Ny her på BarnetMitt?
Det er gratis å melde seg inn
Velkommen! Registrer deg her
Forum

Over 35 år og prøver å bli gravid

Alkohol og EL...og dårlig samvittighet...
 15:08 24.06.2008
Hei!
Lei av prøving og forhåndsregler ang alkohol og røyk og alt som hører med tok jeg meg den frihet å nyte alkohol både fredag og lørdag en og samme helg. Nå har samvittigheten innhentet meg, siden jeg vet at jeg hadde EL på lørdag denne helgen. Huff, var så bestemt på å bare nyte livet og ikke tenke befruktning m.m, men dengagn ei... Leser på nett for å finne litt trøst, men det hjelper lite. Noen mener at det ikke er farlig å nyte alkohol før fosteret har festet seg og deler blodbane med mor, men jeg tror jo egentlig at det ikke er bra å nyte alkohol før den tid heller. Noen som har opplevd det samme eller som har et godt svar?
Jeg må legge til at jeg overhode ikke vet om det har skjedd en befruktning eller ei. Neste pp skal jeg ta Pergo og da skal jeg IKKE drikke. Det er helt klart!
Anonym
Sv: Alkohol og EL...og dårlig samvittighet...
 18:52 24.06.2008
SLAPP AV!!! :-) Skjønner jo godt at du tenker slik, men det er unødvendig etter det en gynekolog på sykehuset sa til meg da jeg hadde en SA i januar. Jeg spurte nemlig om jeg burde holde meg unna alkohol frem over mens i prøvde. Svaret hennes var:
"Jeg sier som Lennon; Få unnfangelser har funnet sted uten en flaske whiskey (nå husker jeg ikke om det var akkurat whiskey da.. Trampe) først!"
Hun mente at man skal leve helt normalt frem til man har fått bekreftet graviditet. Klart man kan vise litt måtehold, men man trenger IKKE å ha dårlig samvittighet!

Husk at fosteret faktisk ikke får næring fra mor før det har gått ca 5 uker om jeg ikke tar feil!

Jeg koser meg frem til IKM jeg - men i det øyeblikket jeg tester positivt blir det fullstendig alkofritt for meg!!!
Trampe73
 23:48 28.06.2008
Tusen takk for positivt svar!

Tror nok gynokologen din har rett, men en vil jo så gjerne være føre var..
Tror uansett ikke at jeg er gravid, den eneste kvalmen jeg kjente disse dagene som har gått er etter en kraftig magekatarr takket være rødvin! Men jeg håper jo..... :-)

Er det mange her inne som har merket at de har vært gravide før ikm eller er det heller sjeldent?

God helg til dere alle!
Anonym
 21:24 29.06.2008
Jeg har fått lignende beskjed som Trampe. Likevel valgte jeg å la være å drikke frem til menstruasjonen kom. Koste meg da med rødvin når jeg likevel ikke var gravid. Det jeg ikke visste var at jeg var gravid, hadde blødninger i svangerskapet, fant først ut en tid senere at jeg var gravid, og fant da ut at jeg hadde drukket alkohol en stund etter EL. Ble selvfølgelig veldig bekymret, men ble roet ned av lege og gynekolog. Babyen kom i fjor, og er selvfølgelig verdens fineste baby:) Så tror du kan ta det helt med ro, spesielt siden det var rundt EL -tid du drakk. Lykke til videre!
Anonym
 22:48 29.06.2008
Tusen takk for svar jenter!

Ja, jeg har også opplevd en gang før å ha drukket før jeg oppdaget at jeg var gravid og som dere fått høre at det går bra. Dette var med barn nr to. Ved første svangerskap hadde jeg ikke rørt alkohol og det var så utrolig godt. Begge disse svangerskapene er noen år siden nå, og i det siste har det jo vært veldig mye fokus rundt dette med alkohol og svangerskap. Selv under prøvetid.

Uansett bør en vel vise måtehold, men samtidig leve et liv der en kan kose seg innimellom, også med rødvin! Min gynekolog sa til meg i vår at siste forskningsrapport som hadde sett på alkoholvaner og redusert fertilitet hadde kommet frem til at 20 enheter alkohol i uken reduserte fruktbarheten. Det er mye!!
Anonym
Du må være innlogget eller medlem for å skrive innlegg. Klikk her for å logge inn eller bli medlem

(Fyll inn mottakers e-post adresse og klikk send. Du kommer tilbake til denne siden etterpå)

------- Annonser -------