situasjonen, og presiser at han ikke pr tidspunkt har samvær med datteren deres. Når politi/udi får dette, er dette bevis på at han ikke fyller vilkårene for opphold familiegjenforening med datteren. Dette skal føre til at han får avslag på sin søknad.

Jurist
Anonym
21:45 6.09.2008
Jeg har fortløpende skrevet til udi hva som har skjedd og at de kan henvende seg til politiet for å få anmeldelsene. Så de vet at han ikke har det samværet som kreves og at jeg skal gå for full foreldrerett!
Det eneste jeg får cite av udi er at de har mottatt det jeg har skrevet, og at siden jeg ikke er en part i saken så har jeg ikke krav på å få vite noe som helst. Selv om det er datteren min det gjelder og som jeg har dagligomsorgen for... Det er fortvilende!!

Anonym 21.01
Anonym
22:12 6.09.2008
Skjønner godt at dette er svært fortvilende for deg! Samtidig har UDI taushetsplikt overfor deg. Slik du skriver, fyller ikke din eksmann vilkårene, og kommer til å få avslag.
Anonym
21:33 6.09.2008
Hei!

Jeg har ikke vært i lignende situasjon selv, men jeg er utdannet jurist og har jobbet i politiet. Hva slags arbeidstillatelse har mannen din? Dersom han har arbeidstillatelse på grunnlag av familieetablering med deg og er fra et land utenfor Schengen, har han ikke krav på fornyelse av tillatelsen og kan om han ikke drar frivillig, tvangssendes ut av Norge.
Anonym
23:00 6.09.2008
Hei!
Har et familiemedlem som hadde en (norsk) BF som truet med liknende ting (hoppe fra en høy bygning med ungene) da det ble brudd. Hun fikk besøksforbud, og, hva kan jeg si, BF lyktes med målet sitt uten barna. Hold dere milevis unna dette mennesket! Hold evt bhg informert om hvem han er. Politiet bør kunne hjelpe deg!
Expat
10:37 7.09.2008
Det som er mest tragisk er at man ser drap skjer gang på gang - og hver gang diskuterer man kvinner og barns sikkerhet både høyt og tydelig i etterkant. Så gjøres ingenting, alt glemmes - inntil neste tragiske sak preger avisforsidene. Denne mannen burde blitt kastet på hodet ut av landet - det er for sent å gjøre noe i etterkant. Men slik fungerere det i dette dustelandet - krimineller som truer og plager kvinner/barn får gå fri, gjøre akkurat som de vil. Og, en som ikke har permanent oppholdstillatelse kan jo faktisk gå til det skritt og foreta seg grusomme ting - han får jo da bli i norge for å i det minste sone straffen sin, og så håpe på at han får bli i landet etterpå.

Finnes det ikke menn du kan alliere deg med? Noen som kan beskytte deg? Politiet duger jo ikke, så du må jo finne på løsninger selv.
Anonym
12:46 7.09.2008
Jeg må faktisk si meg enig med deg, bare en ting som er litt feil og skremmende om en mann nå tar livet av seg og barnet så kommer det ikke en gang lenger som førsteside oppslag i avisene, det er nesten som om dette er gammelt nytt og det er skremmende det.

Det er stygt å si det men det kan være at det beste nesten hadde vært om slike tok livet av seg alene.

Jeg var i et slikt forhold en gang hvor han stadig truet med å ta livet av seg, men heldigvis hadde vi ikke barn da, kun 2 katter, og en gang fikk jeg nok og gikk faktisk og hentet en kniv til han og sa "Vær så god ta livet av deg" det merklige er det ikke skjedde. Det var da jeg oppdaget at det kun var snakk om tomme trusler, han truet også med å ta livet av kattene og jeg sa bare: "Vær så god, skal jeg hente de for deg?" Det var som han mistet makten over meg med det samme, han hadde ingenting å true med lenger, det var ikke lenge etter at jeg flyttet langt unna. Jeg ser jo nå i etterkant hvor sprøtt det jeg gjorde var og jeg vil absoultt ikke anbefale deg å gjøre det samme, men som du ser så er det med selvmord ofte tomme trusler.
marie-s
22:04 7.09.2008
Jeg må begynne med å si at det at innlegget mitt stod på ''hovedsiden'' kom som ett sjokk, da jeg ikke visste at slike emner ble lagt ut på forsiden. Men, ingen fare, jeg skrev et innlegg, og slik er det.

