var å badet på en strand i dag . var flere hundre folk der..
det kom en gutt like ved der vi satt. så spørr moren om han skal ha litt drikke. joda det vil han... hun ramser opp saft osv. vil ha melk sa han. ok sa moren. satt seg ned og brettet frem puppen og ammet ivei. jeg ble helt paff jeg ..
vi var der vel i 3 timer og hun ammet han 2 ganger..
har et barn på 2 år (hun sa at han var 2 år da jeg pratet litt med henne etterpå) virkelig behov for morsmelk flere ganger på dagen? syns at når barna runder året ca så bør det holde med puppen hjemme....
Anonym
Sv: hva syns dere om å amme en 2 åring på stranden?
08:37 5.07.2008
De om det......
Anonym
09:08 5.07.2008
Er det virkelig så farlig?
Greit nok at du ikke ville gjort det, men la nå hun få gjøre som hun vil! Ingen grunn til å klage seg her inne over en 2 åring som blir ammet. Lev heller ditt eget liv, og ikke gå å snakk dritt om de som ikke gjør det på samme måte som deg.
Pølsa med to prinsesser!
10:42 5.07.2008
Om du syns det får du nesten bare gjøre det. Kanskje hun syns det er rat at du ikke ammer ungen din. Skulle du da ha begynt å amme bare for at hun syns det?
Anonym
11:38 5.07.2008
Enig med dem som svarer her. Det er helt utrolig hva folk kan henge seg opp i her.
Anonym
14:07 5.07.2008
Jeg hadde aldrig ammet toåringen min, herregud, det er en stooor unge, skulle tatt seg ut om den skulle drive å slikke og suge på brystvortene mine............
Den det er pappa sin jobb!!
Anonym
15:52 5.07.2008
anonym 14:07:Pappaen sin jobb å slikke og suge brystvortene? Ok.
Jeg ammet til gutten var 28 mnd gml. Ikke ammet på ei strand, men hadde ærlig talt ikke reagert med avsky til noe som er så naturlig. Alle barn avvennes ikke like raskt og enkelt. Minsten er nummer 6, og aldri hadde jeg sånne avvenningsproblemer med de andre 5, som jeg hadde med han.
Jeg måtte reise bort i ei uke for at det skulle vennes av.
At ikke flere tar til seg det WHO sier ang langtidsamming, det forstår ikke jeg. De sier MINST 24 mnd.
At noen blir kvalme, sier meg bare at de har et kroppsbilde som er seksualisert mer enn naturalisert når det gjelder amming.
Men det er håp. Jeg tenkte som mange av dere da jeg var yngre, og hadde 1 eller 2 barn. Amming var noe som bare foregikk på soverommet mitt, da eldsten var baby for nesten 24 år siden.
Det er helt utrolig hvordan et menneske kan forandre på ting etterhvert som årene går, og man får et mer og mer normalt forhold til kroppen sin.
Northernlights
15:34 5.07.2008
Æsjogæsjogæsj, det var det aller verste som kunne skjedd på ei strand.
Ring VG 1000 tipset!
Tragisk. Fysj.
Anonym
20:32 5.07.2008
Jeg ammer fortsatt min 2 åring selv og syntes det er bare kos. Tror hun driter i hva du føler og mener. Alle er ikke like.
Bellanotte
20:59 5.07.2008
Føles det riktig for denne moren, så er vel det en privatsak. Synes du ikke det passer seg så flytt deg, eller se en annen vei.
Anonym
10:56 6.07.2008
Selv hadde nok jeg ikke ammet en 2 aaring paa en strand men hva andre gjoer er meg revnende likegylding.
Det er faktisk det som er poenget med puppene, amming !!!!
Onemorepls,The queen of Kalifa
11:47 6.07.2008
Hæddigud - som 2åringen min ville sagt...
