Her kan du utveksle erfaringer rundt det å være alene, få tips om fine turer man kan dra på og rettigheter du kanskje ikke var klar over at du hadde. Få støtte og sukke litt selv også.
Vennlig hilsen jordmor Siri
Når barnebidraget aldri kommer?
14:30 1.07.2008
Jeg melder meg nå inn her, for det er ofte bedre å spørre folk med erfaring enn å sitte i telefonkø til NAV.
Saken er; i oktober i fjor sendte jeg søknad om barnebidrag, fikk brev i posten om at Far skal betale 3800 i måneden for 2 barn. Fine greier. I januar fikk jeg første innskudd. Så har det aldri kommet mer.
Meldte NAV nå i sommer og de sa at jeg kunne melde inn til innkrevningssentralen, men jeg vegrer meg. Tror det vil føre med seg raseri, vanvidd og bråk for oss.
Så nå kjære aleneforeldre; de pengene far "skylder", vil de noensinne komme til oss? Kan jeg tenke at jeg sparer til konfirmasjon og moped om 10 år? Eller vil han få den gjelden slettet? Må jeg kreve inn de pengene selv? Hva skjer i sånne saker som dette?
Anonym
Sv: Når barnebidraget aldri kommer?
11:02 6.08.2008
Hei
Jeg kjenner godt til problemet, jeg har en sønn på nå 6 år og har fortsatt bare fått bidrag 1 gang. Det eneste du kan gjøre er å sende inn krav til innkrevningssentralen. Raseri kan det hende det vil bli, men det gir seg kanskje etter hvert? Klarer far å komme i kategorien "ikke bidragspliktig" så skal staten forskuttere ett visst beløp i mnd. Legger ved en link til NAVs satser: http://www.nav.no/page?id=846
Jeg syns det er fryktelig syns at det er så mange aleneforeldre som opplever dette. Den av foreldrene som ikke bor sammen med barnet bør nesten klare å forstå at pengene ikke går til den personen som de ikke lengre er glad i, men til å sørge for en bedre levestandard for sine barn.
Jeg satt i samme situasjon som deg for noen år siden. Vi privatsatte en bidragssum som han skulle betale, og han var helt enig. Fikk første bidraget kontant... men jeg ba om å få det på konto... Etter det uteble det helt.. Så jeg følte meg ganske tvunget til å kreve det inn via innkrevningssentralen. Det endte da opp med at han fikk "gjeld" til staten og jeg fikk pengene jeg hadde krav på. Nå skal det også sies at han prøvde masse å "smyge" seg unna da... Men nå er loven sånn og han skulle betale bidrag. Nå har det gått noen år og jeg får minimum 990 kr i begynnelsen av måneden, og resten så fort han har betalt inn.. og det fungerer helt fint nå.
Tror nok det vil bli litt raseri til å begynne med, men hvis du ikke gjør noe så uteblir nok pengene også.. Er ikke lett å innkreve de pengene selv. Så mitt tips til deg er å melde det til innkrevningssentralen, så du er sikret noen penger til barna... og kan spare til div ting som de ønsker seg..
Hei.Dette er tydeligvis et problem mange opplever å komme bort i .Jeg flyttet fra barne far for 4 år siden.Etter mye om og men gjorde vi en privat avtale der han betalte over konto gang i måneden,i januar for 1 årsiden fant han ut at han bare skulle betale halvparten av den sumen vi hadde kommet frem til på NAV sin bidragsveileder på net.Jeg tok kontakt med NAV og fyllte ut et skjema sånn at innkrevingen av bidraget skulle gå igjennom NAV.Dette skulle vise seg å bli et mareritt av venting ,feil opplysninger ,mange telefonsamtaler med NAVosv........I Oktober fikk jeg et vedtak på hvor mye han skal betale,noe han ikke gjør.Dette fører til at jeg får et forskudd fra NAV,som er en fast % av det han skal betale.Den % er nesten halvparten av det jeg skal ha fra barne far.NAV sier at hans gjeld bare vil øke måned for måned til statensinnkrevningssentral,men at de ikke får gjort noe mere for meg enn å gi meg forskudd på bidraget,dvs
halvparten av det som er fastsatt.Dette er ikke noe god situasjon å være i for noen,men det er desverre noen fedre som ikke skjønner at de også må¨ta ansvar for at de også har barn:-)