Her er forumet for deg som har påvist PCOS eller lurer på om du har det. Her kan du gi gode råd til andre eller få noen selv også. PCOS er et område det forskes mye på for tiden og hvor det stadig dukker opp ny informasjon.
Vennlig hilsen jordmor Siri
VÆR SÅ SNILL Å SE HIT.. Tror dere jeg kan ha PCO?
00:05 9.07.2008
Er en jente på 22 år
Fikk menstruasjon når jeg var ca 13. Var mye plaget med store blødninger. Begynte på p-pillen yasmin når jeg var ca 15 og gikk på de til jeg var 21. Månedene gikk og jeg fikk ikke tilbake mensen. Litt over et halvt år etter hadde jeg fortsatt ikke fått den tilbake og legen ville sette meg på hormonkur. Men da var jeg gravid så det ble selvfølgelig utelukket. Men jeg hadde ikke vært gravid så lenge, knappe 2-3 uker. Under graviditeten ble jeg plaget av uren hud, spesielt rundt munnen. Dette ble verre og verre. Hadde aldri vært plaget av uren hud før så det slo meg hardt. Nå er gutten min 10mnd (har ikke ammet på 2 mnd) men jeg er fortsatt veldig plaget med uren hud. Kviser som hovner opp i ansiktet. Kan være bra en periode, men så får jeg plutselig et par kviser som er der leenge. Har gått til hudpleie i flere mnd men ser ikke forbedring. Klemmer ikke men blir arr av kvisene når de går tilbake uanset:/
Har alltid vært plaget av mørk hårvekst på overleppa og hår på hender å føtter. Kan også nevne at jeg i flere år har vært plaget med luft imagen også. Slet for et par år siden med depresjon og angst. Dette har blitt myyyye bedre selv om jeg fortsatt har mine dager.
Tror dere jeg kan ha pco? vet virkelig ikke hva jeg skal se etter lenger og begynner å bli ganske deppa av utbruddene i ansiktet som dukker opp i tide og utide.
Vet at mange med pco ikke har lett for å bli gravide, men jeg ble jo det..
Tuuuusen takk for alle svar!
Anonym
Sv: VÆR SÅ SNILL Å SE HIT.. Tror dere jeg kan ha PCO?
11:31 9.07.2008
Hei:-)
Du høres litt ut som meg. Selvfølgelig kan du bli gravid uten problemer selv om mange med PCO sliter med det. Det gjør jeg. Jeg har litt hår som deg og plaget med stooore kviser på hals og rygg. Har aldri hatt det før nå de siste 4 årene og jeg er 30. Jeg var den de andre misunte for min fine hud. Veldig kjipt. Jeg synes du skal bestille time hos en gynekolog og få en innvendig ultralyd og ta de nødvendige hormonprøvene. Jeg gikk kjelleren først men nå er det ikke noe problem. Har som deg slitt med depresjoner men det er det slutt på nå.
Du må ha lykke til med utredningen. Får jo håpe det ikke er PCO, men bare litt ville hormoner.
Pysekatten
21:02 12.07.2008
Takk for svar..
Har alltid følt jeg har hatt så fin hud og ikke hatt behov for mye sminke. Visste omtrent hvordan pudder ble brukt. Har liksom aldri trengt å dekke over noe før nå. Veldig kjedelig.
Men hvordan går jeg frem? Bestiller jeg time med fastlege eller må jeg på sykehuset? tror ikke de tar innvendig ultralyd på legesenteret her jeg bor. Å hva sier jeg? at jeg tror jeg har pco? At jeg vil ta hormonprøver? Uff, gruer meg til å gå til lege med dette:/
Anonym
21:11 13.07.2008
Det er ikke noe å grue seg til. Du må først bestille time hos fastlegen din, der ber du om å få en henvisning til gynekolog. Fortell litt om symptomene dine og spør om de kan ta noen hormonprøver. Det kan jo være at det bare er noen hormoner som er litt "ville" og kanskje ikke PCO. Gynekologene gjør ting som dette hele tida og det er bedre å gjøre slike undersøkelser der enn hos vanlig lege. De vet liksom hva de holder på med.
Igjen så er dette ikke noe å grue seg til. Du må ha lykke til med utredningen:-)
Pysekatten
Du må være innlogget eller medlem for å skrive innlegg.
Klikk her for å logge inn eller bli medlem