Anonym
20:37 6.07.2008
Synes ikke det er galt å amme ungen til de er 2 år (men kommer nok ikke til å gjøre det selv) men hadde sikkert reagert litt dersom jeg såg det på stranda... Hadde ikke syntes det var ekkelt, men hadde nok reagert litt - uten å vise det seff.
Er helt for offentlig amming, men når de blir så store, så blir det litt "rart" på et vis.. Men synes alikevel at folk må få gjøre som de vil, uten at man skal si æsj, blæh, osv.....
*masy*
15:01 7.07.2008
Å amme offentlig er jo noe man gjør fordi det i en periode er nødvendig, vel? Små babyer må bare få når de skal ha...
En toåring kan jammen vente eller drikke noe annet! Jeg ville ikke gjort det... Men ville heller ikke stirret rart på de som velger å gjøre det. Vi gjør vel alle ting som andre syns er sært....
lillemanns mamma
17:09 7.07.2008
la mødre gjøre det de vil, om det er amming av to åringer offentlig eller ikke! tror nok ikke jeg hadde gjort det med guttungen, han er 2 år hvis jeg hadde ammet han ennå, noe jeg ikke gjør mer...
Husfred
21:13 7.07.2008
feel free spør du meg.. hvorfor ikke?
Gøril (210406)
22:08 7.07.2008
Jeg synes det er mye verre med unge kjærestepar som kliner så det ser ut som om begge to skal ha orgasme på stranda.Som om de er der helt alene.
Anonym
22:45 7.07.2008
Ekkelt......, men det er min mening;-)
Skravlemamman
12:36 9.07.2008
signerer skravlemamman her....
ZikkZakk
15:46 9.07.2008
Umodent å synes noe så naturlig er ekkelt.
Anonym
19:59 9.07.2008
Tror ikke jeg hadde kommet til å gjort det selv, men hva nadre gjør får nå være opp til dem. Hadde du foretrukket at ungen heller drakk brus og spiste is kanskje? Det er jo mye sunnere :- /
Anonym
20:50 9.07.2008
Så bra, mm er jo det beste en kan gi barnet sitt!
Flink mor som ammer barnet sitt så lenge, det er jo "the best stuff on earth"!
OsloMor
10:11 12.07.2008
Klart morsmelk er det beste for barnet og jeg er ikke imot at man ammer lenge. MEN: det går da ann å ta amminga hjemme og heller gi ungen vann ol. når man har mange mennesker rundt seg. Personlig føler jeg at enkelte har tatt det med ammingen litt vel langt. Med tanke på ammedebatten som tas opp med gjevne mellomrom tror jeg vi har mye å tjene på å vise litt hensyn.
A4 Husmor....
11:39 12.07.2008
Tror ikke jeg ville ammet min 2åring ute på en strand,men hva andre gjør bryr jeg meg lite om.
Anonym
20:07 12.07.2008
Jeg hadde aldri gjort det, men hver sin smak.
Men hadde nok og kommentert det til den jeg var med som deg....
Anonym
21:23 12.07.2008
Jeg ser ikke noe galt i det. Ammer enda min gutt på 25 mnd, men prøver med ammeslutt i dag da. Han sov rundt i natt og sa det va tomt i dag tidlig, han maste ikke noe særlig da pga avledet han.og i kveld va det ok for jeg snakket og sang for han. Men han er enda våken og pleier sovne uten problem kl 19 med pupp. Han gråter ikke, bare syter innimellom, synger, prater. maser litt om pupp men så er det rolig. Sitter her og har bestemt meg for å slutt, mest pga faren ønsker det, men er for amming lenge selv. Jeg hadde nok ikke ammet på stranda, men synes det er bra med de som gjør det sånn at amminga kommer mer frem i lyset. har fått så mye dritt fra mange veninner og lignende som ikke forstår. Men etter jeg har fortalt om alle goder med amming så forstår de mer. Jeg ønsker at det kommer mer frem i lyset med langtidsamming, og jeg har selv ammet 4 ganger daglig frem til nå nylig ned til 2-3. Snakket lenge om lite melk i puppen, ikke mer melk når han har drukket opp og sånt, så nå va det helt ok når jeg sa det va tomt selv om han igjen tenker på det da..