Jeg vil takke alle som har tatt seg tid til å skrive råd og oppmuntrende ord til meg, det betyr så mye skal dere vite.

Jeg vant første rettsak, der besøksforbudet skulle opprettholdes. Men, den går nå ut om et par dager, og jeg er fortsatt redd for ungen min og meg selv. Går aldri ut av huset alene, alt har blitt så tungvint!

Ikke minst er denne mannen farlig, men han er også bare interrisert i oppholdstillatelse. Har vært hos mange bekjente og bedt dem gifte seg med ham, slik at han kan få oppholdstillatelse. For meg spiller det ingen rolle om han bor her, det eneste jeg bryr meg om er sikkerheten til barnet mitt (snart ett år).

Er så deprimert og redd. Drar til psykolog og samtaletimer på krisesenteret. Får ikke sove, og holder på barnet mitt hele tiden, er så redd for at noen skal ta det vekk fra meg...

Hilsen
HI

Anonym
22:12 7.09.2008
For du som lurte på hvilket grunnlag han fikk visum på, det var familigjenforening med meg (han kommer fra ett land utenfor schengen). Nå har han gått til sivil rettsak for samvær med barnet vårt, sånn at han kan søke familiegjenforening med barnet.

Hilsen
HI
Anonym
11:36 9.09.2008
Det er ikke like lett som tidligere å få familiegjenforening med barn. Det må dokumenteres jevnlig gjennomført samvær med barnet. Ganske nytt er også at det nå skal legges vekt på barnets sikkerhet, han blir da sjekket opp mot politiregistre og der vil det fremkomme at han har hatt besøksforbud. Dette skal også tas med i vurderingen når beslutning om arbeidstillatelse skal tas.

Håper inderlig alt ordner seg for deg og barnet ditt!

Jurist

Anonym
22:14 21.09.2008
Huff - forferdelig å lese om alle kvinnene her til lands som lever i uttrygghet pga syke farlige menn ....spesielt utlendinger .....og fortvilende at politiet ofte ikke kan beskytte alltid 24 timer i døgnet .....
MEN - Hvorfor ikke anskaffe dere en aggresiv DOMINANT vakt / kamphund .rase ..gjerne bastard rase / blanding .i voksen alder ??? Er hundrevis av store hunder som omplaseres eller trenger nye hjem --...som personlig beskyttelse ??? Spesielt muslimske utlendinger er livredd hunder og har særdeles respekt for dem .Vil tro en slik hund vil være en stor trygghet å ha i huset natt og dag ...og når dere går ut ......i tilfelle uønsket besøk eller møte med personer som truer dere .....Slike hunder virker preventivt og avskrekkende på voldsmenn ....og dere vil garantert føle dere litt tryggere : ) og ikke så alene ....
Tro meg - jeg snakker av erfaringer : ) Virket utmerket på min x ......som ikke respekterte en låst ..ytterdør ....men kom inn ubedt og uventet natterstid ... Etter hunden kom - turte han ikke mer ....ga meg kontrollen tilbake over min egen leilighet faktisk og tryggheten min tilbake .... Verd å prøve - for de som har mulighet til det .
Selv de verst hardbarka kriminelle har respekt for en aggresiv dominant hund : ) Ikke vær enkle tilgjengelige offre for dem - sørg for å beskytt dere selv og ta kontrollen tilbake over deres eget liv ...og sikkerhet ....Politiet kommer ikke .....før etter voldshandling er utøvd ...og da er det jo liten hjelp i politi for dere ....uansett ...de har ikke resurser nok desverre ....
Anonym
17:25 8.09.2008
Det her er som å lese om mitt eget liv, der jeg var barnet da..!!
Han skulle drepe oss alle, eneste som ikke er likt er at han ikke prøvde å ta livet av seg selv!!

