Å pendle mellom to hjem er ganske vanlig i dagens samfunn. Men det kan være en utfordring både for liten og stor. Her kan du dele dine erfaringer med andre.
gjør jeg feil??
12:33 27.06.2008
jeg og bf har nå flyttet fra hverandre, og avtalt å ha barna en uke hver..
er dette feil for en på3mnd (bruker kun flaske)
vil liksom gjøre alle til lags..
har også n på 17mnd...
Anonym
Sv: gjør jeg feil??
21:26 27.06.2008
JA, mener du at en 3 mnd gammel baby skal pendle melklom dere annenhver uke? Høres ganske drøyt, en så liten baby har jo ikke hukommelse, det vil være for den som å komme til et nytt hjem med nye personer hver uke. Det kan bli traumatisk for den og den kan få vankelig for å knytte seg til andre etterhvert. En baby trenger stabilitet og ro og forutsigbarhet, og EN fast hovedomsorgsperson så lenge den er så liten, til de er i stand til å huske lenger og knytte seg mer til andre også. Det som anbefales er hyppige besøæk av den andre forelderen, noen timer om gangen ca 3 dager i uka, og den første tiden må de foregå med hovedomsorgsperson tilstede.
Dessuten trenger barna tid til å venne seg til en jhelt ny situasjon, så dere bør bruke tid på tilvenning til det også.
Dette er et lite barn, besøksordninger må legges opp etter barnets rutiner og behov, det er absolutt ikke bra for en baby å deles på den måten. Ta dere en tur på familievernkontoret og hør hva de mener. Her anbefalte de hyppige besøk som nevnt over frem til ett års alder (kan utvides litt noe før, det må dere se an selv hvordan barnet reagerer) vi startet forsiktig med en hel dag i uka ved ettårsalder, og økte til en overnatting i uka pluss dagssamvær. Annenhver uke sånn som du beskriver er ikke anbefalt før rundt 3 års alder.
Anonym
Du må være innlogget eller medlem for å skrive innlegg.
Klikk her for å logge inn eller bli medlem