Amming hjelper jo ikke bare her og nå med luftveisinf, mellomørebetennelser, magetarminfeksjoner og lign. Men har langtidseffekt hos mor med mindre sjanse å få brystkreft, eggstokkreft og leddgikt. Hos barnet: bedre syn/intelligens/motorisk bedre, hjelper mot allergi, fedme, diabetes, inflammatorisk tarmsykdom, høyt blodtrykk, cøliaki, kreft( leukemi, mb hodgin, lymfomer) og leddgikt. Selvfølgelig er det jo ikke slik at ammer du så får ikke barnet dette, men sjansene er mindre:) så hurra for amming...hehe:)
Anonym
00:24 19.07.2008
Ta hensyn til folks synsinger og fordommer, som dine f.eks, fremfor sitt eget barn, det er ille i ordet rette forstand.
OsloMor
12:58 17.07.2008
Å amme en 2 åring er da helt naturlig, kjempesunt det! Slutter før her i huset fordi det blir litt slitsomt. Men bra hvis noen får det til å fungere. Hvis moren ammer hjemme, hvorfor ikke på stranden? I varmen er det jo viktigst at barnet får i seg væske!!
sitrus76
12:37 18.07.2008
Har selv sett ei dame på hurtigbåt amme sin 2 åring, ble paff fordi det er uvanlig, men synes da slett ikke det var ekkelt. Er bare flott at noen klarer så lenge :)
Vanilla83 mars-baby 09
13:05 22.07.2008
Det må da vel være helt greit, vel. Hadde ikke hatt noe imot det, selv om jeg nok hadde reservert puppen til hjemmet dersom datteren min nærmet seg 2 og fortsatt ammet. Tar meg likevel ikke nær av at andre føler det naturlig å amme ute blant folk, i hvert fall ikke på 2-årsstadiet.
Thula
05:03 23.07.2008
da er jeg rar... for jeg ammet sønnen min minst 2 ganger på sydenferie i sommer..... beste beskyttelsen i fremmed varmt land det... men jeg legger meg ned med helseteppe over jeg da.
synes ikke det gjør noe at folk ser hva jeg gjør. men føler ikke får å gjøre det så åpenlyst som da han var baby.... de større barna "maser" jo litt mer med puppen innimellom....
folk får gjøre som de vil!!!!
nickoline 150406
05:06 23.07.2008
2 ganger på stranden altså..... i tilegg sovnet han til puppen på stranda. Deilig. Da slapp jeg å trave rundt med vogn for å få han til å sove.
sov som en sten på solseng under parasoll.........
nickoline 150406
21:37 26.07.2008
Jeg bryr meg ikke så veldig mye om hva andre gjør, selv jeg kanskje syns det er litt rart og ikke ville gjort det selv så får nå andre gjøre som de vil, man kan jo bare la være å se på.
Northernlights : Ammet selv sønnen min til han var 1 år, da var det naturlig å slutte for oss, men har ingenting i mot langtidsamming. Men jeg bare lurte litt på det du sa om WHO, fordi jeg tror det er en anbefalning mest myntet på barn i de mange landene hvor de har vanskelig for å sette sammen et næringsrikt kosthold til barna og det er mye sykdommer. Jeg kan ikke helt få meg til å tro at de mener det er viktig for oss nordmenn blant annet å amme i MINST 24 måneder? Med vår livsstil og mulighet for godt variert kosthold så er jo det både vanskelig og unødvendig i mine øyne, og noe svært få har mulighet til. Jeg sier ikke at det du sier er feil, men jeg bare lurer på om det kan tolkes litt etter hvor i verden man bor hvor viktig disse 24 månedene er?
