Jeg har en datter som er 11 år som jeg "sliter" litt med. Hun er en snill og grei jente, men det er noen ting som jeg ikke får til å stemme i forhold til hvor gammel hun har blitt. Legen min nevnte evt. ADD, men hun er ikke utredet ennå og det har ennå ikke blitt satt igang slike tiltak. Leste om ADD, fikk det ikke til å stemme, men kom over Asbergers syndrom, som jeg synes passer ganske bra på henne, bortsett fra at hun gjør det godt på skolen. Det jeg ikke synes stemmer på henne er f.eks:
Hun har et voldsomt ego, så lenge alt går hennes vei er alt greit. Hun har ingen form for empati eller mulighet til å "se andre". Hun springer gjerne fra sin lillesøster på 3 år bare for å bli først. Ser ikke om hun utsetter søsteren for "fare". Hun har heller ikke det største utvalget i venner. Er med og spiller håndball, men virker ikke engasjert. Det er alltid hun som er syk/skadet og hennes sykdom er "virkelig ille". hun har innrømmet at hun spiller på smerte.
Hennes oppførsel har nå blitt så tærende på familien at vi holder på å splittes pga henne.
Håper noen har noen gode råd...
|