Ny her på BarnetMitt?
Det er gratis å melde seg inn
Velkommen! Registrer deg her
Forum

Aleneforeldre BarnetMitt

Her kan du utveksle erfaringer rundt det å være alene, få tips om fine turer man kan dra på og rettigheter du kanskje ikke var klar over at du hadde. Få støtte og sukke litt selv også.
Vennlig hilsen jordmor Siri
Datteren min på 5 år vil til pappa...
21:31 8.06.2008
Jeg føler meg som verdens elendigste mamma...
Har nettopp hentet min 5 år gamle datter hos hennes far. Det var såvidt jeg klarte å få henne med meg hjem... Ville være igjen til pappan sin...

Selv går jeg gravid i 32 uke nå og er veldig emosjonell...
I kveld når hun skulle legge seg ville hun til pappa igjen... Hun får ligge i samme seng som pappa når hun er der, og de har badet hver dag i et vann like ved der han bor... Han flytter hjem til mamman sin når han har samvær med datteren vår og lar henne være oppe så lenge at hun tilslutt sovner i fanget hans og lar henne dele seng med seg...

Det er kjedelig å bo til mamma sier hun... Jeg prøver å forklare henne at pappa jobber han også og er ikke hjemme hele tiden, og at barna bruker å ligge i egen seng på eget rom... Da begynner hun å hyl skrike..
Det er ikke ofte hun begynner sånn, men det er ikke morro når hun først gjør det...
Her går hun i barnehage hver dag, men hun begynner å bli lei nå, skolestarter til høsten...
Faren bor 2 timers kjøretur unna...

Vet knapt hva jeg skal si og gjøre når hun begynner slik... Det er hjerteskjærende... Er jeg virkelig sånn en forferdelig mor???
Skal jeg la henne dra til sin far når hun begynner slik? Han har jo ingen mulighet for å få henne til barnehagen, eller skolen til høsten...
Kan det være en ide å la henne prøve å bo til pappa?
Er det normalt å la en 5 åring få dele seng med seg og la henne være oppe så lenge hun vil om kveldene?

HJELP... Jeg er så fortvila...
Anonym
Sv: Datteren min på 5 år vil til pappa...
13:05 24.06.2008
Hei

Skjønner at du er emosjonell og gravid, men du kan ikke la ham fortsette sånn.

Et barn har godt av klare trygge grenser, der de vet hvor de har foreldrene.

Å være oppe så lenge hun vil er jo helt uholdbart, barn trenger mye søvn og skal ikke sovne i fanget på pappan, det å venne henne til dette, blir kanskje vanskelig å snu senere.

Og det at han flytter hjem til mora si når han har samvær med deres datter viser jo at han ikke fikser ansvaret alene.

Min eks er veldig lik din, han er omtrent ikke alene med dem, og de gjør som de vil. Jeg har en gutt på 7 år som vil til pappan sin, for det er mye kjekkere å være der sier han, for pappa gjør som jeg vil, sier han.

Her hjemme setter vi klare grenser, og prøver å få gutten til å forstå at det er forskjellige grenser her og hos pappa.

Jeg mener det er feil å la barna gjøre som de vil, og styre de voksne. Rutiner er viktig for små barn, det legger grunnlag til senere.

Mine barn, jeg har 3, er i seng til 1930 hver dag, og eldste er 7 år, men de trenger så mye søvn. Blir lange dager i skole og barnehage.

Det som skremmer meg mest i det du skriver er at pappan har dattera i samme seng som seg selv. Har hun ikke egen seng hos pappan sin ?

Hun bør vennes til å legges til fast tid, og i sin egen seng.
Vet at mange pappaer gjør sånne ting for å tekkes sine barn, liksom gjøre opp for at de ikke ser dem så ofte, men som regel skader dette mer enn det gjør godt.

Jeg hadde satt foten ned og forlangt at han setter grenser og at dere oprererer med samme grenser hos deg som hos far.

Du vil snart se at det blir en tryggere situasjon for datteren din når hun skjønner at både du og pappaen gjør ting likt, og i alle fall når den nye babyen kommer så tror jeg det er lurt å starte nå.

Lykke til !!
Aufrilia
09:48 15.08.2008
Kan jo tenkes at han lar henne være oppe lenge, og sove i hans seng, fordi han vil utnytte hvert sekund av samværet. Kanskje det hadde vært en ide å øke samværet hans, på betingelse av at han følger en viss rutine ift legging og regler? Det kan jo tenkes at han synes det er greit at hun legger seg tidligere, og i egen seng, hvis han vet at han får se henne oftere?
Anonym
11:23 17.09.2008
Høyres nesten ut som far min dette her. Der har den yngste dattera hans frå ekteskap nr 2 har fått gjort akkurat kva ho ville. Ho la seg samtidig med far min når ho gjekk i barnehagen, og da var kl 21.30. Og det i same seng og. Dette gjorde ho når ho begynte på skulen og. Brått hadde det skjedd ei endring der. Ho hadde begynt å legge seg tidlegare og i eige seng. Har mine mistanker om at det har vert skulen som har vert inne i biletet der.

Eg har sjølv ei på 5 år, men som eg er aleine med. Venter barn nr 2 som eg og kjem til å bli aleine med, der er det far inne i biletet. Men, eg veit eg kjem til å ha klare linjer at grensesettinga skal vere lik hos mor og far. Og eg kjem ikkje til å sette noko særleg pris på at han dra til mor si kvar gang han kjem til å ha samvær. Sjølvsagt er det kjempeflott at barnebarnet vil få god kontakt med sine besteforeldre på farsida, noko som mi første dattera ikkje har.

Eg syns ikkje du er noko dårleg mor i det heile tatt. Trur det er heller far som må skjerpe seg i ditt tilfelle.
Anonym
Du må være innlogget eller medlem for å skrive innlegg. Klikk her for å logge inn eller bli medlem
Google 

BarnetMitt.com    Web

(Fyll inn mottakers e-post adresse og klikk send. Du kommer tilbake til denne siden etterpå)