Anonym
23:03 26.07.2008
Nei, det er en anbefaling til _alle_ mødre. Fordi det blir mer og mer klart hva slags langtidsvirkninger som er bra pga amming lengre enn det som hittil har vært "normalt" i vestlige land, som fks beskyttelse mot kreft og diabetes, så det gjelder ikke bare u-landsbarn, nei.
Northernlights
23:06 26.07.2008
Kan jo slenge med hva WHO sier om det:
Breastfeeding
Young women breastfeeding
Over the past decades, evidence for the health advantages of breastfeeding and recommendations for practice have continued to increase. WHO can now say with full confidence that breastfeeding reduces child mortality and has health benefits that extend into adulthood. On a population basis, exclusive breastfeeding for the first six months of life is the recommended way of feeding infants, followed by continued breastfeeding with appropriate complementary foods for up to two years or beyond.
To enable mothers to establish and sustain exclusive breastfeeding for six months, WHO and UNICEF recommend:
* Initiation of breastfeeding within the first hour of life;
* Exclusive breastfeeding - that is, the infant only receives breastmilk without any additional food or drink, not even water;
* Breastfeeding on demand - that is, as often as the child wants, day and night;
* No use of bottles, teats or pacifiers.
Breastmilk is the natural first food for babies, it provides all the energy and nutrients that the infant needs for the first months of life, and it continues to provide up to half or more of a child’s nutritional needs during the second half of the first year, and up to one-third during the second year of life.
Breastmilk promotes sensory and cognitive development, and protects the infant against infectious and chronic diseases. Exclusive breastfeeding reduces infant mortality due to common childhood illnesses such as diarrhea or pneumonia, and helps for a quicker recovery during illness.
Breastfeeding contributes to the health and well-being of mothers, it helps to space children, reduces the risk of ovarian cancer and breast cancer, increases family and national resources, is a secure way of feeding and is safe for the environment.
While breastfeeding is a natural act, it is also a learned behaviour. An extensive body of research has demonstrated that mothers and other caregivers require active support for establishing and sustaining appropriate breastfeeding practices. WHO and UNICEF launched the Baby-Friendly Hospital Initiative (BFHI) in 1992, to strengthen maternity practices to support breastfeeding. The BFHI contributes to improving the establishment of exclusive breastfeeding worldwide and, coupled with support throughout the health system, can help mothers sustain exclusive breastfeeding.
WHO and UNICEF developed the 40-hour Breastfeeding Counselling: A Training Course and more recently the five-day Infant and Young Child Feeding Counselling: An Integrated Course to train a cadre of health workers that can provide skilled support to breastfeeding mothers and help them overcome problems. Basic breastfeeding support skills are also part of the Integrated Management of Childhood Illness training course for first-level health workers.
The Global Strategy for Infant and Young Child Feeding describes the essential interventions to protect, promote and support breastfeeding.
20:27 27.07.2008
Dem om det. Kunne ikke brydd meg mindre egentlig.
Silje og Isack`en f.17.01.06
20:35 27.07.2008
Svaret var selvsagt til hovedinnlegget.
Amming er for meg, det mest naturlige på jord:)
Silje og Isack`en f.17.01.06
10:27 3.08.2008
Æsj...Det er jo på grensen til perverst å låte ungen sutte så lenge! Det burde være bot på slikt!
Anonym
15:12 3.08.2008
Bot? hahaha
Da børd et være bot å spise pølser med brød på stranden også.
Anonym
15:30 3.08.2008
Det hade vært mer normalt å se en 2-åring med en pølse i brød på stranda ja...:) Jeg synes det er kvalmt å se så store unger som henger i puppen til moren sin jeg ass...
Anonym
15:55 3.08.2008
helt enig med anonym over. Går heller for pølse og brød. Og kanskje en solo..enn og se en STOR unge suge pupp.
Pupp er for babyer ikke store barn som løper rundt..
