Vaksinering er et omdiskutert tema, det er det ingen tvil om. Det er heller ingen tvil om at vaksiner i hovedsak redder liv rundt om på hele kloden vår og at vaksinasjonsprogrammer har utryddet feks kopper som sykdom. Av 1000 barn som ikke er vaksinerte og får meslinger, så vil ett av dem dø, også her til lands.
Så har man også situasjoner der vaksiner ikke har vært skikkelig utprøvd før man tar dem i bruk, og dette har blitt store tragedier. Feks Thalodomid barna som ble født på 70-tallet.
Før du fatter en beslutning om hvorvidt du skal la være å vaksinere barnet ditt, så ta en skikkelig diskusjon med helsesøster eller fastlegen din, alternativt våre barneleger som du kan treffe på nettprat på www.gullsmokken.com.
Slit debatten med helsa, men fatt ikke beslutningen din på bakgrunn av innleggene her.
Vennlig hilsen jordmor Siri
Er jeg nødt til å diskutere med helsesøster?
18:56 9.06.2008
Har bestemt oss for ikke å vaksinere, og jeg kjenner at jeg allerede gruer meg til å si det til helsesøster....
Hun har kanskje ikke lov til å bare "godta" det?
Du er ikke nødt til å diskutere ditt valg med helsesøster nei :-)
Jeg grudde meg også til helsekontrollen, og tenkte frem og tilbake på hvordan jeg skulle ordlegge meg. Dumt at det skal være slik, men jeg følte meg omtrent som en "kriminell."
Men det gikk kjempefint på kontrollen, og har vært på mange siden. Jeg sa bare at jeg har tatt et valg etter å ha lest mye og tenkt nøye gjennom det, og det er at jeg ikke ønsker å vaksinere jenta mi- iallfall foreløpig. Helsesøster ble litt paff, men sa at ok, vaksinasjon er frivillig. Vi snakket litt rundt de ulike sykdommene- men så skiftet jeg tema.
Ikke noe å grue seg til!
Og har du en helsesøster som vil "kverulere", så kan du jo bare si at du ikke ønsker å diskutere mer rundt ditt valg. Og så skifte tema---> "Har du for eksempel et godt råd til meg? Jeg sliter litt med å....."
....nei du er ikke programforplikta til å diskutere med helsesøster....men hun hun har et visst ansvar med tanke på å informere deg om mulig "risiko" ved å IKKE injisere barnet ditt med kvikksølv, formalin, aluminium, phenol, frostvæske, halv døde virus og baktereier, antibiotiske stoffer, cellelinjer fra abortert menneske fostervev etc etc.....dersom hun ikke gjør dette har hun neppe utført sine plikter.....det hun med stoooor sannsynlighet glemmer bort; er å informere deg om risikoen ved å ta vaksiner samt at hun med urimelig stor sannsynlighet har glemt å informere seg selv om hva slags stoffer hun injiserer under huden på småbarn....dette er hun også programforpliketet til å ha satt seg inn i......men det er ikke like viktig som den delen med å skremme vannet av unge mødre med tanke på disse stakkars mikrobene som stort sett lever i harmoni med mennesker så framt man har normal helse og en viss immunitet......men ja yppersteprestene ved folkehelsa har sagt til helsesøster at hun er ansvarlig for å "opplyse" oss småbarnsforeldre om risikoene ved å ikke forgifte barna våre med vaksiner......men som corine over her sier; de er stort sett såpass omsorgsfulle i sitt virke at de lar seg avlede av bleieutslett, ammeproblematikk og kolikk.....
så....ja....skift tema....det fungerer....og ikke begynn å krangle dersom du kommer ut for en umoden helsesøter med manglende respekt for andres meninger....det er etisk sett helsefaglige retningslinjer for alle andre helsvesenarbeidere enn helsesøster med tanke på å repektere pasientens holdninger og meninger.....
...."stakkars ungen som har en så trassen mor at hun opplyser seg selv om vaksinespørsmål og nekter avkommet å injiseres med lissom medisin på neandertaler nivå"....
....jeg husker også at jeg ble fornærma som barn dersom ikke muttern ville smake på sølekakene mine eller noe kreativt jeg hadde smørt sammen på kjøkkenet et gyldent øyeblikk i min lettere faenivoldske velutvikla virketang.....og jeg håper jo at man kan forvente seg en smule mere av en 40 åring i lønna arbeide med etikk og kommunikasjons seminar på høyskolenivå......
Du _må_ selvfølgelig ikke diskutere. Fortell at du har bestemt deg. Sprø hun deg om du vet om farene, så kan du velge: Hør på henne til hun er ferdig, skift så tema. Eller si at, ja, du har lest og undersøkt så grundig at dette kan du. Skift så tema.
Fungerer ikke det, så gjentar du kort at du har bestemt deg, og at du ikke ønsker videre diskusjon rundt saken.
Jeg har snakket med ei som har samme helsesøster som vi skal til, og jeg tror jeg er heldig. Når temaet kom opp sa helsesøster rett ut at dersom de ønsket info fra "den andre siden" så måtte de kontakte andre, hun verken hadde lov eller kunne informere om annet enn det hun var pålagt. Og hun gav dem i tillegg kilder til det andre holdet! Hun har kanskje hatt nok krangler opp igjennom, og forstått at det ikke er vits å møte oss foreldrene med arroganse på dette. :)
Så det er nesten så jeg "gleder" meg! :)
Men du bør tenke igjennom hva du vil gjøre om barnet ditt får kikhoste i bhg. Gi beskjed og være ærlig. Det er alt vi som har vaksinert krever.
Om du ikke er det så sier det mye om ditt syn på andre mennesker sin helse og hverdag.
Man må stå til rette for de valg man velger.
Takk oss som tør å vaksinere for at sen del sykdommer ikke finnes.
Anonym
Sv: Er jeg nødt til å diskutere med helsesøster?
01:45 20.06.2008
du er ikke sann...."tør å vaksiner"....TROR DU DEN VAKSINA VIRKER NÅR TIL OG MED FOLKEHELSEINSTITUTTET VET AT DEN ER BARE SØPPEL......du må vær religiøs får å få det skvipet til å fremkalle immunitet i kroppen til ungen din......OG HVIS DU ENNÅ IKKE HAR SKJØNT DET......SÅ FINNES DET EN GRUPPE MENNESKER SOM VIRKELIG TAR ANSVARET FOR SINE BARNS HELSE OG DET ER DE SOM IKKE VAKSINERER....flertallet av de som får kikhoste er godt vaksinerte!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!......stikk å å kast litt bensin på bålet til borgervernet ditt istedet for å leke moralens vokter når du er djevelens advokat.......
pass deg tura....du kan risikere å få junta`n til anonym på døra med beskyldninger om å ha forårsaket kikhoste i barnehagen hennes.....jeg elsker sånne psyko mødre som beskylder nabobarna for å ha forårsaket fotsopp på svømmekuset til poden....