Pseudotvillinger
Dette er et forum for de som har "to tette". Det vil si for de som har fått barn med 24 måneder eller mindre imellom. Her kan dere utveksle tanker og idéer med andre i samme situasjon. Slit den med helsa!
Vennlig hilsen jordmor Siri
Vennlig hilsen jordmor Siri
Gi meg ditt beste tips for to barn med 22 måneder mellom |
23:02 1.07.2008 |
|---|---|
Kort og godt :-) Jeg venter nr 2 om ca 6 uker og er veldig spent på hvordan det 'nye' livet vårt kommer til å bli med to små gutter. Derfor vil jeg veldig gjerne ha deres beste tips for livet med to forholdsvis tette barn! |
|
| torpilla | |
Sv: Gi meg ditt beste tips for to barn med 22 måneder mellom |
18:59 2.07.2008 |
|---|---|
Hei hei 22 mnd går helt greit! Dvs det ER slitsomt de tre første mnd, men det går seg til så sant dere beggge deltar. Selv hadde jeg ks, noe som gjorde forholdene ekstra utfordrende. At lille kom midt på vinteren gjorde ikke saken bedre. Vi har gitt den største masse oppmerksomhet. Pappaen har tatt seg mest av han, men jeg av den lille tulla vår. Likevel har vi byttet på innimellom for ikke å gjøre barna for avhengi av en forelder. Noe eksakt tips vet jeg ikke helt om, det er helt avhengi av hvordan barn du har/får. Vi foreldre er veldig fornøyde og som nyforelskede igjen nå. Den minste er 8 mnd , den største 2 år og 5 mnd nå. Vi er nøye på leggetid og sørger for at de er i seng ca kl 19 hver dag. Dette er helt nødvendig for å få overskudd...til neste dag og til ...ja å være kjærester helt enkelt .-) Midt oppe i det hele har samboeren min fridd. Bryllup i sommer, selv med to tette! Så ikke vær redd...GLED deg! Vi tenker faktisk i hemmelighet å starte med forsøk på vårt 3. barn rett etter bryllupet. Så her KAN det blir tre tette :-)) Lykke lykke til og kos deg det er herlig å få mer enn ett barn - for å si det slik :-) |
|
| Fugl Phøniks | |
00:30 6.07.2008 |
|---|---|
Vi har to jenter med 21 mnd mellomrom. Min mor har lest at den verste sjalusien rammer 2 jenter på mellomrom 16-24 mnd.. Ergo ligger du bedre an he he.. Her er hvertfall den største sjalu. Får hun kjeft, noe hun desverre får mye av da alt havner på gulvet, så slår hun lillesøster... ond sirkel.. Av og til syns jeg den minste reagerer med grining når jeg holder den største også - kanskje innbilning... syns egentlig sjaulusien har komt mer de siste mnd. Her reiser far i nordsjøen og er borte 2 uker i slengen, virker nok inn det. Nå er den minste snart 9 mnd.. Ingen gode råd annet enn å se det an og håpe at det går godt. Alle unger er ulike. Sett gjerne av litt tid til eldstemann, bare du og han. Her hang minsten i puppen og gjør det litt enda, da ble det til og begynne med mye at jeg tok den lille og pappen storesøster. Legging og stå opp og mat osv... Vi hadde kjøpt en gave til storesøster fra lillesøster som pappaen tok med på sykehuset når de to kom på besøk. Da ble det gjort stas på henne, hun har fått mye pakker av venner og familie og da har vi mest konsentrert oss om henne og ikkje minsten. Samme når det ringer på døra, da kan det være naturlig å ta minsten med ut, men la den ligge igjen inne og ta heller storebror med dere ut og åpne. Si til besteforeldrene at de må kjøpe noe KJEKT til han på sykehuset. Det gjorde våre foreldre. |
|
| tvilling73, 05/07 | |
14:47 6.07.2008 |
|---|---|
Gleder meg mer og mer jeg :-) Ikke minst til å bli kvitt denne magen da! I uke 35 og sommervarme med en aktiv ett-åring merkes det godt etterhvert! Kjekt å høre litt om andres erfaringer, da får jeg liksom litt grunnlag for å tenke og planlegge litt. Eldstemann har gått på svømming siden han var liten og det har vi tenkt å fortsette med til høsten. Prøve å få det til sånn at noen kan passe minstemann en del av gangene sånn av eldste får litt alenetid med mamma og pappa. Barnehageplasser er det ganske lite av her som vi bor, men heldigvis har vi fått plass i en barnepark som ligger bare ti minutter fra huset vårt. Tror storebror vil ha godt av å komme seg ut og forbrenne litt energi istedenfor bare å gå hjemme med meg og minstemann. Også må jo det gjøres stor stas på eldste som jo faktisk blir STOREbror! Heldigvis har vi utrolig flinke besteforeldre rundt oss som forstår dette veldig godt, men tror det er viktig for oss som foreldre å passe godt på at ikke det blir bare den lille som får oppmerksomhet ja. Jeg blir bare så utrolig utålmodig av å tenke på tiden når den lille er kommet til oss,så nå må jeg ta meg en pause fra dataen her og finne på noe helt annet! hehe :-) |
|
| torpilla | |
01:15 7.07.2008 |
|---|---|
Ja vi gikk også på svømming med eldste, hun hadde 3 kurs, da vi gav oss i fjor sommer. Vi skulle liksom fortsette å gå ilag med venner men det har blitt litt lite av det. Minsten har vært utrolig mye forkjølt/syk i vinter av alt storesøster dro med seg fra barnehagen. Til tross for fullamming... Glad vi slutta med babysvømmingen. Men når minsten har bada så er hun kjempefornøyd hun også. Storesøster begynte i barnehage 2 mnd før lillesøster kom. Det var helt utrolig deilig. Hun hadde da sine venner og fast tilholdssted som både hun og vi nøyt. Hun storkoser seg der og vi har nå søkt henne opp til 4 dager og 6,15 timers dag. Har gått 3 dager. Lillesøster som blir 1 i oktober skal være hjemme ett år til da vi jobber i turnus og klarer og sno det til. Vi har også hatt god hjelp av besteforeldre. Storesøster har blitt henta av mine foreldre og overnatta der mange ganger. Svigers er måteholden på å ha henne på overnatting så der har hun ikke lagt, men de har henne litt på dagtid når jeg trenger en pust eller skal noe. Husker på sykehuset så sa storesøster når hun og pappaen gikk fra oss: Haadee, i en sørgmodig tone. Hun pleier og vinke og ver veldig livlig i alt hun foretar seg. Det var det versta med hele sykehusoppholdet.. Det går nok bra skal du se. Fokuser på storebror, den andre får jo ikke særlig med seg uansett. Og ingen er så flink til å få minsten til å le som storesøster. Hun gjør seg til, hopper og danser og ler, og lillesøster ler så hun nesten detter i bakken, de har mye artig i lag også, selv om det er sjalusi i bilde.. |
|
| tvilling73, 05/07 | |