Anonym
17:36 3.08.2008
Jeg synes en to- åring er alt for stor til å bli ammet.... jeg har ammet begge to ungene mine, men aldri om jeg hadde ammet når de var 2 år! de er ikke baby når de er 2 år akkurat.......
Anonym
00:31 4.08.2008
ÅÅ ER DET IKKE SÅNN AT DE _MÅ_ VÆRE BABY FOR Å HA NYTTE AV MM.
Jeg håper noen av dere ender opp med en "baby" som absolutt ikke vil gi opp puppen på 1 årsdagen.
;-) Da får dere se at det ikke er så lett å venne av alle.
Anonym
08:59 4.08.2008
poenget her er vel ikke at barna IKKE har nytte av mm... men at når barnet er 2 år så har det ikke behov for å få mm flere ganger om dagen. om man er på stranden så kan vel barnet helt fint drikke vann eller annen drikke?om man er på butikken så kan vel også barnet få vann eller noe i stede for mm?
har ikke noe i mot at man ammer barna så lenge som mulig, men man trenger ikke amme i full offentlighet når barna blir så store... syns jeg ser to åringen min skulle kommet og bare lagt seg til rette for å få pupp midt på badestranden liksom....
helt greit at det ikke er lett å venne av alle, men man må nå kunne klare å få dem til å slutte å få felre ganger om dagen når de er 2 år....
Anonym
00:27 5.08.2008
Jeg er ammetilhenger som bare det, jobbet og slet i et halvt år for å få det til med tvillingene og ammet dem i 13 mnd. Syns det er nydelig å se mødre amme barna sine offentlig, men ikke når barnet er så stort at det kan forsyne seg selv altså. Der går det over en grense for meg og blir unaturlig. Jeg hadde også reagert dersom jeg så offentlig amming av en TOÅRING eller eldre. Jeg hadde selvfølgelig aldri vist det eller sagt noenting om det, for det er ikke min business, men i mitt stille sinn hadde jeg tenkt..æsj.
bissen
04:20 5.08.2008
Tenk så flott det hadde vært om alle kunne passe sine egne saker.
Anonym
21:01 5.08.2008
Det er jo faktisk akkurat det man gjør når man ikke sier noenting om sine egne tanker til den det gjelder..men forskjellige meninger skal alle få ha:) Tror nok du som alle andre, har tenkt en tanke for deg selv om noen du har sett.
bissen
23:35 5.08.2008
Titter inn fra 0-1 år jeg! Jeg var på 6 ukers kontroll med snuppa mi for en tid tilbake. Da var det en ganske så stor gutt som sa "mamma pupp", hvorpå mammaen la han til. Husker jeg tenkte at dette bildet er litt rart, men er nok mest fordi det er uvanlig å se. Kommer neppe til å amme så lenge selv, men for all del, andre må få gjøre som de vil. Man må nesten "forvente" at noen sperrer øynene opp når man gjør noe såpass (i mangel på bedre måte å uttrykke meg) "uventet" offentlig.
Nekiam har blitt mamma
12:33 6.08.2008
Jeg henger meg på dem som ikke synes det er greit å amme en 2 åring.
Men det er min personlige menig og andre får gjøre som dem selv vil.
Min datter på 2 år kan jo snakke i lange setninger og synger sanger osv, føler hun er alt for stor til å ammes.Og uansett synest jeg at dem som ammer en 2 åring offentlig kan vente til dem kommer på et litt bedre egnet sted.En 2 åring kan nå drikke vann/ brus/juice osv og spise vanlig mat.
Her i gården hadde det vært uaktuelt å amme da jeg har en baby til.Hadde ikke orket å amme begge 2.Hjelpe meg.nei huff.
Mamma til 2 tette
00:32 10.08.2008
ekkelt
Anonym
02:50 10.08.2008
Helt ok!
Anonym
Du må være innlogget eller medlem for å skrive innlegg.
Klikk her for å logge inn eller bli medlem