Ny her på BarnetMitt?
Det er gratis å melde seg inn
Velkommen! Registrer deg her
Forum

AD/HD debatten

Ca. 3-5 % av alle barn i Norge har AD/HD i lettere eller alvorlig grad. Her kan dere foreldre diskutere og utveksle erfaringer rundt det å ha et barn med AD/HD. Hvor får man hjelp og hva slags hjelp finnes? Send oss også gjerne tips om det er noe vi burde skrive mer om.
Er dette normal oppførsel av jente på snart 10 år?
15:36 20.06.2008
Hun slår meg jo både gul og blå.... Er så fortvilet.... På PPT mener de at dette ikke er unormalt. Noen har et så voldsomt temperament...

I dag var det altså en liten krangel m lillesøsteren om et taxikort...(moren til en veninne kjører taxi). De hadde hver sitt,men fant bare det ene. Jeg prøvde å megle så godt jeg kunne, og sa at i stedet for å krangle, så kan vi gå og lete etter det andre kortet. Da reiv hun det i fillebiter og kasta det i søpla. Jeg ble litt sint og sa at det var veldig unødvendig. Det var nok til at hun "klikket". Slo meg, sparket etter meg kløp meg, slo den andre lillesøsteren på 2,5 år.... Og det eneste jeg kan gjøre, er å holde henne fast så hun gjør minst mulig skade...

Det holder på og ødelegge hele familien at hun er sånn. Jeg er nesten overbevist om at det er noe som "feiler"... Men blir ikke trodd på PPT.

Anonym
Sv: Er dette normal oppførsel av jente på snart 10 år?
20:05 20.06.2008
Be fastlegen henvise til BUP i stedet for:) Det er faktisk de som er spesialisthelsetjenesten innen slike ting:)
Anonym
22:06 20.06.2008
Det høres ut som et litt merkelig råd fra ppt. Jeg tror jeg ville ha fulgt rådet under her og bedt legen om en henvisning til bup! Og si at det haster! Hvordan har hun det på skolen? Og hvordan oppfører hun seg på skolen. Kan det være frustrasjoner derfra hun tar med seg hjem og gjør at hun ikke tåler den minste lille fjert før hun eksploderer? Kan det være god gammeldags søskensjalusi? Hva med å forsøke å snakke med helsesøster? De kan en masse mer enn å måle og veie babyer :)

Husk at du først og fremst skal beskytte deg selv og lillesøster. Ikke ting og tang. Kanskje er den beste beskyttelsen å skygge unna til hun har roet seg? Det er ikke mye erfaring jeg har(heldigvis, for moro er det _ikke_), men det lille jeg har lærte meg at det var bedre å skygge banen enn å forsøke å stanse/forhindre. Det siste trigget bare frustrasjonen og raseriet ennå mer. La luftrommet hennes være hennes eget og vent til hun har roet seg igjen. _så_ snakke. Ikke til, men med.

Jada, det er så enkelt for meg å si så! Og ikke vet jeg hvordan _du_ har det heller, bare hvordan jeg hadde det, så hvis det som virket for oss ikke passer for deg, så vit at rådene iallfall er velmente :-)
skjelvekrøller
23:49 20.06.2008
Takk for svar:-)

Når jeg skrev at jeg måtte holde henne fast, så hun gjør minst mulig skade, så mente jeg selvfølgelig ikke på ting og tang, men på meg og søstrene;-)

Det med at hun må være for seg selv, har vi fått råd om på PPT. Psykologen har sagt til henne at når hun blir sint, skal hun gå og være alene en stund. Men problemet er bare at det hjelper ikke at vi går ut av rommet. Hun kommer etter for å slå etter meg. Derfor er jeg nødt til å holde henne....

Uff, det er ikke lett dette... Føler at jeg har mislyktes fullstendig som mor...

Anonym
23:59 20.06.2008
Tenk ikke slik. Distanser deg litt, det er tross alt en annen persons handlinger, slv om den personen er bare 10 år. Det er nok ikke din feil.

Jeg trodde også slik før min fikk ADHD-diagnosen, og jeg tror faktisk mine naboer tenker slik enda;) hehe....

Forstår at det ikke er lett, og ta fatt i problemet, drit litt i PPT, de er der for "skoleproblemer", få henvisning til BUP, du:)

Vet hvordan det er å "holde barnet fast".... Men tenk over at barnet vokser, og kanskje det ikke er så lurt. Kanskje du ikke klarer det om en liten stund?.....
Anonym
00:20 21.06.2008
Du er da ikke mislykket som mor! Du forsøker jo å gjøre noe med det ved å søke hjelp hos dem som skal kunne det. Ikke din feil at de ikke følger opp!

Kommer hun etter og slår deg, er jeg enig i at det ikke er så enkelt å unngå og holde, men som det blir påpekt her, snart er hun for stor til at du klarer det alene... Jeg håper dere får den hjelpen dere trenger slik at det kan bli orden!

Jeg er litt usikker på om det hjelper noe med kostholdsråd i dette tilfellet, men har du forsøkt å se om det er noen sammenheng mellom hva hun spiser og hvordan hun oppfører seg? Mitt barns raserianfall/adhd-adferd/kranglevorenhet og dårlig empati har gradvis blitt borte i løpet av et år på diett uten gluten og melk. Jeg snublet tilfeldig over nettsiden til norsk proteinintoleranseforening mens jeg søkte på melk og adferd fordi jeg så en sammenheng, leste listen de hadde over typiske "symptomer" og tenkte at dette er akkurat slik mitt barn er!

Du finner brosjyren som pdf her: http://www.npif.no/pdfs/brosjyreny2007.pdf

Skulle det vise seg at det slett ikke er noe du har nytte av, så har du bare brukt noen få leseminutter på det :)
skjelvekrøller
13:39 25.09.2008
Takk for svar og gode råd:-)
Nå har jeg vært hos fastlegen og blitt henvist til BUP. Har time der på mandag. Håper bare de kan finne ut av det.
Jeg har en søster med Asperger, og datteren min har endel til felles med henne, så det er egentlig det vi tror det kan være. Legen syns også det kunne høres ut som det. Så det blir spennende og se hva de finner ut.
Innbiller meg at alt hadde vært litt lettere hvis hun hadde en diagnose. At vi visste at det er en grunn til at ting er som de er....
Anonym
Du må være innlogget eller medlem for å skrive innlegg. Klikk her for å logge inn eller bli medlem
Google 

BarnetMitt.com    Web

(Fyll inn mottakers e-post adresse og klikk send. Du kommer tilbake til denne siden etterpå)