Jeg ville ha tatt inn på et krisesenter, å helst ikke sagt til så mange hvor jeg befant meg! For selv om han har besøksforbud så er han gal å du har ingen garanti for at han ikke prøver å oppsøke dere!!

En annen ting er at om ungen er i barnehagen så bør du opplyse de annsatte om situasjonen å be de holde et godt øye med ungen din å at bare du og event. dine foreldre skal hente henne.
I våres tilfelle så ble det avtalt at bare mamma skulle hente søsteren min å i tilfelle "han" skulle få en annen dame til å ringe for å si at noen andre skulle hente søsteren så skulle de i barnehagen ringe mamma opp igjen for å forsikre seg om at det var hun som hadde ringt!!

En annen ting moren min gjorde var å ta vare på bilder av søsteren min å "han". Det viste seg å være smart for han tok kontakt med barnevernet å anklagde mamma for mye forskjellig, Blant annet å nekte han å treffe datteren sin! Dette gjorde han fordi han ville prøve å få foreldreretten, men når mamma viste bilder av han med datteren så skjønte de at han løy, så det kan være en ide å ta vare på bilder.

En ting som også går ann å gjøre er å ta kontakt med politiet å ordne sånn at telefonsamtalene dine blir tatt opp!! I tilfelle han ringer å kommer med noen trusler! Vi fikk ordnet sånn at når vi tok opp røret så trykket vi på en knapp og samtalen ble tatt opp!!

Alt dette måtte vi gjøre, men vi måtte også flytte LANGT vekk å få hemmelig tlfn nmr! Jeg sakl ikke lyve å si at han sluttet å terrorisere med en gang! Han fant ut hvor vi hadde flyttet å vinduer å dører måtte være låst til en hver tid! han Terroriserte oss en stund men plutselig stoppet det å vi har ikke hørt fra han på snart ti år!! Han gjorde mye som jeg ikke vil fortelle i tilfelle du blir skremt for din mann er tydligvis ikke god i hodet.

Men prøv å ligg foran han hele tiden, prøv å tenk hva han kan komme til å gjøre før han gjør det, å hold deg unna han!! Han har allerede truet dere!!

Masse lykke til videre!!

Anonym
23:33 8.09.2008
Jeg er i nesten en slik situasjon selv. jeg har vært utsatt for psykisk misham¨dling i nesten 7 år, men ikke opptaga det før nå. Gikk gjennom en liste for pskisk vold og hadde de fleste punktene. Han har prøvd fysisk vold mot meg, skulle nesten ønske han hadde gjort det, for da hadde jeg opptaga det fortere og kommet meg vekk(tror jeg)
Synes det er veldig vanskelig for elsker han ,men vet at jeg ikke orker å føle meg som et verdiløst menneske, noe jeg gjør med han. Han mener også at barn skal straffes visst de ikke er lydige. Og truer dem med å slå etc. men samtidig, er han så bra og flink med dem og de er så avhengige av han. Derfor vet jeg ikke hva jeg skal gjøre,. Skal jeg ta dem med å reise, så kommer de til å hate meg for at de ikke har kontakt med han? Er så redd for om han skal finne på noe visst vi deler omsorg. Det er vel unormalt å føle frykt for dette?
Han er også utvist fra landet, men det skjer jo aldri, egentlig eksisterer han likksom ikke i Norge, da han er satt som utvandra...
Anonym
Du må være innlogget eller medlem for å skrive innlegg. Klikk her for å logge inn eller bli medlem
Google 

BarnetMitt.com    Web

(Fyll inn mottakers e-post adresse og klikk send. Du kommer tilbake til denne siden etterpå)