AD/HD debatten
Ca. 3-5 % av alle barn i Norge har AD/HD i lettere eller alvorlig grad. Her kan dere foreldre diskutere og utveksle erfaringer rundt det å ha et barn med AD/HD. Hvor får man hjelp og hva slags hjelp finnes? Send oss også gjerne tips om det er noe vi burde skrive mer om.
Noen her som har fått diagnosen Adhd/add som voksen?? Håper noen gidder og lese/svare selv om det er langt... |
12:37 22.06.2008 |
|---|---|
Jeg skal diagnotiseres nå,har vært hos nevropsykolog og venter på plass hos voksenpsykiatrien.Nevropsykologen sa det mest sannsynlig er Add. Jeg er veldig VELDIG sliten av disse symptomene..Vet ærlig talt ikke om jeg orker mer... Det er så mye..Det går ut over forholdet med samboeren min.Jeg får veldig lett raseriannfall,humøret går i bølgedaler.Går like fort opp på normalnivå,som den går ned.Men kan ofte bli ganske deprimert. Da kan jeg gråte i evigheter,vis det er om kvelden(natta) når jeg legger meg kan jeg gråte i timevis,gråte til jeg endelig sovner.. Har fryktelig lav selvtillitt,det har jeg hatt så lenge jeg kan huske.Veldig glemsom.Glemmer hva jeg skal handle på butikken(er ikke flink å skrive huskelapp-og det får jeg til stadighet høre av samboeren min,selv om han vet hvor mye det sårer meg),glemmer ofte avtaler.og vis jeg husker dem er jeg ikke så flink å komme presis heller..Det og får jeg til stadighet høre av samboeren. Er ikke så flink å ordlegge meg,sier ofte feil ord eller tenker ikke alltid over hva jeg sier før jeg plumper ut med det.. Snakker veldig fort og MYE.Snakker jeg i tlf greier jeg aldri å bli ferdig å prate,og særlig min mor sier OFTE at jeg må komme til saken for jeg kommer aldri til poenget.Jeg snakker om hundre ting på en gang. Ang husarbeid,så er jeg ikke flink nei..Det ser ikke ut her.Greier ikke starte,og begynner jeg vet jeg ikke hvor jeg skal begynne eller slutte.Ikke pga rotet..Men farer hit og dit.F.eks vis jeg starter med en ting på kjøkkenet,greier jeg ikke bli ferdig med det før jeg fortsetter på stua.og da kommer jeg plutselig på at jeg var jo ikke ferdig på kjøkkenet..Kan noen ganger,dessverre (egentlig) ikke så ofte så blir jeg så hyper når jeg først begynner FOR ALVOR.Da holder jeg på å "rote"som jeg nevnte nå,og når det ikke er mer å gjøre fortsetter jeg med vegger o.l.. Er veldig slitsomt å ha det slik..Ikke greier jeg å få lagt meg heller..Blir alltid natt.Og ikke greier jeg å stå opp tidlig..Og når jeg står opp går det timevis før jeg ikke er så trøtt mer. Jeg greier heller ikke sitte stille så lenge om gangen heller,da bare sitter jeg og makker.Klarer ikke krevende og vanskelige oppgaver eller sånne "pirketing".Som f.eks broderi jeg må tenke hvordan jeg skal gjøre det.Dårlig konsentrasjon..Må ha det helt stille når jeg holder på med noe f.eks lese.. Forskjellige lyder irriterer meg,f.eks når sønnen min holder på med lekser sitter han alltid å prikker med en blyant e.l på bordet,veldig plagsom lyd. og så greier jeg ikke lange samtaler med noen,da greier jeg ikke få med meg noe..Da bare flakker blikket mitt hit og dit,greier ikke se dem i øynene.. Har angst for store folkesamlinger,prestasjonsangst.Greier ikke å være med på fester på skolen til sønnen min,eller bursdagsfester der det er fremmede folk. Er også veldig beskjeden,selv om jeg har forbedret meg betraktelig siden ungdomsårene. Det er rart dette her med beskjedenhet o.l..For da jeg var liten,altså ca i 6-7-8-9 