Røykedebatten
Som gravid forventes det fra alle kanter at du skal klare å stumpe sigaretten. Men de fleste som har vært i klørne på Kong Nikotin vet at dette er lettere sagt enn gjort. Her kan dere gleder og frustrasjoner, og fortelle hverandre hvordan dere har klart dere - på godt og vondt.
Er dere ikke stae nok til å slutte å røyke? |
19:50 26.06.2008 |
|---|---|
Jeg må jo si at det er en gjeng med udisiplinerte gravide her! Jeg er tidligere storrøyker, men sluttet et år før jeg ble gravid. Det er jo bare snakk om å være sta nok. Selvdisiplin, selvdisiplin, selvdisiplin, en smule stahet og brudd med rutiner. Ikke vanskelig hvis man virkelig vil. Er ikke ønsket stort nok da, eller? Beklager hvis noen føler seg brydd. Innlegget skulle kanskje vært på "krangletråden" i stedet, men hvis det fører til at bare en av dere slutter pga. barnet i magen, så var det verdt å erte på seg resten.. |
|
| MissKitty | |
Sv: Er dere ikke stae nok til å slutte å røyke? |
19:53 26.06.2008 |
|---|---|
Og er ikke narkomane stae nok til å slutte med narko ? Feite stae nok til å slutte å spise drittmat osv. ? Nå har jeg verken noe barn i magen og jeg røyker ikke heller, men blir kvalm av slike som deg. Gå å legg deg med den høye hesten din du... |
|
| Anonym | |
15:13 27.06.2008 |
|---|---|
Hei. Vil bare si at jeg beundrer ditt mot. Hvis noen fløer seg støtt så er det deres problem. De har røyket/røyker sikkert og har veldig dårlig samvittighet... Selv røyket jeg til jeg fant ut at jeg var gravid. For å få hjelp til ikke å begynne igjen prøvde jeg hypnose, som er det beste jeg kan anbefale. Jeg har prøvd å slutte i over et år, med mange forskjellige hjelpemidler. Hypnose virker! Bare ignorer det Anonym sier da dette er meget arrogant og ignorant. Hvorfor må noen alltid sammenligne noe med annet? Og hva gjør denne personen her inne? Ikke barn i magen... på et forum for oss med barn i magen... Tenk om bare en gravid slutter pga dette innlegget. Det er verd hvert ord! |
|
| Betty_Boop | |
22:53 27.06.2008 |
|---|---|
Tenk om alle var sånn som dekan.. fiksa alt lett liksom.. ikkje alle klarer å slutte, det er ikkje dekans problem.. det er den kvinna med barn i magen som bestemmer ka som er best for seg og sitt, ikkje dekan som sitt på den høge hesten og ser ned på oss andre.. og JA, me er ALLE veldig klar over at det ikkje er bra for verken oss eller barnet, men me er faktisk voksne nok til å ta egne valg.. og ikkje alle er så perfekte at de klare å slutte.. Blir sinnsykt provosert av dekan som ikkje kan passe på dekan sjøl istede for rette fingen mot andre!!!! |
|
| Anonym | |
08:58 28.06.2008 |
|---|---|
Takk til Betty_Boop for konstruktiv tilbakemelding. Spark i ræva til de som er så "tøffe" at de ikke kan signere med nick-name engang.. Var interessant å lese om hypnose for røykeslutt. Hvordan foregår det? Sitter det en person med en pendel foran deg og forteller deg gjentatte ganger at dette er noe du vil? Hvor lenge har du vært røykfri etter hypnose? Stå på! |
|
| MissKitty | |
12:47 30.06.2008 |
|---|---|
