For dere med barn i alderen tre til fem år. Her kan dere utveksle tanker og erfaringer.
3 år og kommunikasjon - en liten bølle
21:37 27.06.2008
Hvis jeg spør guttungen på 3 om han er sulten, fryser, tørst, trett, har vondt noe sted, må bæsje mm så er det sjelden han ofrer tid til å svare meg. Er det noen som vet når de kan gi beskjed om sånt? JEG BLIR GAL! Har en helt oppegående gutt som prater som en foss så det skorter ikke på ordforrådet. Dette blir det mye kjefting og utrivelig av for når han er utilpass så "bøller" han, som å kaste ting, slå lillesøster, gjøre vondt på meg eller bare generelt være vrang. Må jo gå gjennom hele registeret med ting som kan være feil, og etter en time så stormer han kanskje på do og etterpå er alt bra (nesten).
Det verste er når vi skal noe gøy (lekeplass, fest, åpen barnehage) og han er vrang hele tiden. Ingenting hjelper, ingen trusler funker, til slutt må vi bare gå hjem. Full krise når jeg bestemmer at nok er nok men det hjelper jo IKKE. Sukk, noen som har erfaring?
bibi inni magen
Sv: 3 år og kommunikasjon - en liten bølle
09:16 30.06.2008
Hei Ikke bestandig så lurt å spørre barn om hva de vil. Ikke like enkelt for små unger å kjenne på det. I mange tilfeller kan det være best å ta komandoen. Si foreksempel " nå skal vi ut, men da må alle på do først" ( gå forran som et godt eksmpel og så går du på do først). Eller jeg synes det er kalt i dag og må ha på ekstra tøy, her er en ekstra jakke til deg, ta den på er du snill" Før man går på leksplassen eller skal gjøre andre morsomme ting med barna, kan det være lurt og gjøre avtaler på forhånd.
Når barn er slemme og slå er det faktisk lov og sende dem i skamme kroken eller time out som det så populært heter.( i like mange minutter som barn er år) Med forklar i etterkant hvorfor de måtte sitte der. Og når man skal forklare et barn noe så skal men sette seg ned forran barnet og få øye kontakt. Ikke stå på andre siden av rommet og rope, det har ingen effekt.
Og når barnet er snilt og viser sine gode sider som de jo stort sett gjør, gi dem skryt masse skryt. Positivforsterkning av det vi voksne vil se mer av hos barnet funker bedre enn kjeft!!!!!
Anonym
Du må være innlogget eller medlem for å skrive innlegg.
Klikk her for å logge inn eller bli medlem