års alderen var jeg ikke beskjeden i det hele tatt,jeg var sånn rett på sak-type.Min mor måtte til stadighet advare meg mot å snakke med fremmede folk. Det er så masse,jeg kan ikke skrive om alt her! Dette har blitt altfor langt allerede,hehe..Men slik er jeg dessverre. Hvordan er dere da?? Og har problemene gått ut over forholdet til deres samboer/mann?? og en ting til: jeg har lest at de med Adhd/add har/har hatt problemer med alkohol og stoff.Har dere/har dere hatt det?? Jeg har drukket lite opp gjennom årene,men det har mye med at min far har hatt litt problemer med alkohol før,og jeg har alkohol oppi vrangstrupen! Men da jeg var 19,like før jeg ble gravid med eldste var jeg helt sikker på at jeg var alkoholiker,hehe..Fordi jeg drakk fredag,lørdag,søndag og mandag,men det var jeg ikke for jeg sluttet så snart jeg ble gravid! Det var på den tiden jeg begynte å drikke,da jeg hadde truffet xèn,altså far til mine 2 eldste. Da jeg var 25 begynte jeg å drikke brennevin,da det var slutt med xèn.Da hadde jeg avlastning gjennom b.vernet.og så snart helga nærmet seg ble jeg rastløs,og dro på polet.Men klarte merkelig nok å holde meg til klokka 20 fredagskveld før jeg begynte drikke.og drakk også lørdag. og slik holdt jeg på hver gang jeg hadde avlastning.Til slutt etter noen mnd fikk jeg et nytt epilepsiannfall,etter 1 års annfallsfri.Da ble jeg roligere,drakk mye mindre/sjeldnere.siden har det vært rolig.jeg KAN drikke nå og,men det er ganske sjelden,et par ganger i året eller noe.. jeg hadde lyst på førerkort,men det har jeg ikke klart å gjennomført enda,etter 6 år! Greier ikke begynne.Jeg har prøvd før,på den tiden jeg fikk mitt første epilepsiannfall.Teorikurset var fryktelig vanskelig for meg.Greide ikke konsentrere meg.og det å lese i den boka var heller ikke greit.Greide ikke få i meg noe særlig.Synes det er vanskelig med fremmedord.og vis det ikke er fremmedord så greier jeg ikke alltid å forstå sammenhengen/betydningen/handlingen da heller. Hvordan er det med dere da? Har dere greid å få førerkort? Synes dere det høres ut som om jeg kan ha adhd eller add?? Går dere på medisiner?? Hvilken sort? P.s: Glemte en ting,tankene mine står aldri stille,jeg tenker hele tiden.Plages med en indre uro.Og blir veldig fort rastløs. |
|
| Trollbundet | |
Sv: Noen her som har fått diagnosen Adhd/add som voksen?? Håper noen gidder og lese/svare selv om det er langt... |
01:06 24.06.2008 |
|---|---|
Hei Jeg holder på med utredning, psykologen min mener jeg har ADD og eldstegutten min skal utredes for ADHD. Hvis du har lyst til å prate med en likesinnet, kjente meg veldig igjen i det du skriver, er det bare å ta kontakt. Har mail: gaute_grums@hotmail.com Håper å høre fra deg, for jeg trenger også noen å prate med |
|
| Aufrilia | |
Sv: Noen her som har fått diagnosen Adhd/add som voksen?? Håper noen gidder og lese/svare selv om det er langt... |
09:13 24.06.2008 |
|---|---|