Du kan lese mer om hypnose på linken jeg har begynt på: Slutte å røyke? Prøv hypnose, det fungerer! Ingen hypnose timer er like, men slik jeg opplevede det i korte trekk var slik: Når jeg kom ble jeg plassert i en utrolig god stol hvor jeg fikk se en liten videosnutt om hypnose og hvordan det fungerer. Så pratet jeg en stund med hypnotisøren. Etter det skulle jeg slappe av og finne en god stilling i stolen. Etterhvert som han pratet ble jeg mer og mer avslappet. Dette tok ca 40 min. Når jeg så slo opp øynene husket jeg alt som ble sagt og følge meg uthvilt og lett. Jeg visste når jeg gikk ut derfra at jeg ikke kom til å røyke mer. Røykesuget kommer innimellom, men det gjør ikke noe. Følelsen av at jeg har klart det er enorm. Jeg har aldri følt meg så stolt. Jeg hadde aldri trodd at jeg, av alle, skulle klare å slutte å røyke. Håper det var svar på ditt spørsmål. Altså ingen pendel eller slikt hokus pokus man ser på tv. Jeg har vært røykfri mange måneder, og føler ikke noe savn. Andre positive ting er at jeg har mye tid til overs til andre ting, jeg har bedre råd og jeg lukter ikke vondt. Jeg har ikke noe problem med å stå ved siden av folk som røyker. Livet er herlig dere! Så over til personen som ikke tør skrive sitt nick (hva gjør det egentlig? Redd for at noen skal finne ut hvem du er?) Du er klar over at de fleste som er her inne er gravide og er i samme bår som deg, hvis du er gravid da. Vi vil deg ikke noe vondt. Vi ønsker bare at alle skal slutte å røyke, siden det er farlig for både deg og babyen. At du kan bli provosert over det jeg skriver skuffer meg... Du skriver at det er den kvinna med barn i magen som bestemmer hva som er best for seg og sitt. Og ja, dette er sant, men ingen regler uten unntak. Hvis man bestemmer at det er greit at man fortsetter å røyke så kan du da ikke mene at det er det beste best for deg og barnet??? Beklager, men når du sier imot deg selv så må du tåle å høre sannheten. Jeg har aldri sett ned på noen som røyker, bortsett fra meg selv. Når jeg fant ut at jeg var gravid sluttet jeg med en gang. Det vil ikke si at jeg er perfekt av den grunn. Jeg har bare tatt en avgjørelse på at jeg ikke øsnker å røyke mer og utsette mitt barn for mulige komplikasjoner og sykdommer som kan føre med. Hvis du føler at du er voksen nok til å få et barn så burde du kanskje også være det når det gjelder å mulig påføre barnet noen skade, eller? Leste du ikke innlegget RØYKERE SE HIT, vær så snill og høre hva jeg har å si!? Du får bli hvor provosert du vil av dette som skrives på disse sidene, men du er klar over at det er helt frivillig å lese og skrive her inne? Kanskje du skulle prøve hypnose i stedet for å tenne en røyk til, for så å fortelle deg selv: "Jeg klarer ikke å slutte jeg...". Jeg har ikke, før nå, rettet en eneste finger mot noen her inne. Det eneste jeg ville med å skrive her inne er å fortelle alle om min erfaring med å slutte å røyke, og kanskje kunne hjelpe andre som er i den situasjonen jeg var i. Jeg vil at alle skal føle det jeg føler, for det er helt fantastisk. Til dere som fortsatt røyker: Stå på dere klarer snart å slutte :o) Lykke til! |
|
| Betty_Boop | |
19:58 30.06.2008 |
|---|---|
Fy faen, det stemmer virkelig det de sier om at det er eks-røykerene som er de verste ikke-røykerene! |
|
| snuppa-høygravid! | |
21:23 3.07.2008 |
|---|---|
Det du sier der er absolutt ikke sant! Forstår ikke hvorfor du sier det... Jeg har ikke blitt noen fanatisk eks-røyker. Jeg forstår veldig godt hva alle som røyker går gjennom, tro meg. Hvorfor skulle ikke jeg være stolt av at jeg har sluttet? Gravid eller ikke. Hvis jeg har hjulpet en person så er det verd det. Jeg pratet med mange personer som har prøvd hypnose før jeg valgte det selv. Hadde ikke mye tro på det da jeg bestilte eller satte meg i stolen, men.... Jeg trenger ikke si mer. Hvis man har lyst å slutte, av ulike årsaker, men ikke klarer det så ta kontakt med en hypnotisør. Ingen har noe å tape på å prøve... Frykten for å slutte, og aldri skulle røyke mer, er faktisk større enn å fortsette. Husk: jeg var der for ikke lenge siden og forstår veldig godt. Jeg er ikke her inne for å dømme noen. |
