Ny her på BarnetMitt?
Det er gratis å melde seg inn
Velkommen! Registrer deg her
Forum

BarnetMitt 3-5 år

For dere med barn i alderen tre til fem år. Her kan dere utveksle tanker og erfaringer.
Trenger noen meninger her. Er jeg en "dårlig" mor??????
 19:53 10.06.2008
Sønnen min er snart 3 år og er så utrolig dårlig på å spise middag. Han spiser pølser, pasta, pizza, fiskepinner og karbonade. Men det er det!!! Og han skal IKKE ha tilbehør.
I dag hadde vi fiskeboller, men det skulle han ikke ha, for han ville heller ha fiskepinner. Det fikk han selvfølgelig ikke!
Hadde besøk av kompisen hans på samme alder. Gutta fikk lov å få sjokomelk etter middag hvis de var flinke å spise opp. Kompisen spiste mer enn han trenge, og fikk sjokkomelk. Min sønn ville ikke en gang smake. Så jeg gav ikke etter heller.

MEN, stakars liten var jo kjempesulten etter lang dag i bhg osv..Han ville ha brødskive før han la seg, men jeg tilbydde han resten av middagen. Men det var jo ikke aktuelt.
Så nå ligger han i senga å er ganske så sulten. han har fortsatt ikke fått noe mat!!! Åh, det er jo så hjerteskjærende å ikke gi min egen, lille, spinkle sønn noe mat.

SÅ, derfor trenger jeg noen synspunkt her. Hva ville dere gjort? Jeg vurderte å gi han en banan, men gjorde ikke det heller :`(
UÆÆÆÆÆÆÆÆÆÆÆÆÆÆÆÆÆÆÆÆÆ!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Anonym
Sv: Trenger noen meninger her. Er jeg en
 21:50 10.06.2008
Vel, om du er en dårlig mor kan jeg ikke svare på.
Men jeg hadde nok ikke gjort det samme selv...
Har 3 åring selv som er både trssig og bestemmt. Av og til spiser hun godt til middg, av og til ingenting. De gangene hun ikke spiser fordi hun ikke liker tvinger jeg henne ikke til å spise middag til kvelds, for den liker hun fortsatt ikke. Da får hun selvfølgelig skiver med pålegg som hun liker... Selv spiser jeg ikke mat som jeg ikke liker. Og jeg kunne aldri nektet barnet mitt matnår hun er sulten.
Jeg tror desverre at å trumfe igjennom hva barnet skal spise kan føre til mer vansker med matvaner og stress i måltidene. Vår treåring spiser kanskje bare pasta en dag, kjøtt en dag, og begge deler en annen gang. Grønnsaker nekter hun å spise, men hun spiser mye frukt, så det går nok bra. dei vokser og blir større, og så endrer matvanene seg også. Det hun må når vi spiser det er å sitte fint på stolen sin til vi er ferdig.
Anonym
 10:27 11.06.2008
Jeg vil ikke si du er en dårlig mor...
Men jeg ville ikke nektet han brødskiver til kveldsmat... Har selv en sønn på 4 som ikke var glad i kjøttkaker og div spiste bare grønnsaker(han elsker grønnsaker) men vi sa det var løvekjøtt og han er OPPHENGT i løver etter dette spiste han kjøtt som bare det for løvekjøtt hadde han ikke smakt før og det var godt...

Så prøv evt og lure han litt med hvilken mat dere har si evt at i dag skal dere ha sjokoladeboller i sjokolade saus og at han må smake hvor godt dette er.. og da evt ha kjøttboller i brun saus eller finne på noe annet til den middagen du lager til han.

Lykke til:)
Mamma`en til godgutten
 12:16 11.06.2008
Hei du. Ingen dårlig mamma, men kanskje litt for streng? Jenta mi spiser noe èn dag, for neste dag å ikke like det i det hele tatt. Jeg prøver å ikke styre og kjefte for mye med det, det kan lett ha en negativ virkning. Jeg ville ALDRI ha lagt henne sulten! Jeg ville heller ha gitt henne fiskepinner hvis det var det hun ville ha. Jeg har bestanding noe av det hun liker på si, slik at jeg vet at hun får i seg noe. Noen ganger vil hun ikke ha noe, og da gir jeg henne f.eks. yoghurt m/banan. For NOE må hun jo spise. Hun har spist bare gulerøtter, bare poteter og saus, bare kjøtt - og en stund var brokkoli det eneste hun ville ha :-) Nå er det kylling som er hovedfavoritt, men i morgen er det ikke sikkert hun vil ha det heller. Det å spise mat skal være hyggelig og ikke en kamp! Jeg ville heller ikke ha lokket med godteri etterpå, det trengs ikke belønning for å spise mat. Men du må ikke straffe ham for at han ikke liker ting. Hadde du likt å bli straffet hvis det var noe du ikke ville spise? Nei, jeg tror ikke det. Vær også obs på at han ikke drikker for mye før måltider, det har jeg brent meg på litt - varme sommerdager og tørst før middag - gi ham gjerne drikke, men ikke for mye. Og du, ikke legg ham sulten mer, gi ham heller bananen du tenkte å gi ham.
Riggis
 12:27 11.06.2008
Kjenner igjen dillemmaet med tanke på middag og spising. Vi har ei jente på 3 og en gutt på 5 og har omsider blitt enige med oss selv om strategien. Sultne barn er ikke godt hverken for barnet selv eller for oss foreldre. Vår strategi er som følger: Alle skal sitte til bords og spise til alle måltidene. Serveres det noe som barnet ikke liker kan det få spise brødskiver i steden evt. la være å spise akkurat den grønnsaken man ikke liker (må alltid spise litt av potetene/risen/pastaen i tillegg til pølser, fiskepinner, kjøtt). Da blir det ikke noen store diskusjoner ved bordet, alle blir mette og får det de trenger til å vokse på. Og etterhvert som de vokser til blir det stadig nye ting de vil prøve og smake på. Det har med alder å gjøre og med personlighet. Jenta vår vil gjerne smake på nesten alt, men nekter å spise nesten alt som innebærer poteter. Gutten vår vil nesten ikke smake på nye ting, men spiser godt av mye mer forskjellig middag. Men jeg syns begge to kommer seg!
Lykke til.
Håper dere finner ut av det.
r r r
 14:27 11.06.2008
Hei.
Om du er en dårlig mamma pga dette? NEI! det skal nok mer til enn som så. Men som de fleste som har svart deg så hadde jeg gjort det på en annen måte. Greit at han ikke fikk skjokomelken. DET var straffen og det burde stoppet der.
Du har jo dårlig samvittighet over dette, det merkes. Og du lurer på om du gjorde det rette. Flott synes jeg! Flott at du setter spørsmålstegn over dette. Da har du fått svarene dine og du vet at kanskje du ikke trenger å være så streng neste gang :) Lykke til med oppdragelsen. Det skal ikke være lett.
*jaja*
Du må være innlogget eller medlem for å skrive innlegg. Klikk her for å logge inn eller bli medlem

(Fyll inn mottakers e-post adresse og klikk send. Du kommer tilbake til denne siden etterpå)

------- Annonser -------