Hei,jeg er til utredning nå for ADD,etter at min sønn har fått diagnosen ADHD. Jeg fikk i første omgang diagnosen Dystymi,men mener det er feil,og skal nå til en "second opinion"-utredning. Jeg har fått støtte fra min sønns lege på BUP (som har 30års erfaring med ADHD) om at mine symptomer klart peker i retning ADD,og tror nok jeg vil ende opp med den diagnosen tilslutt. Jeg kjenner meg igjen veldig i mye av det du skriver om deg selv. Jeg har mye humørsvingninger,spesielt overfor nære personer. Jeg tar meg lett nær av ting,og har problemer med å få fokus på meg selv. Husarbeidet er et slit å sette igang med,da jeg heller ikke vet hvor jeg skal begynne. Hvis jeg derimot venter besøk,er jeg ekstremt effektiv. Det gjelder egentlig det meste,jeg må ha et visst press på meg for å få ting gjort. Jeg har nok et godt hode,så selv om jeg var veldig ukonsentrert og distrè på skolen,har jeg må en eller annen måte klart å få med meg det meste essensielle allikevel,og klarte utrolig nok å få ofte bedre karakterer enn mange av mine venninner,som måtte pugge hardt for det samme. Jeg har alltid gjort lite lekser;) Under eksamener har jeg alltid gjort det bra,for da gjør presset at jeg tenker krystallklart og yter maksimalt. Jeg var alltid veldig høflig og ekstremt sjenert når jeg var liten,og hadde stor respekt for autoriteter. Men når jeg kom i tenårene kom jeg i opposisjon til det meste,og hadde en ekstrem periode med utprøving av diverse ting...uten å gå i detalj om det. Jeg ble tidlig gravid,og det reddet meg nok fra en lengre bane på "skråplanet",i opposisjon til hele samfunnet. Jeg klarte da å hente meg inn (har en ekstremt sterk vilje,som gjør at jeg faktisk klarer det meste jeg bestemmer meg for) og søkte meg etterhvert på skole,så nå har jeg en høyskoleutdanning og en spennende jobb innen helsevesenet,og jeg har fått to barn til. Men forhold en åpenbart et problem for meg,så jeg bor alene med de tre nå,og synes egentlig det er mest oversiktlig;) Jeg jobber nå 70% i en jobb med et veldig stort ansvar,det er ofte svært hektisk og det krever ofte at jeg fungerer som leder og holder oversikten og koordinerer,delegerer oppgaver osv. Det var beintøft å komme inn i jobben,og jeg slet lenge,men etter at jeg nå har kommet inn i rutiner osv fungerer jeg ganske bra i jobben. Jeg tror det er fordi tidspresset og ansvaret gjør at jeg får adrenalinkick,og da jobber jeg veldig godt:) På dager hvor det er roligere har jeg kjempeproblemer med å komme igang med ting og struktuere arbeidet... Og jeg ser at jeg sliter mer enn andre på jobben,og takler ikke så godt den sosiale biten,men det går forholdsvis bra. Jeg har da ansvaret for jobb,3barn,hus,bil,osv,og min sønn har nå fått en diagnose som gjør at han egentlig trenger mer oppfølging hjemme enn det han har fått til nå. Det er vel kjempeslitsomt,men jeg har ikke egentlig kjent så mye på det. Men nå fikk jeg jo plutselig øynene opp for at jeg også kunne ha en variant av ADHD,og det har ført til en lang "reanalyse" av meg selv. Jeg har hele tiden trodd min vonde barndom var skyld i problemene jeg har hatt,men nå ser jeg jo at jeg har alle symptomene på ADD. Selv om jeg tilsynelatende har fungert forholdsvis godt og har fått til mye i livet,har jeg egentlig aldri hatt det godt. Jeg har alltid hatt en vond,gnagende følelse i meg,men denne har blitt litt bedre etter at jeg har lest mye alternative "selvutviklingsbøker" og prøvd ut blant annet psykodrama. Mye har med hvordan jeg fokuserer på ting,og jeg har erfart gjentatte ganger at jeg kan få til svært mye bare jeg bruker viljen min og virkelig vil noe! |
|
| Anonym | |
17:24 24.06.2008 |
|---|---|
Hei Aufrilia:) Jeg har lagt deg til på Msn nå:) |
|
| Trollbundet | |
10:55 26.06.2008 |
|---|---|