|
| Betty_Boop | |
19:27 16.07.2008 |
|---|---|
Hvor kan man ta kontakt med en hypnotisør? Mye koster det ca?? Jeg vil prøve!!! |
|
| Anonym | |
00:24 24.07.2008 |
|---|---|
Jeg la inn et innlegg her 27.06.08: Slutte å røyke? Prøv hypnose, det fungerer! Les det. Her er informasjon til klinikken: http://www.hypnoterapi.no/ tlf: 815 49 766 Prisen burde ikke bety noe. Kronene sparer du inn på noen måneder. Tenk på va godt det gjør din baby :o) Lykke til! |
|
| Betty_Boop | |
10:11 24.07.2008 |
|---|---|
Hei hei! Jeg skritter fint over den smålige kranglinga her inne, og hopper rett på hypnosen, jeg. Har også hørt mye bra om hypnose, men jeg kjenner to stk som har prøvd det og begge har begynt å røyke igjen etter noen måneder. Hun ene er riktignok "bare" festrøyker, men hun klarte altså ikke å slutte helt. Hvor lenge er det siden du ble hypnotisert (beklager om du allerede har svart på dette, men jeg orker ikke å lese alle innleggene)? Grunnen til at jeg spør er fordi jeg vil gjerne finne et hjelpemiddel som faktisk funker i det lange løp! |
|
| Anonym | |
12:34 3.08.2008 |
|---|---|
Hei. Beklager sent svar. Jeg har vært på ferie... Ja, denne kranglingen her inne er veldig unødvendig. Alle som røyker vet at det ikke er bra for verken seg selv eller fosteret. Det er som de vil rettferdiggjøre det de gjør i stedet for å bruke kreftene på å slutte. Og før jeg går videre: Det er aldri lett å slutte å røyke. Noen ganger bare må man ta dette valget for ikke å lide av dårlig samvittighet senere. Nok om det. Jeg har ikke tatt eller hatt lyst på en røyk på snart 5 mnd. De to du kjenner kan ha begynt igjen av ulike årsaker. Spør de hvorfor. Det jeg fikk vite var at det var lite til selvhjelp hvis jeg tente en sigarett når jeg kom meg utenfor døren. Jeg kjente på røykesuget allerede på vei ned trappen, men den var ikke der. Jeg visste at jeg ikke kom til å røyke mer. Det var en merkelig følelse.... En ting skal sier: Hvis JEG klarer å slutte burde alle klare det! Jeg hadde så mange unnskyldninger for ikke å slutte, men jeg ville ikke utsette mitt barn for noe den er uskyldig i, det er ikke å være en god mor synes jeg. Jeg lette lenge på nettet etter den beste i Norge. Et firma dukket stadig opp. Jeg ringte og pratet med de og bestemte meg der og da for at dette er noe jeg både vil og må gjøre. Helt ærlig så hadde jeg ikke 100% tro på det, men hva hvis det fungerte? Jeg synes ikke pengene hadde noe å si. De var spart inn på 2-3 mnd. Mulig dine venner har gått til feil hypnotisør..? Hvis du ønsker å slutte, som jeg, så holder det med en enkelt time. Du kan også få 4 ganger med en ukes mellomrom. Men da er du jo allerede 1 mnd lenger på vei... Synes du at du trenger en time til så bestiller du en oppfølgingstime. Jeg har ikke trengt det. Smart å prøve å kutte ned mest mulig før du går dit tror jeg. Her er informasjon til klinikken: http://www.hypnoterapi.no/ tlf: 815 49 766 Ønsker deg, og alle andre som vil prøve, LYKKE TIL! Dette klarer dere! Hør gjerne av dere. |
|
| Betty_Boop | |