Ny her på BarnetMitt?
Det er gratis å melde seg inn
Velkommen! Registrer deg her
Forum

Pseudotvillinger

Dette er et forum for de som har "to tette". Det vil si for de som har fått barn med 24 måneder eller mindre imellom. Her kan dere utveksle tanker og idéer med andre i samme situasjon. Slit den med helsa!
Vennlig hilsen jordmor Siri
14 mndr mellom - hvordan unngå sjalusi?
22:27 23.06.2008
Er det noen som har erfaringer her? Det blir 14 mndr mellom gutt nr 1 og nr2. Det er jo ikke akkurat lett å forberede en på snart 14mndr til hva som venter han. Er det noen her som har særskilte tips til hva som er viktig for å unngå sjalusi når lillebroren hans kommer?
vibsy
Sv: 14 mndr mellom - hvordan unngå sjalusi?
07:57 24.06.2008
det er også 14 mndr mellom mine to jenter. hadde forberedt meg på det verste, men det viste seg at hun ikke var så sjalu allikevel. jeg snakket med hun eldste veldig mye då. tok meg god tid når jeg skulle gjøre noe. å si til henne hva jeg holder på med, hva jeg kommer til å gjøre og at hun er kjempe flink som vil hjelpe meg med babyen. det er travelt og alle må bare tilpasse seg den nye situasjonen. bare pass på at han får hjelpe til hvis han har lyst. skal ikke si at det er enkelt.....
Anonym
09:22 27.06.2008
Er 14 måneder mellom mine to og det har ikke vært noe sjalusi. Tror storesøster ikke helt skjønte konsekvensen av å få en lillebror, hihi... Var bare stas altså!
Glede!
22:45 2.07.2008
Hei og gratulerer! Har også 14 mnd mellom mine to, har lest litt rundt dette med sjalusi ettersom jeg mistenkte at storesøster ikke helt klarte å sette ord på sjalusien sin, og reagerte med å bli veldig sårbar, litt mammadalt, og at hun kunne være hardhendt (klype / bite) andre babyer, men ikke lillebror.(merkelig nok)

Det jeg har lært er:
1. Sjalusi er en bra og sunn ting: barn som er sjalu viser:
a. en sunn tilknytning til mor og far
b. at barnet har skjønt hva som skjer
c. at barnet klarer å gi uttrykk for det som er vondt på en eller annen måte, og dermed også bearbeider dette.

2.Hvis storesøster blir sjalu og for eksempel vil opp akkurat når jeg ammer lillebror (eller andre situasjoner som fremkaller såre følelser), ja da blir alt mye verre hvis jeg avviser henne. Her må far være veldig tidlig ute og avverge situasjnen. Enten ta størstemann med ut en liten tur, på badet, eller gjerne lese en bok i et annet rom.

3. Sjalusi gir seg (nesten) alltid etterhvert og det er det barnet som opplever å bli sjalu som har det vondest.

I tillegg har jeg erfart at (ihvertfall her i gården) snuppa ikke reagerer på at jeg bærer lillebror i bæresjal. Da er han liksom en del av påkledningen. Hvis jeg bærer ham på armen, derimot, vil hun gjerne opp med en gang hun også.

Hmm...det var alt jeg kommer på akkurat nuh

Masse lykke til!
Morcheeba
Du må være innlogget eller medlem for å skrive innlegg. Klikk her for å logge inn eller bli medlem
Google 

BarnetMitt.com    Web

(Fyll inn mottakers e-post adresse og klikk send. Du kommer tilbake til denne siden etterpå)