Adhd er ikke en bra diagnose å sette på noen pga masse av det som gjør at man får diagnosen er opp mot normalt. F.eks vis man spiser mye søtsaker og har ofte høyt blodsukker vil man bli veldig deprimert når blodsukkeret er lavt, og terskelen for sinne og iritasjon er lav. Men dette er helt normalt. Jeg kjenner flere som har fått diagnosen adsh/tourete etter å ha vært hos en psykolog og tatt en del tester som består av flere skjemaer med masse spørsmål. Psykologen går igjenom svarene og setter en diagnose. Jeg tror at det er bedre å fokusere på hvert enkelt problem, og mulig medisinering er den rette men jeg personlig mener at det er siste utvei, pga bivirkningene på f.eks ritalin er Gastrointestinale: Nedsatt appetitt (vanligvis forbigående), mavesmerter, kvalme og brekninger. Disse forekommer vanligvis initialt og kan reduseres ved samtidig matinntak. Munntørrhet. Hud: Utslett, kløe, urticaria, håravfa Den ene vennen min gikk ned 10kg på ganske kort tid pga nedsatt appetitt. Den eneste grunne jeg kan tenkte meg for å få en utredning for å se om det er adhd er for å få hjelp i fra det offentlige, får barnet ditt diagnosen så er det mere hjelp å få. Jeg leste igjenom det du har skrivd og kjenner meg selv igjen i mye av det, men jeg mener og tror at jeg ikke har adhd. Men du burde prate med en lege, og ta en full sjekk. Blodprøve, blodtrykk og alt de som følger med. Ta også en prat med en psykolog, for noe av det du skriver kan faktisk minne meg om noe psykologisk. En i min familie ble sittende fast under en låve når hun var liten, hun fikk klaustrofobi og som voksen viste hun ikke grunne, til hun pratet med en psykolog, sammen fant di ut at den hendelsen var årsaken. |
|
| Anonym | |
00:07 20.07.2008 |
|---|---|
Jeg har jo hvert hos en nevropsykolog,og han mener jeg mest sannsynlig har add! Han nevnte ingenting om at det kunne være noe psykologisk.Og har jo hatt disse plagene så lenge jeg kan huske.Har gått masse til legen opp igjennom årene,og tatt blodprøver og blodtrykk. Har nå fått time hos voksenpsykiatrien,2 oktober:).Det blir spennende,og samtidig ganske nifst! Hvis jeg får diagnosen add (eller adhd) velger jeg å ta medisiner.For jeg vil gjerne føle at jeg kan fungere i livet mitt og få det bedre med meg selv og min familie! De bivirkningene du nevner skremmer ikke meg! Kvalme,brekninger og magesmerter skremmer selvfølgelig,men når de dempes når de tas sammen med mat blir det jo heldigvis bedre. |
|
| Trollbundet | |
00:21 20.07.2008 |
|---|---|
og dessuten,man kan faktsk få andre problemer i TILLEGG til adhd/add.Det kan være angst,depresjon,klaustofobi og til og med spiseproblemer! Jeg holder på med en bok nå,Kvinner med Adhd Utleverte følelser,heter den.Og er skrevet av Doris Ryffel-Rawak.Hun er pesialist i psykiatri og psykoterapi. Jeg kjenner meg igjen i omtrent alt som står i den boken! Anbefales å leses! |
|
| Trollbundet | |
22:26 8.09.2008 |
|---|---|
Hei! Jeg må si at jeg kjenner meg godt igjen i mye av det du skriver. Jeg fikk selv diagnosen ADD for tre år siden, og har hatt mange opplevelser siden da. Jeg begynte på ritalin, og hadde en forventning om at alt ville ordne seg selv. Det jeg erfarte var at det faktisk heller krevde mye jobb fra meg selv. Alle de årene jeg hadde levd før, skaffet meg mønster og uvaner som var en stor del av meg selv (overlevelses strategier). Disse måtte jeg plukke ifra hverandre litt etter litt og lære noen ting på nytt. Medesinen gjorde det slik at jeg fikk konsentrasjon og utholdenhet på en måte som jeg ikke hadde opplevd før, men så var det å finne ut hvordan jeg skulle bruke det. Jeg kunne skrevet selv det du beskriver med husarbeid. Det jeg begynte å gjøre da jeg begynte på ritalin var å ta en ting av gangen. eks. Skulle jeg rydde huset så kunne jeg si til meg selv at nå gjør jeg ferdig kjøkkenet helt før jeg tar stua, osv.. Det krevde endel selvdisiplin, men jammen ble det automatisk etter kort tid:-) Nå tenker jeg ikke over det engang:-DD ADD har kaoset på alle plan, sosialt, følelsesmessig, praktisk, you name it, så det er mange tilærte mønster å ta tak i. Men for en ressurs det er å få hjelp, og for ett nytt liv det er å leve!! Tips fra meg til deg er: ta en ting av gangen, ikke prøv å grip fatt i alt på en gang.. en dag av gangen er nok!! ros deg selv for hver ting du lykes med, heng deg ikke opp i negative bagateller.. selvtilliten kommer hvis du tror på den og jobber med den! Lykke til |
|
| lisbeth31 | |
11:49 25.09.2008 |
|---|---|
vil bare si en ting jeg, En med ADHD har like stort behov for sentralstimulerende midler, som en med Diabetes trenger insulin og en bed brekt bein trenger krykker!!!!!!!!!!!!!!!!! Jeg har ADHD, fikk diagnosen helt tilfeldig før sommeren! Og jeg vil si at Ritalin har forandret livet mitt OG kroppen min!! Pga mine problemer har jeg anspent kroppen min så voldsomt at jeg har stiv nakke, konstant hodepine og ryggen et kapittel for seg. Man skjerper seg og skjerper seg til krampa tar deg, og når det er slike kommentarer ute å går som dette er det søren meg ikke rart i at folk kvier seg for å få en diagnose enten på seg selv eller barna! Min datter skal utredes og har nesten garantert ADHD, og hun skal få medisiner! For jeg vil ikke at hun skal kjempe seg gjennom livet slik jeg har gjort! Er så lei av å lese om alle problemene de skaper for andre! JEg blåser i om hun er slitsom for meg, det kan jeg leve med, om hun er masete i klassen, lærerene hennes har valgt å bli lærer selv!!!! MEN, det mange ikke tenker på, slik som DU åpenbart ikke gjør, er at ADHD er utmattende for barnet!!!!!!!!! Jeg syns det er på grensen til barnemishandling å nekte barnet sitt riktig behandling og evnt medisiner pga man selv ikke tror på adhd!!!!!!!!! |
|
| MammaGizmo | |
22:33 8.10.2008 |
|---|---|
Hei.Er ulike meninger med adhd!!Jeg har adhd og sønnen min.Livet er mye bedre med ritalin får oss begge.Men er det ikke bare og prøve?ikke alle som har virkning av medisinene,eller kan ta dem.Først tar man en utredning,så ser man om dette er noe som passer.Er det ikke greit med medisinene så er det bare og kutte dem ut.Jeg slet med psyken før jeg fikk medisiner.Etter og begynt med ritalinen,er psyken min bedre.Mange som sliter med psyken også pga får ikke behandling får adhd eller medisiner.Er noe som må prøves ut,før man sier noe.Sant med apetitten.Den blir ikke god,men prøver og spise det vi klarer.Når medisinene begynner og gå ut,så blir jeg sulten,og før medisinene begynner og virke.Samme med sønnen min.Sålenge medisinene hjelper,og gjør livet mer og leve får, så passer det oss:) |
|
| Anonym | |
01:54 2.10.2008 |
|---|---|
upps..der stod den jo,hehe..Lenge siden jeg var innom her og glemte at jeg allerede hadde lest svaret ditt Aufrilia:) |
|
| Trollbundet | |
01:53 2.10.2008 |
|---|---|
Hei Aufrilia:).Du er allerede blitt lagt til på msn,for lenge siden:).Jeg er beskjeden av meg og ikke fått helt til å tatt kontakt.. |
|
| Trollbundet | |